صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۳۰ - ۲۷ آبان ۱۴۰۱
آنا گزارش می‌دهد؛

یک شهر در انتظار اتوبوسی برای گردش/ اتوبوس‌های گردشگری در شهر تردد می‌کنند؟

اتوبوس‌های دو طبقه گردشگری قرار بود در شهر تردد کرده و گردشگران را جابه‌جا کنند، اما هر بار تردد آن‌ها محدود به عید و روز‌های خلوت تهران می‌شود و در ایام دیگر سال، کسی آن‌ها را نمی‌بیند.
کد خبر : 814982

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، گردش در شهر‌هایی که جاذبه‌های متعددی دارند، نیاز به یک وسیله حمل و نقل عمومی، اما ویژه دارد. درست است که می‌توان از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفتن به اماکن گردشگری استفاده کرد، اما بهتر آن است کسی که تنها قصد دیدن جاذبه‌ها را دارد در قالب یک تور برنامه ریزی شده، یک شهر را ببیند. معمولا وقتی گردشگران با هم از یک وسیله و یک نوع خدمات استفاده می‌کنند هزینه کمتری نیز می‌پردازند؛ بنابراین برای گردش داخل شهر‌ها و دیدن اماکنی که به دلیل مسافت زیاد از هم نیاز به وسیله جابه جایی دارد، تور‌های شهرگردی با اتوبوس‌های مخصوص سفر شکل گرفت.

اتوبوس‌های قرمز رنگ ایستگاه‌های متعدد و مخصوص داشته و گردشگران را جابه جا می‌کنند. استقبال از این اتوبوس‌های گردشگری شهری به حدی زیاد است که می‌توان آن‌ها را بخش مهمی از تور‌های شهری دانست به خصوص در شهر‌های پر گردشگری مانند مادرید، بارسلونا و پاریس.

این اتوبوس‌ها دو طبقه هستند و معمولا رنگ‌های قرمز و زرد و طرح‌هایی از جمله جاذبه‌های گردشگری آن شهر را دارند. مسافر برای آن‌ها بلیت جداگانه دریافت می‌کند و یک راهنما به آن‌ها در هر ایستگاهی توضیحاتی درباره آن جاذبه گردشگری می‌دهد. در برخی از این تور‌ها که معمولا یک روزه یا نیم روزه یا چند ساعته هستند، خدماتی مانند پذیرایی نیز در نظر گرفته می‌شود. 

اکنون در ایران؛ برخی از مدیران تور‌های گردشگری از واژه اتوبوس توریستی برای معرفی امکانات تورشان استفاده می‌کنند درحالی که تعریف این اتوبوس‌ها متفاوت است. 

نام اتوبوس توریستی از سال ۲۰۱۵ به سر زبان‌ها افتاد. آن زمان که تعدادی اتوبوس ولوو وارد ایران شد و بیشترشان مورد توجه شرکت‌های حمل و نقل و هتل‌های خاص بود و مسافران و ورزشکاران با آن‌ها جابه جا می‌شدند. هنوز هم از این وسایل نقلیه برای سفر‌های بین شهری استفاده می‌شود، اما مدل اتوبوس‌های گردشگری شهری با آن‌ها متفاوت است و این اتوبوس‌های دو طبقه در داخل شهر‌ها تردد دارند. 

تعداد آن‌ها در ایران زیاد نیست. در پایتخت که قرار بود به عنوان پایلوت این اتوبوس‌ها راه اندازی شود؛ این پروژه هربار با شکست مواجه می‌شد. 

مدتی پیش اتوبوس‌های دو طبقه قرمز رنگ، چند سفر داخل شهری در پایتخت اجرا کردند، اما مجری آن پشیمان شد. قوانین راهنمایی و رانندگی و مشکلاتی که مسئولان شهر برای آن بوجود می‌آوردند مانع تردد آن می‌شد. به همین دلیل متوقف ماند.

بار‌ها نمونه کوچکی از این طرح در تهران و برخی شهر‌های دیگر مانند اصفهان اجرا شد. مسئولان هم بر این باورند که داشتن اتوبوس گردشگری از نیاز‌های یک شهر با جاذبه‌های متنوع به شمار می‌آید. اما داشتن چنین امکاناتی نیازمند هماهنگی بین ارگان‌های مختلف از جمله شهرداری، پلیس راهور و نیروی انتظامی و وزارت میراث فرهنگی است. 

از آنجا که شهرداری تهران ستادی به نام گردشگری در زیرمجموعه خود دارد و قرار بوده این ستاد کار‌های مربوط به گردش در پایتخت و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری را انجام دهد؛ هر از گاهی یک وعده از سمت این ستاد برای برپایی اتوبوس‌های گردشگری داده می‌شود. مثلا زمانی که فرزاد هوشیار پارسیان رئیس این ستاد بود در آیین رونمایی از این اتوبوس‌های گردشگری شهری بدون سقف که در باغ فردوس برگزار شده بود گفت: از این نوع اتوبوس‌ها در ۴۰ شهر دنیا استفاده می‌شود. اتوبوس‌های پایتخت نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی وارد شده و در تهران بومی سازی شده اند. این اتوبوس‌ها که ترجمه همزمان و مسیریاب هم دارد در مسیر خیابان‌های امام خمینی (ره)، ولیعصر (عج)، جمهوری اسلامی، سی تیر برای دیدن بیش از ۵۰ موزه و باغ موزه تردد می‌کنند. هر چند که این تور‌های شهری بیشتر در ایام عید کاربرد دارد در هر دوره‌ای از آن‌ها استقبال می‌شد، چون شهر تهران خلوت بود و این اتوبوس هم مزاحمتی نداشت، اما پس از برگزاری چند سال و برپایی چند تور نه تنها کارکردش متوقف شد بلکه اتوبوس‌های دیگری که قرار بود به ایران بیاید نیز در گمرک ماند.

حتی عید امسال نیز مهرشاد کاظمی که رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران بود از برگزاری چند تور تهران گردی با اتوبوس‌های گردشگری خبر داد. البته این اتوبوس‌ها دو طبقه و از نوع BIG BUS نبودند بلکه اتوبوس‌های معمولی شهری برای این کار اختصاص داده شد.

حالا هم امیر قاسمی رئیس جدید ستاد گردشگری شهرداری تهران گفته مذاکراتی با شرکت واحد اتوبوسرانی در حال انجام است که بتوانیم تعداد اتوبوس‌های گردشگری را افزایش دهیم و حتی بتوانیم تولید و تجهیز اتوبوس‌های گردشگری را انجام دهیم همچنین استفاده از تابلو‌های معرفی اماکن گردشگری مناطق در کنار احیا مسیر‌های گردشگری از دیگر اقدامات مهمی است که مناطق باید در دستور کار خود قرار دهند.

وی در گفتگو با خبرنگار سرویس جامعه خبرگزاری آنا گفت: تاکسی، اتوبوس و مینی بوس نیاز جامعه است. اتوبوس گردشگری از جمله تذکراتی بود که آقای ضرغامی در صحن شورای شهر مطرح کرد و درباره لزوم این اتوبوس‌ها توضیحاتی داد. حالا استفاده از اتوبوس‌های گردشگری را در دستور کار قرار داده ایم. در این زمینه با مسئولان راهور شهر تهران و ضرورت‌هایی که دارند نشست برگزار می‌کنیم. 

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت: شاید بتوان این ضرورت‌ها را در نظر گرفت، اما طرح را اجرا کرد هر چند که پلیس راهور حتما تاکیداتی در جهت امنیت مردم دارد، ولی می‌توان آن ضروریات را در برنامه‌ها گنجاند. اگر به هر دلیل نتوانستیم به نتیجه برسیم قطعا مردم را در جریان علت توقف آن می‌گذاریم.

وی گفت: باید امکانات زیربنایی وجود داشته باشد تا این اتوبوس‌ها برای شهر ماندگار شوند. با واحد اتوبوسرانی نیز برای افزایش اتوبوس‌ها مذاکره کرده ایم. همچنین بحث بیمه آن‌ها را نیز پیگیری خواهیم کرد. 

قاسمی با بیان اینکه در هر ۲۲ منطقه شهر تهران حداقل یک اتوبوس گردشگری باید داشته باشیم گفت: این کار شدنی است. قائم به فرد نیست. این اتوبوس‌ها برای تهران باقی می‌ماند. وقتی در مجموعه ستاد به آن تاکید داشته باشیم و مسافر به آن هم معرفی کنیم؛ انگیزه برای بخش خصوصی نیز ایجاد می‌شود.

ستاد گردشگری شهرداری با مدیریت جدیدش میخواهد در این حوزه تحولی ایجاد کند. شاید این بار او بتواند با مذاکراتی که انجام می‌دهد رویه استفاده از BIG BUS‌ها را در تهران جا بیندازد بلکه در شهر‌های دیگر نیز مشکلات بنیادی آن حل شده و گردشگران شاهد تردد این اتوبوس‌های شهری ویژه، باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر