ظرفیت جابجایی مترو باید به ۴ میلیون مسافر در روز برسد
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در نود و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره آخرین جزئیات جلسه شورای عالی هماهنگ ترافیک کشور اظهار کرد: جلسهای روز شنبه ۱۶ مهرماه به منظور پیگیری مصوبه ۱۵۶ که در بهمنها انجام شده بود در شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور داشتیم و تکالیفی برای شهرداری تهران ترسیم شده بود که بایستی در مهلت مقرر انجام میداد.
وی با بیان اینکه باتوجه به اینکه مهلت سررسید این تکالیف رسیده بود، جلسه تشکیل شد تا پیگیر موضوعات باشیم افزود: در مصوبه ۱۵۶ ذکر شده بود شهرداری تهران باید در اولویت اول تکمیل خطوط ۱ تا ۷ مترو را تا پایان سال ۱۴۰۲ به سرانجام برساند و ظرفیت جابجایی مترو به ۴ میلیون مسافر در روز برسد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: بحث طراحی و احداث خطوط جدید مترو در شهر تهران تا سال ۱۴۰۰ باید انجام میشد و اجرای خطوط نیز تا سال ۱۴۱۰ پیش بینی شده است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه در این مصوبه ۲ شرط برای شهرداری تهران گذاشته بودند و کلیات احداث این ۴ خط تصویب شده بود افزود: در این مصوبه شهرداری را مکلف کرده بودند بر اساس نشریه ۷۷۷ سازمان برنامه مطالعات دیتیل دیزاین این خطوط را انجام دهد و مطالعات برای تصویب به شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور تقدیم شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: همچنین، چون طرح ترافیک تهران مصوب سال ۸۷ بایستی بازنگری شود و در سال ۱۴۰۰ به تصویب برسد، مطالعات جامع ریلی منوط به تصویب طرح جامع ترافیک شده بود که در این جلسه مطرح شد.
وی با بیان اینکه هیچ کدام از این ۲ موضوع به شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور ارسال نشده ادامه داد: چند نکته در جلسه مطرح شد و سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد تا مادامی که این مصوبات نباشد، شهرداری مجاز به اجرای این پروژهها نخواهد بود. چراکه ممکن است در طراحی تکمیلی، جابجاییها و تغییراتی ایجاد شود که در صورت وجود مغایرت هزینهها و خساراتی را میتواند به دنبال داشته باشد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: ابتدا تاکید شد شهرداری تهران تا زمانی که مصوبات شورای عالی ترافیک شامل نشریه ۷۷۷ و طرح جامع ترافیک را انجام نداده، از احداث خطوط جدید وتوسعه خطوط قبلی امتنا کند.
وی ادامه داد: شهرداری تهران در جلسه اعلام کرد که اگر طرح جامع ترافیک بخواهد انجام شود، ۹ ماه دیگر زمان نیاز است و در گذشته این طرح به عنوان یک مصوبه اولیه به شورای عالی داده شده بود و در شورا به دلیل برخی ایرادات تصویب نشد؛ همچنین شورای پنجم و ششم شهر تهران نیز درباره طرح جامع نظری اعلام نکرده و به تصویب نرسیده است.
وی با بیان اینکه طرح جامع حتما باید به تایید شورای شهر تهران برسد گفت: برای رسیدن به سقف ۴ میلیون مسافر در روز باید مشکل ناوگان را حل کنیم و با ساخت ایستگاههای جدید هیچ دردی از دردهای مترو دوا نمیشود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه وزارت کشور در این جلسه اعلام کرد که از شهرداری تهران و شورای شهر انتظار داریم پیگریهای جدی در این زمینه داشته باشند افزود: در ارتباط با خطوط حومهای طبق برنامه ۵ ساله ششم احداث خطوط ریلی حومهای به شرکت راه آهن داده شده بود و این درحالی است که در مطالعات ریلی مترو تهران خطوط حومهای نظیر پرند، ورامین، پردیس و … را در اتصال با مترو تهران دیدهاند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در تدوین برنامه ۵ ساله هفتم درخواست دارم این مسئولیت دوباره به شهرداری تهران بازگردد و ارتباط حقوقی شبکه ریلی با شهر مادر مشخص شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر خط ۲ مترو به کرج وصل شده و تمام مسافران کرج به صورت یکجا به این خط منتقل میشوند و اگر خطوط اکسپرس را در اینجا تعریف نکنیم و تکلیف حقوقی شهرهای حومهای مشخص نشود، بار حقوقی مسافران حومهای روی دوش شهرداری تهران خواهد افتاد.
تشکری هاشمی بیان کرد: به ازای ۱ مسافر نزدیک به ۲۰ هزار تومان هزینه برای مترو داریم، اما ۲ هزار تومان آن از مردم گرفته میشود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/