صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۱۵ - ۱۷ آبان ۱۴۰۱
تحلیلگر فضای مجازی در گفت‌وگو با آنا:

هزینه بالای اتصال به اینترنت ماهواره‌‌ای مانع از فراگیر شدن آن در ایران می‌شود

تحلیلگر فناوری‌های فرهنگی و فضای مجازی معتقد است که جنبه‌های اقتصادی و هزینه زیاد اتصال به فناوری اینترنت ماهواره‌ای مانع از استقبال گسترده‌ کاربران داخل کشور از این شبکه ارتباطی می‌شود.
کد خبر : 813174
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، اینترنت ماهواره‌ای یک اتصال بی‌سیم است که شامل سه بشقاب ماهواره‌ در مرکز ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، یکی در فضا و دیگری متصل به منزل استفاده‌کننده از خدمات، است. این اینترنت به دلیل سرعت پایین، تاخیر و هزینه بالا در گذشته کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت و تنها در مناطق دورافتاده ایالات متحده کاربرد داشت اما با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های جدید طی سال‌های گذشته، مشکلات آن تا حدودی برطرف شده است. همچنین این قابلیت را دارد که با سرعت‌های بالای اینترنت‌های فیبر نوری رقابت کند.
 
با این وجود ترویج اینترنت ماهواره‌ای برای حوزه رگولاتوری کشور چالش‌ها و مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت چراکه این فناوری بر طبق سیاست‌ها و قوانین کشور ما نیست و بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که توسعه اینترنت ماهواره‌ای باید در چارچوب قوانین و مقررات کشور باشد.
 
**فناوری محدودیت نمی‌شناسد
 
سهیل تقوی، تحلیلگر فناوری‌های فرهنگی و فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره چالش‌های ترویج اینترنت ماهواره‌ای در ایران، گفت: طبیعتاً کنترل اینترنت ماهواره‌ای به دست حاکمیت ملی کشورمان نیست و اصلی‌‌ترین چالشی که می‌تواند به وجود بیاورد، این است که ما در تنظیم مقررات و مدیریت آن نقشی نداریم. اینکه این موضوع چقدر می‌تواند در کشور گسترش پیدا کند فقط می‌توان پیش‌بینی‌ و تحلیل‌هایی داشت. فراگیر شدن آن در ایران به صورت صد در صد و همانند اینترنتی که در کل کشور هست، نخواهد شد اما باز هم افرادی هستند که به این اینترنت رو بیاورند. فناوری محدودیت نمی‌شناسد.
 
**نیازی به اینترنت ماهواره‌ای نداریم
 
وی درباره راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای در کشور اظهار کرد: اگر بخواهیم خودمان این فناوری را راه‌اندازی کنیم باید توان فضایی و تکنولوژی ماهواره‌ای خود را گسترش دهیم و در سطح کشور حداقل ماهواره‌هایی که مورد نیاز است را داشته باشیم. البته این موضوع بستگی به این دارد که مشخص کنیم به این فناوری نیاز داریم یا نه، چرا که بحث‌های اقتصادی آن‌ هم پیش می‌آید. ما با همین فناوری موجود، گسترش فیبر نوری و فناوری‌های  که وجود دارد، می‌توانیم نیازهای خود را برطرف کنیم، نیازی به فناوری و اینترنت ماهواره‌ای هم نداریم. حال کشور دیگری می‌خواهد این فناوری را در دنیا پیاده کند، ما باید بتوانیم در برابر آن از خودمان دفاع کنیم.
 
تحلیلگر فناوری‌های فرهنگی و فضای مجازی  درباره اینکه یکی از ویژگی‌های اینترنت ماهواره‌ای این است که به مناطق کم برخوردار هم اینترنت ارائه می‌کند، بیان کرد:‌ اینترنتی بی‌سیمی ما هم می‌تواند به مناطق کم برخوردار اینترنت رسانی کند. آن‌ هم با هزینه‌های کمتر از فناوری‌های ماهواره‌ای. اینترنت ماهواره‌ای تنها فناوری نیست که به مناطق کم برخوردار سرویس ارائه می‌کند. هدف شرکت‌های آمریکایی این است که به کل دنیا سرویس بدهند تا به  حاکمیت آن‌ها دسترسی پیدا کنند. ما اجباری نداریم که از اینترنت ماهواره‌ای استفاده کنیم.
 
بیشتر بخوانید:‌
 
 
**عدم استقبال از فناوری جدید با وجود فیلترینگ اینترنت ایران
 
تقوی در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود فیلترینگ‌هایی که در کشور وجود دارد، فکر نمی‌کنید استقبال بسیاری از اینترنت ماهواره‌ای شود، خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم استقبال گسترده‌ای از آن بشود چرا که این فناوری چالش‌های خاص خودش را دارد. بحث اقتصادی و هزینه بالای آن باعث می‌شود که همه مردم جامعه نتوانند به‌راحتی از آن برخوردار شوند، مگر اینکه به‌صورت اشتراکی از آن استفاده کنند.
 
وی در ادامه اظهار کرد: از طرفی، بعد فرهنگی و اجتماعی استفاده از اینترنت ماهواره‌ای چالش دیگری است. خیلی از خانواده‌ها دوست ندارند از فناوری‌ای استفاده کنند که هیچ‌گونه محدودیتی روی آن نیست و در دسترس فرزندانشان قرار بگیرد. البته افرادی در جامعه هستند که از آن استفاده کنند. هرچند ممکن است برای امنیت کشور، حاکمیت از روش‌ها و فناوری‌هایی استفاده کند تا این فناوری به درستی در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر