صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۰ - ۱۹ مهر ۱۴۰۱
حیدری سنگستانی:

نسل جوان اطلاعات تربیتی خود را در بستر‌های مجازی جستجو می‌کند!

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر عنوان کرد: امروزه نسل جوان اطلاعات تربیتی خود را در بستر‌هایی مانند واتساپ، اینستاگرام و تلگرام، بدون نظارت کافی جستجو می‌کند.
کد خبر : 808838

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از بوشهر، جلسه کرسی علمی ترویجی بیانیه تعلیم و تربیت و نقش استادان در اجرای آن با حضور مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، مدیران، مسئولان ارشد و جمعی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی در واحد بوشهر برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در این نشست با بیان اینکه یکی از رسالت‌های دانشگاه تربیت نسل جوان و آینده‌ساز کشور است، گفت: در سه سال گذشته به‌دلیل شرایط کرونایی، حضور نیافتن دانشجویان و ارتباط نداشتن چهره به چهره استاد با دانشجو، این نقش کم‌رنگ‌تر شده است.

سروش حیدری سنگستانی با بیان اینکه دانشگاه نقش بسزایی در برقراری هنجار‌ها و کاهش ناهنجاری در اجتماع دارد، توضیح داد: دانشگاه، مدرسه اجتماع است، از این رو مسائل منفی موجود در جامعه را به‌عنوان نقطه قصور دانشگاهیان در تعلیم نسل جوان، متانت و رفتار‌های سنجیده را باید به‌عنوان نقطه مثبت فعالیت دانشگاهیان در نظر گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با تأکید بر اینکه کارکرد و عملکرد دانشگاه بر تمامی رفتار‌ها و کنش‌های زودگذر و طولانی‌مدت جامعه تأثیر مستقیم دارد، متذکر شد: این اثرگذاری و نقش‌پذیری جامعه از دانشگاه در کلام امامین انقلاب با صراحت و تأکید بر اینکه دانشگاه و حوزه منشأ تمامی تحولات هستند، بیان شده است.

این استاد دانشگاه با طرح این سؤال که هنجار‌ها و ناهنجاری‌های موجود در جامعه چه مقدار ناشی از انجام وظایف و تعهدات و چه مقدار ناشی از قصور دانشگاهیان در تعلیم نسل جوان است، تبیین کرد: در دانشگاه با دو گزینه تعلیم و تربیت مواجه هستیم. یک تعریف از تعلیم، همان محاسبات علمی و آماری و ریاضی و درسی است که بخشی اعظمی از آن در دانشگاه و بخشی دیگر در مقاطع قبل به فرزندان‌مان انتقال داده می‌شود.

 نسل جوان اطلاعات تربیتی خود را در بستر‌های مجازی جستجو می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر بیان کرد: یک سؤال اساسی دیگر اینکه چند درصد از محتویات و خوراک ذهنی نسل کاوشگر و محقق و پرسشگر جامعه، توسط دانشگاه آماده می‌شود و استادان و محیط دانشگاه چگونه و به چند درصد سؤالات تربیتی و چالشی و خارج از درس دانشجویان پاسخ می‌دهند.

حیدری سنگستانی با بیان اینکه امروزه نسل جوان اطلاعات تربیتی خود را در بستر‌هایی مانند واتساپ، اینستاگرام و.... بدون نظارت کافی جستجو می‌کند، مطرح کرد: این بستر‌های مجازی توسط کسانی که با فرهنگ ما تفاوت دارند ایجاد شده و افراد مطرح شده نیز در آنان اکثراً فاقد دانش و سواد کافی برای پاسخگویی و الگوبودن هستند.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: علم و دانش اگر از وحی و دین جدا شود، در حقیقت تنها، فرآیندی است که با آزمون و خطا و در لوله‌های آزمایشگاهی به دست می‌آید، خواهد بود که قطعاً توان و ظرفیت هدایت همه را نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر تشریح کرد: در ایران اسلامی که پشتوانه غنی فرهنگی، دینی و تاریخی برای علم و دانش و پاسخگویی به مسائل وجود دارد، نباید اجازه داد که تربیت نسل جوان در جایی خارج از بنیان خانواده، آموزش و پرورش و آموزش عالی شکل بگیرد.

حیدری سنگستانی با بیان اینکه به گواه پیشرفت‌ها در موضوع تعلیم، کشف علوم، اختراعات و تولیدات علمی موفق عمل کردیم، خاطرنشان کرد: باید اقرار کرد در بخش تربیت و حوزه‌ای که باید معارف و مبادی زندگی را به نسل جوان آموخت با وجود تمام برنامه‌ها و تلاش‌ها، هنوز جای کار بسیار است.

وی، تفسیر اشتباهات موجود در جامعه را وظیفه دانشگاه برشمرد و عنوان کرد: با توجه به حضور مناسب حداقل ۲ تا ۱۲ ساله دانشجو در دانشگاه، زمان ارزشمندی در اختیار ارکان دانشگاه است تا بتواند در راستای پرورش فضیلت‌های انسانی در وجود دانشجویان تلاش کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با بیان اینکه به‌جز کلاس درس، فرزندان اجباری برای یادگیری ندارند، گفت: کلاس درس جایی است که ابزار کنترلی دانشجو و دانش‌آموز وجود دارد. کلاس درس فضایی است که صدای استادان و معلمان فرهیخته شنیده می‌شود؛ بنابراین باید با آمادگی کامل در آن حاضر شد.

حیدری سنگستانی با طرح این سؤال که با تعهد به پذیرش قانون و اخلاق چگونه می‌توان به راهکار‌هایی برای برون‌رفت از معضلات دست یافت، توضیحاتی ارائه داد.

در ادامه این کرسی نظریه‌پردازی انسیه ماهینی به‌عنوان ناقد به تشریح نقاط قوت و ضعف این نظریه پرداخت و در نهایت موضوع کرسی مورد تصویب قرار گرفت.

انتهای پیام/۴۰۷۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر