صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
در هفدهمین همایش آموزش علوم پزشکی و جشنواره شهید مطهری

وزیر بهداشت: طرفدار خودگردان شدن آموزش عالی هستیم

وزیر بهداشت در همایش آموزش علوم پزشکی و جشنواره شهید مطهری حاضر شد. او در سخنرانی خود تاکید کرد با خودگردان شدن آموزش عالی باید از خروج متقاضیان به تحصیل به سمت دانشگاه‌های درجه چندم جلوگیری کرد.
کد خبر : 80873

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مهر، دکتر سیدحسن هاشمی امروز در هفدهمین همایش آموزش علوم پزشکی و جشنواره شهید مطهری در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: «دادن اختیار ۲۰‌درصدی به دانشگاه‌ها برای تغییرات دروس آموزشی برای بومی‌سازی فرصتی برای بهتر شدن آموزش علوم پزشکی است که باید از آن استفاده کرد.»


او با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری گفت: «باید مراقب باشیم که افکاری که مطهری را شهید کردند دوباره رشد و نمو نکنند.»


هاشمی گفت: «آموزش اساس کار ما است، تحول در آموزش یک دفعه امکان‌پذیر نیست و نیاز به استمرار دارد و باید از فرصت ادغام آموزش و خدمات استفاده کرد. پیش از وزارت، نظر دیگری درباره ادغام داشتم اما با صحبت‌هایی که با وزرای بهداشت برخی کشورها داشتم متوجه شدم که بزرگترین مشکل در این کشورها این بود که اختیاری برای آموزش نیروهای علوم پزشکی ندارند.»


او افزود: «خروجی دانشگاه‌های علوم پزشکی آن چیزی نیست که جامعه از آن انتظار دارد. جامعه پزشکی باید به عرصه بیاید و دانشجوی پزشکی بخشی از دوران تحصیل خود را در داخل عرصه‌های مختلف اعم از شبکه، پایگاه بهداشتی و بیمارستان بگذراند.»


وزیر بهداشت گفت: «واقعا جای تاسف است که ما با تاریخی چند هزار ساله و طب سنتی غنی در دروس آموزشی خود هیچ ردپایی از آموزش طب سنتی نداشته باشیم.»


او افزود: «بازنگری در آموزش علوم پزشکی یک ضرورت است، دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی در کشور ما بسیار گران تمام می‌شود و نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی باید یک بازنگری جدی داشته باشیم.»


هاشمی افزود: «معمولا سیاسیون تقیه می‌کنند و برخی مطالب را نمی‌گویند اما ما در پردیس‌های بین‌الملل تصمیم دقیقی را گرفتیم که به نظر می‌رسد به واقعیت نزدیک شد. نام آنها را به خودگردان تغییر دادیم و عواملی که باعث می‌شد تصمیم اشخاص بر حقوق متقاضیان اثر گذار باشد حذف شد.»


او گفت: «اگر آموزش عالی به همین منوال پیش برود به سرنوشت آموزش پرورش دچار می‌شود. در مورد غیرانتفاعی‌ها هم ابتدا بسیاری مخالف بودند اما اکنون می‌بینیم که آموزش پرورش اگر غیرانتفاعی‌ها نباشند به خوبی پیش نمی‌رود. آموزش عالی هم باید به سمت خودگردان شدن برود.»


وزیر بهداشت گفت: «چرا باید شرایطی وجود داشته باشد که فرزندان ما به کشورهایی مانند فیلیپین، مالزی، بلاروس، و ارمنستان بروند. به عنوان یک ایرانی متاسف می‌شوم که دانشجویان ایرانی در امارات عربی پزشکی و دندانپزشکی می‌خوانند.»


او افزود: «اگر ما در کشور خود دانشگاه‌های بخش خصوصی را درست می‌کردیم دیگر نیازی نبود دانشجویان به آن کشورها بروند. باید بخش خودگردان را تقویت کنیم. ما طرفدار خودگردان شدن آموزش عالی هستیم و باید این مسیر را دنبال کنیم.»


هاشمی از معاونت آموزشی وزارت بهداشت خواست تکلیف ظرفیت‌های پزشکی مورد نیاز کشور را در این دوره تعیین کند و افزود: «سال گذشته به دلایلی مجبور شدیم ظرفیت‌های پزشکی را افزایش دهیم و ۳۰‌درصد اکنون به ظرفیت بومی اختصاص دارد که دانشگاه‌ها باید از آن ظرفیت استفاده کنند تا این ظرفیت به سرنوشت سهمیه خانم‌ها دچار نشود.»


او افزود: «افزایش ظرفیت باید یک جایی متوقف شود. ظرفیت‌ها پس از انقلاب سیر صعودی داشته آن هم به دلیل نیاز به نیروی انسانی. اما باید در بسیاری از رشته‌ها کاهش یابد. برای بسیاری از رشته‌ها مانند مامایی و بهداشت کار وجود ندارد. اینکه در هر رشته چه تعداد نیروی انسانی نیاز است باید زودتر تعیین تکلیف شود.»


هاشمی با اشاره به فضای پس از برجام گفت: «بعد از توافق باید سرمایه گذار داخلی و خارجی را برای افزایش بهینه فضای دانشگاه‌ها جذب کنیم . ضمن اینکه زمینه همکاری استادان را فراهم کنیم اما فراموش نکنیم استاد احترام می‌خواهد.»


او افزود: «باید در آموزش به نحوی عمل کنیم که خروجی متفاوت باشد و دانشجویان استعداد درخشان هم درک کنند که پزشک شدن صرفا به دانش و مهارت نیست و باید درد جامعه را درک کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر