انجمن اولیا و مربیان از شعار تا عمل
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ خانه و مدرسه دو نهاد تربیتی مهم به شمار میآیند که در صدر عوامل تأثیرگذار بر روند رشد و تکامل رفتار و منش نوباوگان جامعه قرار دارند و مهمترین عامل در تربیت و رشد فکری و اخلاقی، هماهنگی و هم سویی نظری و عملی میان مربیان و خانواده است.
هریک از دو کانون خانه و مدرسه به تنهایی امکان عمل موفقیتآمیز نخواهد داشت و باید بهعنوان مرکز و نهاد تعلیماتی و تربیتی تلقی شوند و مجموعه سیاست و برنامههایی که آموزش و پرورش طراحی و به اجرا درمیآورد در این دو کانون بر اساس سیاست، بینش و هدف دنبال شود. اولیا بهعنوان صاحبان اصلی سرمایههای با ارزش، دارای حق اظهارنظر، حق نظارت و در بعضی موارد حق دخالت در مسائل آموزش و پرورش هستند و فقط در این صورت است که فرآیند پیچیده و عمیق تربیت و تعلیم میتواند به شکل درست و شایستهای به اجرا گذاشته و موجب رشد و تعالی شود.
ممکن است رفتار و شیوههای تربیتی مربیان با رفتار و روشهای تربیتی اولیا در خانواده متفاوت و یا احیاناً متضاد باشد که در این صورت تأثیرهای ویرانگری بر شخصیت کودک دارد. از این اصل مسلم تربیتی میتوان ضرورت ارتباط و تبادلنظر میان اولیا با مربیان را درک کرد. این ارتباط در سیستم آموزشی و پرورشی از طریق انجمن اولیا و مربیان صورت میگیرد. انجمن اولیا و مربیان هیئت منتخبی از پدران و مادران دانشآموزان و مربیان مدرسه است که با هدف تلاش و همکاری در راستای پیشبرد امور آموزش و پرورش دانشآموزان تشکیل میشود.
این هیئت پیشنهادها و طرحهای مفید را به مدیر و دیگر مسئولان مدرسه ارائه میکند و در اداره بهتر امور یار و یاور صمیمی مدیران محسوب میشود. برای فعالیت انجمنهای اولیا و مربیان، آئیننامه ویژهای تدوین شده است. ناگفته هویداست که در عصر حاضر که از آن بهعنوان دهکده جهانی یاد میشود، نقش انکارناپذیر رسانهها در شکلگیری شخصیت کودکان و نوجوانان بر همگان مشخص است.
مهمترین نقش در پرورش و رشد فکری و روانی کودک بر عهده نخستین نهاد تربیتی است. از سوی دیگر تا هنگامی که اهمیت ارتباط میان خانواده و مدرسه برای اولیا روشن نشود، نمیتوان آنها را در مسائل آموزشی و پرورشی دانشآموز مشارکت داد. خانه و مدرسه زمانی میتوانند رسالت آموزشی و تربیتی خاص خود را به نحو مطلوب انجام دهند که هر یک شناخت تربیتی کافی داشته باشند و نقش تربیتی خاص خود را با بصیرت ایفا کنند. انجمن اولیا و مربیان که در راستای رشد و آگاهی پدران و مادران و دستاندرکاران تعلیم و تربیت در مدارس گام برمیدارد، باید در تعلیم و تبیین نقشهای تربیتی خانه و مدرسه اهتمام ورزد.
همفکری، تلاش، یاری و همکاری برای بهبود و پیشرفت هر چه بهتر امر آموزش و پرورش دانشآموزان از طریق آگاه کردن اولیا به مسائل دینی، تربیتی، اخلاقی و مشاوره با آنان در هماهنگ کردن روشهای تربیتی و آموزشی در محیط خانه و مدرسه، ایجاد و تحکیم پیوندهای عاطفی، اخلاقی و انسانی بین اولیا و مربیان، بهرهمندی هر چه بیشتر از امکانات اولیا برای تهیه، تدارک و تکمیل امکانات آموزشی- پرورشی و بهداشتی مدرسه فراهم میشود.
اهم وظایف انجمن اولیا و مربیان شامل، مشاوره و برنامهریزی به منظور تحقق یافتن اهداف انجمن، تهیه برنامه بهداشتی، پزشکی و نظارت بر اجرای آن در مدرسه، همکاری و همفکری با مدیر به منظور برگزاری جلسات ماهیانه اولیا و مربیان در جهت آموزش بهداشت، مسائل تربیتی، دینی و سوادآموزی، دعوت از اولیای علاقهمند به منظور بهرهمندی از خدمات و یاریهای آنان برای تهیه و تدارک و تکمیل امکانات آموزشی، پرورشی مدرسه، همکاری و همفکری با مدیر و مربیان مدرسه درباره برنامههای اوقات فراغت دانشآموزان و انجام گردشهای علمی، تفریحی، قبول هدایا و کمکهای مالی از اولیا و دیگر افراد خیر و علاقهمند و بسیاری از وظایف مهم و اساسی این دو نهاد ارزشمند و تأثیرگذار میشود.
خلاصه کلام اینکه هفته پیوند اولیا و مربیان که از ۲۴ مهر هر سال آغاز میشود باید از حالت شعاری خارج و مبنای تصمیمسازی متصدیان امر مقدس تعلیم و تربیت شود همزمانی این هفته با میلاد خجسته پیامبر خوبیها حضرت محمد مصطفی و امام جعفر صادق علیهمالسلام بهعنوان پیشوایان ما که به تعبیر قرآن کریم«لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَی المُؤمِنینَ إِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم یتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیزَکیهِم وَیعَلِّمُهُمُ الکتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ﴿۱۶۴﴾»خداوند بر مؤمنان منت نهاد [= نعمت بزرگی بخشید]هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند و هدفی جز تعلیم و تربیت نداشتند ما را بیشازپیش به درنگی معنادار فرامیخواند.
جواد دهقانی رییس انجمن اولیا و مربیان مدرسه دخترانه سمای کاشان
انتهای پیام/