صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۱۸ - ۱۷ مهر ۱۴۰۱
در میز اقتصاد امروز سیما بررسی شد؛

جزئیات لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان/ افزایش فوق‌العاده ویژه از مهرماه اعمال می‌شود

در میز اقتصاد امروز به جزئیات لایحه متناسب سازی حقوق کارمندان، بازنشستگان پرداخته شد. موضوعاتی، چون میزان و زمان اعمال افزایش و نیز کارمندان و بازنشستگان مشمول از جمله محور‌های این گفتگو بود
کد خبر : 808683

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، در میز اقتصاد امروز به جزئیات لایحه متناسب سازی حقوق کارمندان، بازنشستگان پرداخته شد. موضوعاتی، چون میزان و زمان اعمال افزایش و نیز کارمندان و بازنشستگان مشمول از جمله محور‌های این گفتگو بود

در این گفتگو میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور به صورت حضوری، شهرینی، کارشناس اقتصادی به صورت تلفنی و میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس به صورت تلفنی حضور داشتند.

مشروح این برنامه به شرح زیر است: 

مجری: میرزایی، منابع مالی چقدر برای این لایحه‌ای که به مجلس رفته در نظرگرفته شده است و آیا این طرح تورم زا نخواهد بود؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری و استخدامی کشور: منابع مالی که برای این موضوع پیش بینی شده است ۵۲ هزار میلیارد (تومان) پیش بینی شده که این منابع تامین شده است برای این موضوع. ما یک سری تکالیف قانونی داشتیم که باید انجام می‌دادیم. بحث‌های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین بحث‌هایی برای بهبود معیشت کارکنان و ایجاد عدالت در پرداخت‌ها، این ضرورت‌ها ایجاب می‌کرد که این اقدام موثر را انجام دهیم.

مجری: منابع آن از کجاست؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: منابعی که برای این پیش بینی شده است بر اساس محاسباتی که در فصل مربوط به حقوق و مزایا حقوق کارکنان دولت توسط سازمان برنامه و بودجه تصویب شده و فصل مربوط به پرداخت حقوق کارکنان دولت بررسی و تامین شد.

مجری: آن نگرانی که هم نمایندگان مجلس و هم کارشناسان اقتصادی در خصوص این که این لایح تورم زا نباشد لحاظ شده است؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: مستحضر هستید از بند چهار این لایحه که در خصوص بحث افزایش حقوق کارکنان دولت که یکی از مواردی است که برای کارکنان مشمول پیش بینی شده که بعد از تامین منابع آن تامین شده باشد باید انجام شود.

مجری: در خصوص لایحه متناسب سازی حقوق‌ها، حقوق کارمندان و بازنشستگان از فصل منابع که گذشتیم از سازمان برنامه و بودجه موفق نشدیم از آن‌ها میهمانی داشته باشیم. سوال دیگر این که به چه میزان و به چه گروه‌هایی افزایش حقوق اعمال شود؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: قبل از این موضوع راجع به منابع، راجع به این لایحه ماه‌ها بررسی‌های کارشناسی انجام شده است و به هر صورت با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه بعد از این که اطمینان حاصل شد که منابع مربوط به این موضوع تامین شده است اقدام شود.

مجری: یعنی منابع تامین شده و نگرانی از این بابت نیست؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: راجع به افزایش که بند یک این موضوع که بحث متناسب سازی حقوق کارکنان دولت را دارد اشاره می‌کند، بحثی است که دامنه شمول آن تمام کارکنان دولت را که به هر صورت مشمولین به طور مشخص ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه به جز مشمولین قانون کار در شمول این بند قرار دارند که بحث موضوع افزایش حقوق کارکنان است که سه هزار امتیاز است که یک میلیون و ۵ تومان افزایش حقوقی است که برای بند یک است.

مجری: یعنی برای هم کارمندان دولت به جز مشمولین قانون کار؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: برای این که مشمولین قانون کار بحث مربوط به افزایش شان در افزایشی که شورای عالی کار در نظر گرفت، پیش بینی شده است.

مجری: یعنی ۵۷ درصدی که موضوع عائله مندی که رفت بالا، آن جا لحاظ شده است؟ به جز این یک میلیون و ۵ هزارتومان که اشاره کردید چیز دیگری هم قرار است زیاد شود؟ جوانی جمعیت و عائله مندی و این‌ها؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: در ماده ۱۶ قانون حمایت از جمعیت و خانواده و جوانی جمعیت پیش بینی شده بود که بحث مربوط به عائله مندی و اولاد در سال ۱۴۰۱ عائله مندی به طور مشخص (صددرصد)، ۵۰ درصد و حق اولاد به میزان ۵۰ درصد افزایش پیدا کند؛ بنابراین یکی از بند‌هایی که این جا پیش بینی شده است و شامل حال کلیه دستگاه‌های مشمول ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه به جز مشمولین قانون کار است بحث افزایش حق عائله مندی و اولاد است. مشمولین ماده ۲۹ قانون برنامه ششم تقریبا تمام دستگاه‌ها به جز مشمولین که به تازگی افزایش یافته است.

مجری: این افزایش مثل همان یک میلیون و ۵ هزار تومان برای این دو موردی که گفتین اعمال می‌شود؟

عبدالله میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: یعنی یک میلیون برای بحث بند یک لایحه و بحث مربوط به بند سه که در خصوص افزایش عائله مندی و حق اولاد هست اعمال می‌شود.

مجری: آن‌ها عددش مشخص است که به چه عددی می‌رسیم؟
میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: عدد عائله مندی ۴۰۰ هزار تومان است که به حدود ۶۰۰ و خرده‌ای افزایش پیدا می‌کند.

مجری: یعنی می‌شود یک میلیون تومان یا دویست هزارتومان؟

عبدالله میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: نه نه ۴۰۰ هزارتومان که تقریبا می‌شود ۶۱۱ هزار تومان.

مجری: چیزی حدود ۲۰۰ هزار تومان می‌شود؟

عبدالله میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور:  ۲۰۰ هزار تومان فقط بابت عائله مندی، ولی برای، به ازای هر اولاد هم صددرصد حق اولاد افزایش پیدا می‌کند که آن عددش می‌شود ۲۱۱ هزار تومان که در حدود ۱۰۰ و خرده‌ای است که حدودا ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر فرزند به حق عائله مندی حق اولاد کارکنان دولت و بازنشستگان اضافه می‌شود.

مجری: پس یک ۲۰۰ هزار تومان برای عائله مندی و یک صد هزار تومان برای حق اولاد و یک، یک میلیون و ۵ هزار تومان به همه به جز قانون کاری‌ها اضافه شد. به جز این بند و تبصره دیگری داریم که افزایش حقوق شامل شان شود یا خیر؟

عبدالله میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: بله، یک بند دیگر هم در خصوص افزایش فوق العاده ویژه کارکنان مشمول قانون حمایت خدمات کشوری است که آن دسته از دستگاه‌های اجرایی قانون مدیریت خدمات کشوری که از فوق العاده ویژه به میزان کمتر از ۳۵ درصد که در حال حاضر به طور میانگین ۲۱ درصد اعمال می‌شود مشمول افزایش هست.

مجری: کدام دستگاه‌ها می‌شوند اگر بخواهید؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: عرض کردم دستگاه‌هایی که مشمول کشوری هستند و افزایش فوق العاده ویژه شان کمتر از ۳۵ درصد به طور مشخص به طور میانگین ۲۱ درصد

مجری: کمتر از ۳۵ درصدی توسط شما احصا شده؟ چند تا است؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: حدود دستگاه‌هایی که به هر صورت یک تعداد از دستگاه‌ها قبلا از این افزایش برخوردار بودند به موجب مصوباتی که سال‌های قبل داشتند.

مجری: مثل کدام دستگاه ها؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: یکسری دستگاه مثلا فرض می‌کنم نهاد ریاست جمهوری یا مثلا مرکز آمار ایران

مجری: این‌ها قبلا گرفته اند؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: بله به موجب مصوبات هیئت وزیران

مجری: این قبلی که می‌گویید یک سال دو سال است یا بیشتر؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: نه عرضم این است که در دولت‌های قبل از این افزایش برخوردار بودند.

مجری: این دستگاه‌ها که می‌مانند چندتا دستگاه هستند و می‌توانیم نام ببرید؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: الان تعداد دستگاه‌هایی که مشمول این هستند الان آمار دقیقش را که الان من نیاوردم کلیه دستگاهی مشمول قانون مدیریت هستند حالا به هر صورت اگر فوق العاده ویژه کمتر از ۳۵ درصد افزایش داشته مشمول این افزایش هستند.

مجری: یک نکته‌ای که مطرح می‌شود چرا فقط آن‌هایی که مشمول قانون مدیریت هستند بقیه کارمندا تکلیفشان چی است تو این فوق العاده چرا آن‌ها نیستند؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: خوب ببینید بحثی که الان مطرح است این فوق العاده ویژه تو فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری پیش بینی شده و به جهت اینکه ما با توجه به رویکرد دولت محترم که در جهت ایجاد عدالت هستش این افزایش صورت می‌گیرد قاعدتا دستگاه‌هایی که دارد مقررات خاص هستند از افزایش متناسب بر اساس مصوباتی که داشته اند برخوردار شدند بحثی که ما مکلف بودیم به اجراش به جهت اینکه ما کاهش فاصله حقوق بین حقوق بگیران داشته باشیم و این خواسته دستگاه‌ها بوده که بند ۱۰ که در خصوص فوق العاده ویژه کارکنان مشمول قانون مدیریت است تحقق پیدا کند در آن راستا انجام بشود.

مجری: برای اعضای هیئت علمی و قضات آن‌ها هم افزایش جداگانه ایی داشته اند؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: افزایش بند یک سه هزار امتیاز است، چون اعضای هیئت علمی و قضات یعنی میزان افزایش به همین میزان است در حدود تقریبا یک میلیون و دو هزار تومان می‌شود برای قضات اعضای هیئت علمی هم پیش بینی شده

مجری: ۳۵ درصدی که فوق العاده افزایش پیدا می‌کند نسبت به سال گذشته است نسبت به قبلش است؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: به نسبت همین میزانی که الان عمل می‌شود در خود لایحه پیش بینی شده از ۱۴۰۱/۰۶/۰۱ میزان افزایش فوق العاده ویژه به میزان ۳۵ درصد اعمال می‌شود.

مجری: الان ما از ۰۶/۰۱ گذشتیم الان تقریبا یک ماه بیشتر که گذشته؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: تاریخ اجرای لایحه آن چیزی که تو لایحه دولت پیش بینی شده ۱۴۰۱/۰۶/۰۱

مجری: یعنی معوقاتش را می‌گیرند یک جا می‌گیرند این دیده شده یا نه؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: نهایتا به هر صورت آن چیزی که به روال است معوقات را به صورت یکجا پرداخت می‌کند

مجری: برای بازنشستگان و مستمری بگیران جدا می‌فرمایید؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: برای بازنشستگان هم مستحضر هستید تو لایحه پیش بینی شده عدد ثابت ۹۰۰ هزار تومان به همه بازنشستگان کشوری و لشگری اضافه بشود

مجری: طبیعتا کدام دسته از بازنشستگان هستند که این ۹۰۰ هزار تومان شاملشان نمی‌شود؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: بازنشستگان تأمین اجتماعی در شمول این افزایش نیستند

مجری:، ولی بقیه همه ۹۰۰ هزار تومان صندوق بازنشستگی به اصطلاح کشوری و لشگری برخوردار می‌شود از ۰۶/۰۱ از موقعی که بگیرند

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: بله اگر معوقات داشته باشند همه معوقات قابل پرداخت است.

مجری: مستمری بگیران چی؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: قاعدتا اگر مجلس محترم تغییراتی تو آن داده بشود آن چیزی که در لایحه پیش بینی شده ۱۴۰۰/۰۶/۰۱

مجری: این نکته هم هستش در مجلس می‌رود و چکش کاری می‌شود می‌رود روال قانونی خودش را طی می‌کند ممکن است این اعداد تغییر بکند، ​ بحث بله مستمری بگیران چطور کمیته امداد و بهزیستی چطور؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: برای مستمری بگیران هم پیش بینی شده که در ۱۰ درصد اضافه بشود تو دهک‌های یک و دو و سه ۱۰ درصد به ۱۵ درصد برسد ۵ درصد افزایش پیدا بکند

مجری: ریالش می‌شود چقدر؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: خوب الان آن چیزی که پرداخت می‌شود تا آنجایی که بنده اطلاع دارم بین ۴۷۰ تومان تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۳۵۰ هزار تومان

مجری:​ در سه دهک اول ۱۵ درصد به این عدد افزایش می‌شود؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: بقیه مواردی که حالا مستمری بگیران تحت کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی ۱۰ درصد اضافه می‌شود بعد

مجری: یک نکته‌ای وجود دارد اینکه حالا دارد افزایش پیدا می‌کند این درصد‌ها متفاوت است مثلا اگر کسی حقوقش ۱۰ میلیون تومان باشد ۲۰ درصد براش رقم بیشتری است تا کسی که حقوقش ۵ میلیون تومان باشد شما این را هم لحاظ کردید؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: سئوال خوبی است برای اولین بار است که به هر صورت ما هم بحث افزایش حقوق که به صورت امتیازی مطرح کردیم این بوده که آن بحثی که افزایش پلکانی مدنظر دولت محترم و مجلس شورای اسلامی هست تحقق پیدا بکند این روشی که به هر صورت در لایحه پیش بینی شده به آن صورت است که کسانی که حقوق پایین تری می‌گیرند از افزایش بالاتری برخوردار هستند برای مثال فقط بابت بند یک که سه هزار امتیاز یا همان یک میلیون و ۵ هزار و ۹۰۰ تومان عرض کردم برای فردی که ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق میگیرد این افزایش در حدود ۱۸ درصد اعمال می‌شود برای کسی که حقوق ۱۰ میلیون است این افزایش در حدود ۱۰ درصد هست و برای مثال کسی که در هر صورت حقوق بالای ۲۰ میلیون یا ۳۰ میلیون است این سه درصد است.

مجری: هر چی حقوق افزایش پیدا می‌کند این درصد افزایش حقوقش برایش کمتر است؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: در نتیجه دهک‌های پایین‌تر حقوق بگیر از افزایش‌های بالاتری برخوردار است

مجری: این سقف عددی که اضافه خواهد شد برای حقوق‌ها یعنی کسی که شامل همه موارد شما بشود و همه بند‌هایی که گفتید باشد تهش چقدر می‌شود؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: به صورت میانگین اگر شامل ۴ تا بند بشود در حدود ۲ میلیون تومان به طور میانگین

مجری: میرتاج الدینی الان چه روندی را طی می‌کند برای اینکه خوب برود تأیید بشود این افزایش حقوق شامل کارمندانی که نام بردند بشوند؟

میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس: توضیح کامل را میرزایی دادند الان این دو فوریتش امروز در صحن مجلس رأی آورد ما فردا جلسه فوق العاده در کمیسیون برنامه و بودجه گذاشتیم قبل از ظهر و با حضور نمایندگان دولت سازمان برنامه بودجه این را بررسی خواهیم کرد که تصویب بشود و بعد بیاید در صحن مجلس و بعد چهارشنبه در صحن مجلس تأیید بشود. خدمتان عرض کنم که کل منابعی که برای لایحه دو فوریتی گذاشتند اولا من این اقدام دولت را اقدام شایسته می‌دانم اولین بار است که در میانه سال افزایش حقوق شاغلین و حقوق بگیران هم لشگری و کشور و مجموعه‌هایی که دوستان توضیح دادند شامل می‌شود که در وسط سال هم یک افزایش حقوق در نظر گرفتند با توجه به تورمی که داشتیم و این افزایش امسال ۱۰ درصد بود اول سال این افزایش لازم بود و مجلس با رأی دو فوریت از این اقدام دولت استقبال کردند و در واقع موافقت کردند البته شاکله و چارچوب لایحه دولت توضیح دادند برای همه شاغلین یک میلیون و ۵ هزار و برای بازنشسته‌ها ۹۰۰ هزار و همانطور حق اولاد و عائله مندی و در خصوص فوق العاده ویژه اولاد ویژه کسانی که زیر ۳۵ درصد که اغلب این طور است تا ۳۵ درصد در صورت منابع بتوانند افزایش بدهند همانطور کمیته امداد و بهزیستی هم افزایش آن‌ها را هم در نظر گرفتند این شاکله لایحه دولت است در مجلس هم گفتگو خواهد ممکن است تغییراتی داشته باشد این تغییرات کاهش پیدا نمی‌کند حفظ می‌شود در سطح منابع پیشنهاد‌ها را بررسی خواهیم کرد

مجری: ممکن است افزایش پیدا بکند؟

میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس: نمی‌خواهم وعده بدهم گفتگو است ما تناسب سازی حقوق‌ها را که جزء تکالیف برنامه است اینجا می‌توانیم بگنجانیم و این‌ها گفتگو می‌خواهد. دولت هم عرض کردم این افزایش از این جهت که در میانه سال کار خوبی است و در افزایش سال آینده که دو و سه ماه دیگر ما در بودجه ۱۴۰۲ از آذر ماه به بعد بررسی خواهیم کرد در واقع بر مبنا همین افزایشی که الان است روی این دیده خواهد شد و این هم می‌تواند تا اندازه‌ای قدرت خرید مردم را هم امسال که بالا می‌برد سال آینده هم افزایش خودش را خواهد داشت نکته‌ای که در لایحه دولت است دیدم در سوالاتمان هم مطرح شد حفظ پلکانی معکوس و عدد فیکس در واقع یک میلیون و ۵ هزار و ۹۰۰ هزار تومان را دیدند برای همه حقوق بگیران و بازنشسته‌ها این هم همان پلکانی معکوس است ده درصد افزایش پیدا می‌کند قبلا مثلا ۲۰ میلیون ۲ میلیون افزایش پیدا می‌کرد برای ۱۰ میلیون هم یک میلیون و این باز فاصله را بیشتر می‌کرد در جهت حفظ عدالت این را در واقع هر چه حقوق‌ها بالاتر است درصد افزایش پایین‌تر می‌شود همین یک میلیون برایشان می‌شود و نکته دیگر این فوق العاده ویژه هم عده‌ای داشتند و عده‌ای نداشتند باز یک تبعیض بود در دولت این هم را دیدند که تدریجا همه بتوانند این ۳۵ درصد فوق العاده را داشته باشند

مجری: یکی از نگرانی‌های که وجود داشت و در مجلس هم صحبتش شد بحث منابع لایحه است. افزایش حقوقی که باید صورت بگیرد و اینکه آیا تورم زا نخواهد بود دوباره چرخه معیوبی نباشد افزایش حقوق داشته باشیم خلق پول صورت بگیرد دوباره قدرت خرید کاهش پیدا بکند این مشکلات چطوری پیش بینی شده؟

میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس:منابعی که برای این است ۱۴ هزار میلیارد در مقایسه با کل بودجه رقم خیلی زیادی نیست.

مجری: عددش را چقدر فرمودید؟

میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس: منبعی که پیش بینی می‌شده ۱۴ هزار میلیارد تومان.

مجری: میرزایی گفتند ۵۲ هزار میلیارد تومان.

میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس: من امروز با رئیس کمیسیون برنامه و بودجه می‌گفتند صحبتی که می‌کردند ۱۴ هزار میلیارد می‌گفتند مطمئن هستم اگر ۵۲ باشد بهتر است و البته ۵۲ هزار هم در مقایسه با کل بودجه دولت رقم کمتر از ۱۰ درصد است، چون ما بودجه عمومی دولت ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم شما ۲۰ درصدش برای بودجه عمرانی بگیرد بقیه هزینه‌های جاری و یک رقم ۷۰ و ۸۰ هزار میلیارد تومان برای همان حقوق و این‌ها است ۵۰ هم برای فرض کنید ۵۰ اضافه بشود تأثیری در نقدینگی کشور نخواهد داشت و، چون این رقم دولت حتما منابعش را دیده و در غالب خلق پول هم نخواهد بود دولت منابعش را نداشته باشد نمی‌آید چنین اقدامی بکند سیاست دولت این بوده که نسبت به خلق پول حتی در حد تنخواه گردان هم خیلی انقباضی عمل کرده و دستش بسته است در این جهت.

مجری: شهرینی سلام بر شما بفرمایید در خصوص اینکه میرتاج الدین اشاره کردند این خلق پول نخواهد بود نگرانی از تورم نداشته باشیم نظر شما چی است؟

شهرینی کارشناس اقتصادی به صورت تلفنی: نکات خوبی مطرح شد و نکات مثبت لایحه تا حد خوبی تعبین شد من با اجازتون می‌پردازم به آن نکات ضعفی که دارد و پیرامون سوال شما و سایر ملاحظات وجود دارد مطابق محاسباتی که ما انجام دادیم این لایحه برای ۷ ماه امسال چیزی حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد که طبیعتا علاوه بر بار مالی که امسال خواهد شد اثر خودش را بیش از صد هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال آینده خواهد گذاشت.

مجری: چقدر است اثرش در بودجه سال آینده فرمودید؟

شهرینی کارشناس اقتصادی به صورت تلفنی: برای ۷ ماه وقتی ۵۵ هزار میلیارد می‌شود چیزی کمتر از دو برابر این برای کل سال می‌شود

مجری: چیزی که الان عنوان شد ۵۲ هزار میلیارد تومان حالا اختلاف اندکی با محاسبات شما دارد.

شهرینی کارشناس اقتصادی به صورت تلفنی: بله ما حالا محاسباتمان اگر فرصت بود من باز می‌کنم که به چه صورتی انجام شده، ولی بر اساس ۵۵ هزار میلیارد تومان است این طبیعتا، چون اثر خودش را بر حقوق مزایای در سال آینده هم خواهد گذاشت چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بابث افزایش در واقع هزینه‌ها در سال آینده خواهد بود، اما من این نکته را عرض بکنم در خصوص وجود چنین منابعی تردید جدی وجود دارد، چون آن منابعی که الان در واقع محقق شده از اعتباراتی که دولت برای هزینه‌های خودش در نظر گرفته مطابق گزارش‌های عملکرد مالی نشان می‌دهد که تحقق این منابع واقعا در خصوصش تردید جدی وجود دارد البته یک نکته‌ای که این جا وجود دارد تکلیف به دولت برای اعمال این افزایش حقوق نمی‌شود این صدور جوازی است که همانطور که در سطح این لایحه بهش اشاره شده به دولت داده می‌شود تأکید ما بر این است این لایحه و قانون که ان شاء الله تصویب خواهد شد باید در سقف مقدورات دولت چه منابع پایدار و قابل تحقق به دست خواهد آورد اعمال بشود، چون به صورت جواز است ممکن است دولت به اندازه ۷۰ درصد اجرای این در واقع منبع بتواند تأمین بکند از منابع پایدار و قابل تحقق بدون خلق پول تا همان درصد باید اعمال بشود ضمن اینکه من الان وارد نکات اصلاحی بشوم یک نکته این است که یک قلم مجلس اینجا اضافه بکند به این لایحه و آن هم اینکه بهره مندی متفاوت مشمولین این لایحه را از اعتباراتی که از مساعدت‌هایی که در این لایحه در نظر گرفته شده ممنوع بکند. ما در زمینه فوق العاده ویژه در بند ۱۰ ماده ۹۸ قانون خدمات کشوری و در این لایحه قرار است این ساماندهی بشود یک تجربه داریم به دولت اختیاری دادیم که این افزایش حقوق را بر اساس تصمیمات بین دستگا‌های مختلف اعمال بکند امروز شاهد این هستیم توزیع منابع بین دستگاه‌های مختلف ناعادلانه صورت گرفته. سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه بودجه، قوه قضائیه، نهاد ریاست جمهوری این‌ها در سطح بالایی از فوق العاده ویژه را دارند بسیاری از دستگاه‌های دیگر سطح پایینی دارند همانطور که اشاره شد در سقف ۳۵ درصد به صورت میانگین ۲۱ درصد.

مجری: باید عدالت رعایت بشود؟

شهرینی کارشناس اقتصادی به صورت تلفنی: من نکته ام این است اگر می‌خواهیم این تجربه تلخ تکرار نشود باید دولت مکلف بشود که در سقف اعتبارات که برایش محقق می‌شود همه افزایش حقوق‌ها را یکسان اعمال بکند یک دستگاهی از درآمد‌های اختصاصی برخوردار است امکانات و منابع بیشتری باشد به آن کامل بپردازد برای بقیه وجود نداشته باشد این مشکلی است در واقع باید بهش اشاره بشود.

نکته دوم این است در بند دو لایحه اشاره شده افرادی که تا پایان شش ماه امسال بازنشسته خواهند شد با توجه به این که میزان کسوری که در بازنشستگی از حقوقشان کسر می‌شود باعث می‌شود افزایش حقوقشان کمتر از یک میلیون بشود تا سقف ۹۰۰ هزار تومان این افزایش پیدا بکند این خیلی تصمیم خوبی است، اما یک مشکلی دارد و آن مشکل این است کسانی که در سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوند، چون این‌ها کمتر از دو سال کسور این مبلغ یک میلیون می‌تواند افزوده شده پرداختند طبیعتا به حقوق بازنشستگی کمتر از ۹۰۰ هزار تا افزایش پیدا خواهد کرد بنابراین این ملاحظه‌ای که برای شش ماه دوم در نظر گرفته شده باید تا اول شهریور ۱۴۰۳ افزایش پیدا بکند که هیچ کس وقتی که بازنشسته می‌شود حقوقش کمتر از ۹۰۰ هزار تومان افزایش پیدا نکند این هم یک بی عدالتی است که ممکن است بوجود بیاید.

نکته بعدی این است در بند یک لایحه اشاره شده سه هزار امتیاز معادل یک میلیون و ۵ هزار و ۹۰۰ تومان به همه کارمندان می‌خواهیم اضافه بکنیم من دوباره بر می‌گردم به تجاربی که در کشور خودمان اتفاق افتاده سال ۹۷ سال ۹۸ ما یک افزایش حقوقی را داشتیم با همین منطق پلکانی معکوس یعنی طبقات پایین‌تر بیشتر بهره‌مند بشوند از آن افزایش حقوق، اما آن زمان یک مشکلی بود و آن این بود که به خاطر نوع نگارشی که در آن حکم صورت گرفته بود کسانی که بعد از ۹۷ و بعد از ۹۸ وارد نظام اداری کشور شدند عملا از این میزان افزایشی که به طبقات پایین‌تر داده شده بود محروم شدند لذا ما باید جوری حکم را نگارش بکنیم که کسانی که در سال‌های آینده هم وارد نظام اداری کشور می‌شوند از این افزایش حقوق برخوردار باشند و نکات دیگری است اگر فرصت بود.

مجری: فرصت نیست، چون می‌خواهم پاسخ این‌ها را از میرزایی بگیرم ممنونم از شما که در برنامه حضور داشتیم. میرزایی شما یک جمع بندی می‌کنید دو سه تا نکته ایی که گفتند در یک دقیقه و نیم.

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: نکته مهم این است که به هر صورت ما تکالیفی که داریم آیا می‌توانیم به جهت اینکه تورم ایجاد می‌کند بهش عمل نکنیم خوب مستحضر هستید به هر صورت بهبود معیشت حاصل بشود به چرخه اقتصادی جامعه این بر می‌گردد ضمن اینکه عرض کردم منابعی که برای این پیش بینی شده منابع پایداری هستش از این جهت که نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد نکته‌ای که فرمودند به هر صورت ما آمدیم در بند دو پیش بینی کردیم تا آخر سال کسانی که بازنشسته می‌شوند از این ۹۰۰ هزار برخوردار می‌شوند برای سال‌های هم پیش بینی کردیم که اضافه بشود. چون در اجرای به هر صورت تکلیف در تبصره ۱۲ قانون بودجه بوده ما برای ۱۴۰۲ هم قطعا پیش بینی می‌کنیم.

مجری: این افزایش دستگاه‌های چی برخی دستگاه‌ها متفاوت‌تر است؟

میرزایی رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور: این نکته که اشاره کردند در سال ۹۷ و ۹۸ یک اتفاقی مشابه افتاده عرض کردم سیستمش به این صورت نبوده ما با این مکانیزمی که در الان اینجا پیش بینی شده برای سال‌های بعد نگرانی بابت کسانی که سال‌های بعد استخدام می‌شوند وجود ندارد.

انتهای پیام/۴۱۲۹/

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 1 نظر
مراد ایزدی
06:15 - 1401/07/18
با سلام و خسته نباشی
در مورد خبر افزایش حقوق کارمندان

بنده با تحصیلات لیسانس و دارای دو فرزند توان پرداخت بیمه را ندارم دست به شغل آزاد زدم . اماتو این بازار که همش قیمت ها افزایش می کنه مگه میشه کار کرد
خواهشمنم یه فکری به این بازاری که تو کرونا صدمه دیدند اکثرا بیمه ندارن چون هزینه اش بالاست