صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۳ - ۳۰ آبان ۱۴۰۱
دبیر انجمن علمی خط‌مشی و سیاست‌گذاری عمومی دانشگاه تهران:

نظام مسائل را برای خدمت به کشور احصا کردیم/ ساماندهی ۳۵ دانشجو و ۹ استاد در این طرح

اقبالی با بیان اینکه برای خدمت به کشور، مسائل و مشکلات را نظام بندی کردیم، گفت: در این راستا 35 نفر از دانشجویان را درگیر حل مسائل کشور کردیم.
کد خبر : 815759

علی اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه برای خدمت به کشور، مسائل و مشکلات را نظام بندی کردیم، گفت: در این راستا ۳۵ نفر از دانشجویان و ۹ نفر از اساتید را درگیر حل مسائل کشور کردیم.

وی افزود: این طرح را به‌صورت پایلوت برای کل کشور انجام دادیم. اینکه چطور می‌شود به کشور خدمت کرد. به این نتیجه رسیدیم که با مسائل کشور را احصا کنیم. ابر مشکلات و ابر مسائل را نظام بندی کنیم اینکه به ترتیب کدام هستند و ما چگونه می‌توانیم به کشور کمک کنیم.

دبیر انجمن علمی خط‌مشی و سیاست‌گذاری عمومی دانشگاه تهران اظهار کرد: در مرحله اول ۳۵ دانشجو با ۹ نفر از اعضای هیئت‌علمی را ساماندهی کردیم. در ۹ حوزه شامل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تأمین اجتماعی، بهداشت و درمان، مسکن و شهرسازی و ... تقسیم‌بندی کردیم و دانشجویان با توجه به رشته‌ها تقسیم‌بندی شدند.

وی ادامه داد: از چندین کانال جمع‌آوری اطلاعات داشتیم. مشکلات را از منابع بالادستی استان‌ها را جمع کردیم. به تمام ادارات مراجعه کردیم. در هر اداره مشکلات را احصا کردیم و با رئیس ادارات جلسه برگزار کردیم، همچنین با کارشناسان بسیاری جلسه برگزار کردیم.

اقبالی اظهار کرد: ۳۰۰ مشکل نوشتیم. مدل‌سازی این تعداد کار سختی است. اما درنهایت ابر مسئله مدل اولیه ترسیم شد. از روش دلفی آینده‌پژوهی استفاده کردیم. به رابطه میان این مشکلات پرداختیم. ۴۰ مشکل را درنهایت احصا کردیم و در سه حوزه تقسیم‌بندی شد.

وی عنوان کرد: اول اینکه مسئولان استان از مشکل اطلاع ندارند. اگر می‌گفتند ما نمی‌دانیم کدام‌یک از این مشکلات اصلی هستند، ما با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از تحقیق به آن‌ها می‌گوییم. اگر گفتند ما برنامه‌ای برای رفع این مشکل نداریم. ما مشکلات را به دانشگاه‌های استان می‌دهیم تا با انجام تحقیق و مقاله برای آن راهکار تدوین کنند و پیوست علمی دهند.

دبیر انجمن علمی خط‌مشی و سیاست‌گذاری عمومی دانشگاه تهران افزود: اگر مسئول می‌دانست، مشکل چیست و با توجه به داشتن پیوست علمی، اما کار نکرد در اینجا دانشجویان را وارد فضا می‌کنیم. زیرا دانشجویان دوست دارند با مسئولان صحبت کنند و ارائه راهکار بدهند.

وی عنوان کرد: درنهایت با توجه به اینکه بسیج دانشجویی کار سازندگی و جهادی می‌کند هر مسئله‌ای که حاشیه‌نشین دارد گوش می‌دهد و محرومیت‌زدایی می‌کند. اگر حاشیه‌نشین مشکل آب دارد با کشیدن لوله مشکل را رفع می‌کند، اما نسخه‌های دیگر به حاشیه‌نشینی دامن خواهد زد.

اقبالی در پایان خاطرنشان کرد: با این طرح دانشگاه به نهاد‌های کشور متصل می‌شود و دانشجو را درگیر نیاز‌ها و مسائل روز کشور می‌کند.

انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر