صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۰ - ۲۸ آبان ۱۴۰۱
دبیر انجمن علمی ترویج علم و فناوری دانشگاه تهران:

تورهای ترویج علم برای ایجاد علاقه‌ به علوم پایه برگزار می‌کنیم

زندی با اشاره به اینکه فعالیت‌های انجمن علمی ترویج علم و فناوری دانشگاه تهران برای افزایش علاقه‌مندی عموم به علوم پایه است، گفت: برای نمونه تور‌های ترویج علم از رصد کسوف و خسوف در برج میلاد، پارک ملت و گنبد مینا برگزار می‌کنیم.
کد خبر : 815339

محمدعلی زندی نظامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، با بیان اینکه در انجمن علمی و دانشجویی ترویج علم و فناوری دانشگاه تهران فعالیت‌های متعددی انجام می‌دهیم، اظهار کرد: یکسری از این فعالیت‌ها به فعالیت‌های معمول انجمن‌ها مثل برگزاری کارگاه‌ها، همایش‌ها و کنفرانس‌ها یا انتشار نشریه بازمی‌گردد.

وی افزود: به این دلیل که ماهیت فعالیت‌های ما ترویج علم است این ترویج به معنای عمومی‌سازی و مردمی سازی علم است یعنی مباحث تخصصی را به زبان ساده توضیح دهیم تا هم فرد خردسال و هم فردی که در آن حوزه متخصص نیست بتواند از آن الهام بگیرد.

زندی ادامه داد: ممکن است فردی در رشته ادبیات یا مهندسی و مدیریت باشد، ولی درزمینهٔ فیزیک فردی عامی تلقی شود. فعالیت‌های ما، طیف وسیعی از افراد با سطح سواد مختلف را پوشش می‌دهد. کاری که ما شروع کردیم این بود که تور‌های ترویج علم در برج میلاد، پارک ملت، گنبد مینا، دانشگاه تهران و مراکز مختلف شهر تهران، تعریف کردیم.

وی با اشاره به اینکه به بیان ساده علوم را توضیح می‌دهیم، اظهار کرد: آزمایش‌های مختلف گذاشتیم. رصد ماه گرفتگی(خسوف) و خورشید گرفتگی(کسوف) داشتیم. میکروسکوپ بین مردم آوردیم که بتوانند نمونه‌های مختلف را تماشا کنند.

زندی افزود: نمونه شبیه‌سازی‌شده سیارات را آوردیم تا مردم به علوم پایه علاقه‌مند شوند. امسال سال جهانی علوم پایه است سعی کردیم عمده فعالیت‌هایمان با توجه به اینکه علوم پایه در کشور وضعیت خوبی ندارد و داوطلبان کنکور سراسری عموماً به سمت رشته‌های علوم پزشکی می‌روند. رشته‌های علوم پایه را مثل زیست‌شناسی، شیمی، زیست خیلی کمتر متقاضی دارد و بعضاً صندلی‌های دانشگاه‌ها خالی می‌ماند و این مسئله باعث می‌شود در بلندمدت به‌جای تولیدکننده بودن، مصرف‌کننده علم باشیم.

وی ادامه داد: اگر به علوم پایه توجه نکنیم در علم و فناوری دچار مشکل خواهیم شد با توجه به اینکه ین خطر را دیدیم این تعریف را انجام دادیم که بتوانیم در انتخاب رشته برای دبیرستان به نوجوانان دید و شناخت نسبت به علوم پایه بدهیم.

در پایان خاطرنشان کرد: وقتی آزمایشی را از نزدیک می‌بینند و با میکروسکوپ کار می‌کنند و با مباحث فیزیک آشنا می‌شوند باعث می‌شود در آینده به این رشته‌ها گرایش پیدا کنند. ممکن است علاقه اصلی فرد فیزیک یا شیمی باشد در شهرستان‌های دوردست همه پزشک را دیده‌اند، اما شاید کمتر شخصی زیست‌شناس یا شیمی کاربردی را شخصی ندیده باشد در این راستا لازم است شناخت حاصل شود.

انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر