صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۳ - ۲۵ مهر ۱۴۰۱
طلسم در خرید اتوبوس شکسته شد

پرداخت سهم ۸۰ درصدی دولت

پس از ۱۲ سال طلسم خرید اتوبوس با منابع مشترک دولت و شهرداری شکسته شد و دولت سهم ۸۰ درصدی خود در خرید اتوبوس را پرداخت کرد.
کد خبر : 809737

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، بی‌رودربایستی وضعیت اتوبوس‌های پایتخت از آنچه مسئولان تصور می‌کنند، بغرنج‌تر است؛ به گونه‌ای که گاهی باید عطای سوارشدن به اتوبوس را به لقایش بخشید یا اگر مجبور به انتخاب اتوبوس شدی، اگر خیلی هنر داشته باشی باید بتوانی چند سانتی‌متر در چند سانتی‌متر، جا برای ایستادن و آویزان‌شدن از میله‌های اتوبوس برای خودت دست و پاکنی و نهایتاً خیلی زرنگ باشی جایت را طوری تنظیم کنی که وقتی خواستی پیاده شوی لای دست و پای مردم گره‌نخوری و از ایستگاه جا نمانی.

 سال‌ها بود که اتوبوسی از سوی دولت به شهرداری‌ها داده نشده بود آمار‌ها نشان می‌دهد ۷۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده است و در این میان وضعیت تهران بحرانی‌تر از سایر شهر‌ها است. هر سال از تعداد اتوبوس‌های تهران کاسته می‌شود و هشدار‌های این سال‌های مدیران شهری هم به تقویت ناوگان اتوبوسرانی ختم نشده است.

اما بالاخره خبر رسید پس از ۱۲ سال طلسم خرید اتوبوس با منابع مشترک دولت و شهرداری شکسته شد و دولت سهم ۸۰ درصدی خود در خرید اتوبوس را پرداخت کرد.

بر اساس قانون، دولت مکلف است ۸۰ درصد منابع مالی خرید اتوبوس را تأمین کرده و شهرداری‌ها تنها مکلف به تامین ۲۰ درصد منابع مالی خرید اتوبوس هستند؛ اما این تکلیف قانونی ۱۲ سال به محاق رفت و سر شهرداری‌ها به بهانه‌های مختلف بی‌کلاه ماند و در این مدت کلانشهر‌هایی که توان مالی داشتند از اعتبارات خود، اتوبوس خریدند.

اما ۲ روز قبل و در قالب شنبه‌های امید و افتخار از ۲۰۰ اتوبوس نو و ۶۲ دستگاه مینی بوس رونمایی شد. علاوه بر اهمیت ورود اتوبوس‌های صفر کیلومتر به ناوگان. مسئله مهمتر خرید اتوبوس‌ها به شیوه مشارکتی دولت و شهرداری بود که به عبارتی دیگر بعد از سالها، دولت به تعهدات خود در مورد پرداخت۸۰ درصدی سهمش در خرید اتوبوس عمل کرده است؛ اتفاقی مبارک برای شهر تهران و ناوگان فرسوده اتوبوسرانی.

مطهر محمدخانی با بیان اینکه شنبه ۲۳ مهر ماه، ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، تعدادی ون و ۲ هزارمین تاکسی نوسازی شده شهر تهران وارد چرخه خدمت رسانی به مردم شد، گفت: افتتاح روز شنبه از چند زاویه قابل توجه بود. چرا که در یک روز و به یکباره ۲۰۰ دستگاه اتوبوس صفر کیلومتر به مجموعه شهرداری اضافه شد که حداقل در چهار پنج سال اخیر بی سابقه بوده است که در یک بسته حمل و نقلی، اتوبوس، مینی بوس و تاکسی وارد چرخه شود.

وی افزود: نکته بسیار مهم آن است که با ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان یک طلسم ۱۲ ساله شکسته شد؛ چرا که دولت با پیگیری وزیر کشور و معاونش جمالی نژاد سهم ۸۰ درصدی خود از خرید اتوبوس‌ها را پرداخت کرد و به همین دلیل تعداد زیادی اتوبوس به ناوگان اضافه شد. البته تعهد دولت برای شهر تهران تحویل ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس است که از این میان ۱۴۰ دستگاه اتوبوس که از محل خرید وزارت کشور بود روز گذشته تحویل شهرداری تهران شد. همچنین ۶۰ دستگاه اتوبوس دیگر هم از منابع شهرداری تهران خریداری شده است.

محمدخانی با بیان اینکه ورود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس شروع یک مسیر است، ادامه داد: در یک سال اخیر ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس تعمیر یا اورهال شده است که ظرفیت شهر تهران را در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی ارتقاء داده و ما از رقم ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال عبور کردیم؛ چرا که زمانی که تیم جدید مدیریت شهری مستقر شد تنها ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داشتیم، اما حالا با تعمیر و اورهال ۱۰۰۰ اتوبوس و ورود اتوبوس‌های جدید، وضعیت ناوگان بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه البته بر اساس طرح جامع ترافیک، تهران به ۸۰۰۰ دستگاه اتوبوس احتیاج دارد، اظهار کرد: امیدواریم با حضور همدلانه و برادرانه دولت در کنار شهرداری بتوانیم برای رسیدن به شرایط پایدار تعداد اتوبوس‌های پایتخت را به ۶۰۰۰ دستگاه برسانیم که در حال حاضر با رقم ۶۰۰۰ دستگاه فاصله داریم.

سخنگوی شهرداری تهران گفت: از همه ظرفیت‌ها برای تأمین اتوبوس استفاده می‌کنیم و همزمان با اورهال و تعمیرات اساسی، مشارکت بخش خصوصی، تزریق اعتبارات وزارت کشور و همچنین واردات اتوبوس را پیگیری می‌کنیم تا به شرایط پایداری در حوزه حمل و نقل عمومی برسیم و امید است تا پایان سال به این ۳۰۰۰ اتوبوس فعال پایتخت، اتوبوس‌های دیگر هم اضافه شود.

وی گفته است: اساسا دولت آقای رئیسی اهتمام ویژه‌ای برای کمک به شهرداری‌ها به خصوص کلانشهر‌ها دارد و حضور فعالانه شهردار تهران نیز در جلسات هیات دولت می‌تواند نقش موثری در توجه دولت به مشکلات شهرداری‌ها داشته باشد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر