صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۱ - ۰۵ آبان ۱۴۰۱
تازه‌ترین کشف ناسا؛

سیاره‌ای تازه کشف شده شبیه به زمین اصلاً جو ندارد عکس+فیلم

سیاراتی که به دور رایج‌ترین نوع ستاره می‌گردند ممکن است غیرقابل سکونت باشند، اما دانشمندان در پی کشف حیات در این سیارات می‌گردند.
کد خبر : 811266

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از وبگاه (تِک اِکسپلور)، سیاره‌ای شبیه به زمین که به دور یک کوتوله M - فراوان‌ترین نوع ستاره در جهان - می‌چرخد، به نظر می‌رسد که اصلا جو ندارد.

این کشف شگرف می‌تواند باعث تغییر عمده در جستجوی حیات در سیارات دیگر شود.

از آنجایی که کوتوله‌های M بسیار رایج هستند، این کشف به این معنی است که تعداد زیادی از سیارات که به دور این ستارگان می‌چرخند نیز ممکن است فاقد اتمسفر باشند و در نتیجه بعید است که جانداران را در خود جای دهند.

کاری که منجر به افشاگری در مورد سیاره فراخورشیدی بدون جو، به نام GJ ۱۲۵۲b شد، به تفصیل شرح داده شده است.

این سیاره در طول یک روز روی زمین دو بار به دور ستاره خود می‌چرخد ​​و کمی بزرگتر از زمین است. همچنین به ستاره خود بسیار نزدیکتر از زمین به خورشید است و GJ ۱۲۵۲b را به شدت داغ و همچنین غیرقابل مهمان نوازی می‌کند.

میشل هیل، اخترفیزیکدان دانشگاه UC Riverside و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: فشار تابش ستاره بسیار زیاد است، به اندازه‌ای که جو سیاره را منفجر کند.



تصویری از پرتاب شدن جو از سیاره توسط یک ستاره نزدیک. منبع: ناسا

 

زمین نیز در طول زمان به دلیل خورشید مقداری از جو خود را از دست می‌دهد، اما انتشارات آتشفشانی و سایر فرآیند‌های چرخه کربن با کمک به جبران چیز‌های از دست رفته، باعث می‌شود که این از دست دادن به سختی قابل توجه باشد. با این حال، در نزدیکی بیشتر به یک ستاره، یک سیاره نمی‌تواند مقدار از دست رفته را دوباره پر کند.

در منظومه شمسی ما، این سرنوشت عطارد است. اتمسفر آن بسیار نازک است و از اتم‌هایی تشکیل شده است که توسط خورشید از سطح آن منفجر شده اند. گرمای شدید سیاره باعث می‌شود این اتم‌ها به فضا فرار کنند.

برای تعیین اینکه GJ ۱۲۵۲b فاقد اتمسفر است، اخترشناسان تابش فروسرخ سیاره را اندازه گیری کردند، زیرا نور آن در طی یک گرفت ثانویه پنهان شده بود. این نوع گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که یک سیاره از پشت یک ستاره می‌گذرد و نور سیاره و همچنین نور منعکس شده از ستاره آن مسدود می‌شود.

این تشعشعات دمای سوزان سیاره در طول روز را نشان داد که تخمین زده می‌شود به ۲۲۴۲ درجه فارنهایت (۱۲۲۸ درجه سانتیگراد) برسد - آنقدر داغ که طلا، نقره و مس همگی در این سیاره ذوب می‌شوند. گرما، همراه با فشار سطح پایین فرض شده، محققان را به این نتیجه رساند که جو وجود ندارد.



کوتوله‌های قرمز معمولاً از نظر مغناطیسی فعال هستند و با شعله‌های شدید فوران می‌کنند که می‌تواند جو سیاره نزدیک را به مرور زمان از بین ببرد یا سطح را غیرقابل مهمان‌نواز کند.

 

حتی با وجود مقدار زیادی دی اکسید کربن که گرما را به دام می‌اندازد، محققان به این نتیجه رسیدند که GJ ۱۲۵۲b باز هم نمی‌تواند جو را نگه دارد. این سیاره می‌تواند ۷۰۰ برابر بیشتر از زمین کربن داشته باشد و هنوز جو نداشته باشد.

استفن کین، اخترفیزیکدان UCR و یکی از نویسندگان مطالعه، گفت: این ماده در ابتدا ایجاد می‌شود، اما سپس کاهش می‌یابد و از بین می‌رود.

ستاره‌های کوتوله M نسبت به خورشید درخشش‌ها و فعالیت‌های بیشتری دارند، که این احتمال را کاهش می‌دهد که سیاره‌هایی که از نزدیک آن‌ها را احاطه کرده‌اند، بتوانند جو خود را حفظ کنند.

هیل گفت: ممکن است وضعیت این سیاره نشانه بدی برای سیارات دورتر از این نوع ستاره باشد. این چیزی است که ما از تلسکوپ فضایی جیمز وب، که به سیاراتی مانند این نگاه خواهد کرد، یاد خواهیم گرفت.

۵۰۰۰ ستاره در همسایگی خورشیدی زمین وجود دارد که بیشتر آن‌ها کوتوله‌های M هستند. حتی اگر بتوان سیاراتی را که به دور آن‌ها می‌چرخند کاملاً رد کرد، هنوز تقریباً ۱۰۰۰ ستاره مشابه خورشید وجود دارد که می‌توانند قابل سکونت باشند.

اگر سیاره‌ای به اندازه کافی از یک کوتوله M فاصله داشته باشد، می‌تواند جو را حفظ کند. ما هنوز نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که تمام سیارات سنگی اطراف این ستاره‌ها به سرنوشت عطارد تقلیل می‌یابند. "من همچنان خوشبین هستم.

انتهای پیام/

ارسال نظر