صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۳ - ۲۶ مهر ۱۴۰۱
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

روایت کرسی‌های آزاداندیشی از زبان دانشجویان دغدغه‌مند

سرگروه تیم دانشجویی کرسی‌ آزاداندیشی «آلا» گفت: دغدغه رهبری درباره کرسی‌های آزاداندیشی از سال ۱۳۸۰ بر زمین مانده و باید امروز فرهنگ برگزاری آنها در دانشگاه‌ نهادینه‌ شود.
کد خبر : 809759

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ گروه «آلا» متشکل از صبا اسدی، فهیمه طاهرپور، فهیمه موسعلی و فرزانه طاهرپور، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان هستند که از بین ۲ هزار ۸۶۱ تیم شرکت‌کننده در دومین دوره رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بین ۱۱ هزار نفر از دانشجویان سراسر کشور در رده هشتم تیم برتر و منتخب قرار گرفتند.

خبرنگار خبرگزاری آنا در همدان به همین مناسبت درباره ضرورت و فرهنگ برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با صبا اسدی سرگروه تیم کرسی آزاداندیشی «آلا» و فهیمه طاهرپور دیگر عضو این تیم گفت‌وگو کرده است.

توسعه اجتماعی بدون حضور دانشجویان دغدغه‌مند محقق نمی‌شود

سرگروه تیم «آلا» در این‌ گفت‌وگو اظهار کرد: توسعه اجتماعی در کشور‌های پیشرفته بدون حضور دانشجویان دغدغه‌مند محقق نمی‌شود و امروزه نیز کشور‌های در حال توسعه برای رشد شتابان خود نیازمند بهره‌گیری از دانشجویان دغدغه‌مند هستند. گروه آلا هم در حوزه‌های فرهنگی از بین دانشجویان علاقه‌مند و با دغدغه تشکیل‌ شده که یکی از افتخارات آن راهیابی به جمع هشت تیم برتر کشور در مسابقات کرسی‌های آزاداندیشی است.

صبا اسدی افزود: تیم دانشجویی «آلا» از اعضای کانون عفاف و حجاب دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان متولد شد و با ایجاد چارچوب امن برای دانشجویان، سعی در شکوفایی استعداد‌ آنان، بیان نظر و دیدگاه‌ها، شناسایی مسیر درست انسان صالح و مهارت‌آموزی در این دانشگاه دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که کرسی‌های آزاداندیش در شرایط حاکم کشور چقدر می‌تواند مؤثر باشد، عنوان کرد: دغدغه رهبری درباره کرسی‌های آزاداندیشی از سال ۱۳۸۰ بر زمین مانده و باید امروز فرهنگ برگزاری این کرسی‌ها در دانشگاه‌ها نهادینه‌ شود. کرسی آزاداندیشی نشستی است که در آن به‌صورت آزاد، نظام‌مند، محترمانه، عقلانی، منطقی و شجاعانه به اظهارنظر، پرسش و پاسخ عمیق، گفت‌وگو، تبادل و تضارب آرا، همراه با استدلال و ارائه مستندات پرداخته می‌شود و امروزه در قالب این کرسی‌ها خیلی از نظر افراد جامعه را می‌توان شنید.

سرگروه تیم کرسی آزاداندیشی «آلا» بیان کرد: ایجاد محیط مطلوب و امن برای بیان آزادانه و ناصحانه اندیشه‌ها در دانشگاه‌ها با توجه به تقویت مؤلف‌های وحدت، امنیت ملی و ارزش‌های اسلامی می‌تواند کمک‌حال وضعیت کنونی جامعه باشد. همان‌گونه که می‌دانیم ایجاد فرصت قانونی، امن و عادلانه برای طرح آرا و تقویت روحیه حقیقت‌جویی، قانون‌گرایی، آزادگی، خوداتکایی فکری و رشد فرهنگ نقدپذیری در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از اهداف برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها بوده که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

اسدی  تأکید کرد: باید ادبیات حاکم در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به سمت گفتمان‌سازی کرسی‌های آزاداندیشی پیش رود تا بستر و محملی برای تضارب آرای دانشجویان در چارچوب قانون و منطق حاکم در جمهوری اسلامی ایران شود. ای‌کاش در آموزش و پروش دانش‌آموزانی تربیت می‌شد که توانایی ذهن استدلالی و پرسشگر خروجی آنان بود تا دانشجویان با این مهارت در دانشگاه حاضر شوند.

عضو تیم کرسی آزاداندیشی«آلا» نیز به خبرنگار آنا گفت: کرسی آزاداندیشی می‌تواند محلی برای شنیدن صدا و منطق مخالفان یک پدیده باشد و فهم هر دو طرف را بر یک موضوع مشترک مشخص کرد. شرایط حاکم در جامعه می‌طلبد که صدای دانشجویان در دانشگاه شنیده شود و بستر کرسی‌های آزاداندیشی امن‌تر محلی برای بیان این دیدگاه‌هاست.

فهیمه طاهرپور اضافه کرد: تجربه حضور در دومین رویداد ملی مساقات کرسی‌های آزاداندیشی نشان داد که برای اینکه بتوانیم از منطق و عقیده خود دفاع کنیم، باید مهارت‌هایی مانند استدلال آوری، فن بیان، استفاده درست از منابع و واژگان را آموخت و بلد شد که این مهارت‌ها در زندگی نیز بسیار کاربرد دارند. دومین رویداد کرسی‌های آزاداندیشی در چهار محور فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برگزار شد که تیم ما در محور فرهنگی شرکت کرده بود و مراحل آن از دانشگاهی، استانی و کشوری برای ما بسیار تجربه‌آموز بود.

وی تبیین کرد: باید با اطلاع‌رسانی بهتر و مناسبت‌تر دانشجویان را به حضور در کرسی‌های آزاداندیشی ترغیب و تشویق کنیم؛ زیرا خیلی از دانشگاهیان از وجود چنین محملی برای بیان دیدگاه و نظر خود اطلاعی ندارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر