صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد؛

مراجعه روزانه ۵۰ هزار جانباز و ایثارگر به مراکز درمانی/ چرا تعداد جانبازان جنگ به جای کاهش افزایش پیدا کرد؟

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به حضور مردم در چهار دهه اخیر در وقایع مختلف اشاره کرد و گفت: هم چون چهار دهه گذشته مردم امنیت ساز هستند، مردم با حضور خود در صحنه نشان دادند که فتنه‌ها را می‌فهمند، می‌شناسند و توانایی خاموش کردن آن را دارند. 
کد خبر : 812985
به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران پیش از ظهر امروز در ساختمان شهید رسول‌زاده این بنیاد برگزار شد.
 
در این نشست امیرحسین قاضی زاده هاشمی با اشاره به این که قرار بود این نشست حدود یک ماه پیش و در قالب ارائه گزارش یک ساله بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شود، افزود: در مقدمه چند نکته را در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت به ویژه در ارتباط با حوادث چهل روز اخیر رخ داده، مطرح می‌کنم.
 
** مردم امنیت‌ساز هستند
 
وی ابراز داشت: این حوادث نشان داد که همچنان امنیت در کشور ما مردم پایه است، چون تعداد زیادی از شهدا که در عرصه می‌بینید شهدای مردمی بودند که جزو نیروهای کادر نبوده و داوطلب دفاع ا زامنیت شدند، یا این که شهروندان عادی بودند.
 
به گفته رئیس بنیاد شهید، این امر نشان می‌دهد که هم چون چهار دهه گذشته مردم امنیت‌ساز هستند. حضور و شور مردم در تشییع این شهدا هم در مناطق مختلف کشور برجسته بود. مردم با این حضور نشان دادند که فتنه‌ها را می‌فهمند و می‌شناسند و توانایی خاموش کردن آن را دارند. 

وی خطاب به اهالی رسانه متذکر شد: آن چیزی که لازم است شما به آن بپردازید، حفاظت از دستاوردهای ایثار و شهادت در این کشور است زیرا همین فداکاری‌ها ملت ما را حفظ کرده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن اشاره به این مطلب که حرف‌هایی که در این چهل روز زده شده، جدید نیست و از همان ابتدای پیروزی انقلاب این اقدامات را شاهد بودیم، افزود: هفده هزار شهید ترور داریم و امروز بیان و حفظ این دستاوردها وظیفه رسانه است، چراکه دشمن از عدم روایت تاریخ سواستفاده می‌کند. حوزه رسانه باید مرتب این دستاوردها را ذکر کند.

این مقام مسئول ضمن بیان خسارت‌های ناشی از اتفاقات اخیر گفت: پاک‌بازی و ایثارگری شهدا بود که باعث شد ما اکنون با آرامش زندگی کنیم.

** مصوبات شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

قاضی‌زاده هاشمی گفت: طبق قانون شورایی تحت عنوان شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت  شکل گرفته که ریاست آن با رئیس جمهور است. خوشبختانه اخیراً آخرین جلسه برگزار شد و مصوبات آن ابلاغ شد و مصوبات جلسه قبل که در دولت قبل برگزار شده بود نیز ابلاغ شد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: در این جلسه نظارت و ارزیابی بر اقدامات دستگاه‌ها در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت پیش بینی شد تا دبیرخانه شورای عالی ترویج این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از دستگاه‌ها انتظار دارند افرادی که کار داوطلبانه انجام می‌دهند و جان خود را از دست می‌دهند، شهید تلقی شوند. در این حوزه وزارت علوم با حوزه علمیه مأمور شد در حوزه مفهوم شهید کار کند و وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات در این حوزه ماموریت‌هایی پیدا کردند.

قاضی‌زاده هاشمی اذعان کرد: وزارت کشور برای دیوارنگاره‌ها و مبلمان‌های شهری مأموریت پیدا کرد و اینکه یاد و نام شهدا در معابر کار شود. وزارت ارشاد موظف شد پیوست فرهنگی مجموعه اقدامات در حوزه ایثار و شهادت را فراهم کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: در خصوص موزه‌ها و یادمان‌ها وزارت میراث فرهنگی با کمک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس  مأموریت پیدا کرد تا برنامه جامع راهیان نور نیز بازبینی شود.

وی اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش نیز پیرامون وارد کردن محتوای فرهنگ ایثار و شهادت به خصوص شهید سلیمانی در کتب درسی مأموریت پیدا کرد و سازمان صدا و سیما مسئولیت پیدا کرد مصوبات شورا را از بنیاد و سایر دستگاه‌ها مطالبه گری کند.

 ** بار مالی ۱۲۶ هزار میلیارد تومانی برای اجرای برنامه‌های بنیاد

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه افزود: ما گزارشی درباره آن دسته از قوانین و مصوباتی که باید بنیاد شهید و امور ایثارگران اجرا کند تهیه کردیم و مشخص شد که این وظایف و قوانین ۱۲۶ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد که نهایتاً پنجاه هزار میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شد و بیست هزار میلیارد تومان هم در تبصره‌ها اضافه شد تا از طریق آن بدهی‌های ما به سایر نهاد‌ها پرداخت شود.

وی عنوان کرد: البته تخصیص‌هایی که داشتیم انصافاً خوب بوده و باید از سازمان برنامه تشکر کنم. الان با همین تخصیص بودجه، آیین‌نامه‌ای برای پاداش پایان خدمت جانبازان عزیز تدوین و ابلاغ شده ومطالبات در حال پرداخت است.۱۸۵۳ میلیارد تومان در این زمینه اختصاص داده شده که  پرداخت برای افرادی که ثبت‌نام کرده و وضعیتشان احراز شده است را آغاز کرده ایم  سایر متقاضیان نیز می‌توانند به سایت ایثار مراجعه کنند.

قاضی‌زاده هاشمی درباره عملکرد خدمات بهداشتی و درمانی بنیاد شهید نیز گفت: ما روزانه پنجاه هزار خدمت درمانی را به جانبازان و ایثارگران ارئه می‌دهیم و ماهانه بیست و پنج هزار بستری داریم که از این بستری‌ها ۱۰ هزار نفر به عمل پیدا می‌کنند. چهار هزار و ۷۳۴ ویلچیر را بین جانبازان عزیز توزیع کرده‌ایم که رشد چهاربرابری را نشان می‌دهد. در همین ماه‌های اخیر ۱۹ دستگاه آمبولانس خریداری کرده‌ایم که ان شاالله وارد چرخه می‌شوند.

رئیس بنیاد شهید با اشاره به این‌که یک میلیون و ۶۰۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی بنیاد هستند افزود: ما اکنون به هشتاد هزار نفر از خانواده شهدا کمک‌هزینه پرداخت می‌کنیم که  ۶۹ درصد رشد را نشان می‌دهد. برای ۱۳۱هزار نفر نیز حق پرستاری پرداخت می‌شود. برخی از مطالبات به جا مانده از سال‌های گذشته پرداخت شده که از آن جمله می‌توان به دوهزار و صدپنجاه میلیارد تومان مطالبات جانبازان مشمول ماده سی و هشت اشاره کرد.

وی درخصوص درمان جانبازانی که مشکلات حاد دارند، گفت: ما تصمیم گرفتیم به جای اعزام‌ جانبازان به خارج از کشور از پزشکان خارجی حاذق دعوت کنیم به ایران بیایند که در همین موضوع هم بحث درمان به خوبی انجام شده و صرفه‌جویی ارزی بسیاری ایجاد شده است.

** دلیل افزایش تعداد جانبازان دفاع مقدس

قاضی‌زاده در خصوص تخصیص اتومبیل به جانبازان نیز  گفت: اسامی ۲۵۰ هزار نفر را که شامل می‌شوند به وزارت صمت داده‌ایم که به ۱۰هزار نفر  به صورت قرعه‌کشی اختصاص داده می‌شود که به صورت قسطی ماشین خریداری کنند.

قاضی‌زاده ادامه داد: ۱۲۰ هزار خاطره‌نگاری از والدین شهدا آغاز شده است و کتب فراوانی توسط نشر شاهد در دست انتشار هست و تعدادی نیز منتشر شده است.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: تعداد زیادی ایثارگر برای احراز وضعیتشان پشت در‌های کمیسون مانده بودند که در این یک سال به ۲۳ هزار پرونده رسیدگی شد. به این ترتیب جمع جانبازان ما با یک افزایش بیش از ۲۰ هزار نفری به ۶۱۶ هزار نفر رسید. دلیل این که با وجود گذشت حدود سه دهه از پایان جنگ گاهی شاهد افزایش تعداد جانبازان هستیم همین است. یعنی تعدادی از این عزیان و یا جانبازان مدافع حرم پس از ارئه مدارک و احراز شرایط  در این دایره قرار می‌گیرند. با تلاشی که بنیاد داشت در طرح جهش ملی مسکن پنج درصد از مسکن‌های در حال ساخت به ایثارگران اختصاص پیدا کرده است که امیدواریم هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر