صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک کارآفرین در گفت‌وگو با آنا:

آشفتگی قوانین کپی‌رایت فعالان صنایع فرهنگی را دلسرد می‌کند

مصطفی اخوان نبود قوانین روشن و مناسب کپی رایت را از مشکلات فعالیت در حوزه صنایع خلاق فرهنگی می‌داند.
کد خبر : 808563

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، بازارپردازی فرهنگی که برگردان فارسی عبارت (cultural Merchandaising) است را میتوان به معنی کسب‌وکارهای فرهنگی دانست که توانسته‌اند کاراکتر یا شخصیتی را خلق کرده و زنجیره محصولات فرهنگی همانند اسباب‌بازی، عروسک، گیم، انیمیشن، نوشت‌افزار و سایر موارد مشابه را به وجود آورند. این کسب‌وکارهای فرهنگی به دلیل استفاده از فناوری‌های نوین فرهنگی و ایجاد یک زنجیره به‌هم مرتبط محصولات فرهنگی کودک و نوجوان به‌عنوان کسب‌وکارهای فرهنگ‌بنیان نیز شناخته می‌شوند.

کسب و کارهای فرهنگ‌بنیان، به دلیل توسعه زنجیره محصولات فرهنگی شخصیت‌محور می‌تواند بر ذائقه، الگوها، ایده‌آل‌ها و رفتارهای فرهنگی کودکان و نوجوانان تأثیرگذار باشند و از این نظر تاثیرگذاری عمیقی بر هویت فرهنگی کودکان و نوجوانان دارند که متأسفانه هم‌اکنون این هویت آفرینی در اختیار مرچن‌دایز کاراکترهای خارجی است.

 یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند در بازارپردازی فرهنگی  نقش ویژه‌ای ایفا کند حوزه میراث فرهنگی و گردشگری  است.  آشنایی مردم با تمدن و بناهای کشور معمولاً مستقیم  و از طریق گردشگری و بازدید از بناها یا تولیدات مکتوب صورت می‌گیرد. این در حالی است که برای آشنایی هرچه بیشتر و مفیدتر کودکان و نوجوانان کشور با بناهای تاریخی می‌توان از وسایلی همچون پازل‌های سه بعدی بهره برد تا از یکسو انان را با تاریخ و تمدن کشور بیشتر آشنا و مانوس ساخت و از سوی دیگر دانش و مهارتهای عملی آنان را بالا برد.

نقشه‌برداری از ۵۰ بنای تاریخی برای تولید پازل سه بعدی

مصطفی اخوان مدیر عامل موسسه «میراث فرهنگ و تمدن پارس» که برای اولین بار پازل سه‌بعدی بناهای تاریخی ایران را طراحی و تولید کرده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره جرقه اولیه شکل‌گیری این کسب و کار فرهنگی گفت: اگرچه شکل گیری این ایده به دهه هشتاد باز میگردد اما در سال ۹۲ عملیاتی و اجرا شد. بدین ترتیب حدود ۵۰ بنای تاریخی ایرانی از این طریق مهندسی شده است، یعنی خودمان نقشه و طرح بناها را برداشت کردیم یا نقشه را بدست اورده و براساس آن به طراحی پرداختیم و درنهایت با رعایت مقیاسها آنرا به پازل سه بعدی تبدیل کردیم. در حال حاضر محصولات در مقیاسها و نمادهای متنوع تولیدی در بازار موجود است.

وی اظهار کرد: فعالان حوزه  صنایع فرهنگی باوجود اینکه به دنبال تولید محصول فرهنگی هستند عملا حمایت نمی‌شوند و تکلیفشان در بسیاری از مسائل مشخص نیست. گرچه ما مجموعه‌ای تولیدی فرهنگی محسوب میشویم و ذیل وزارت ارشاد قرار داریم اما همچنان وضعیت مالیات‌مان مشخص نیست و نمیدانیم آیا از مالیات معاف هستیم یا باید انرا پرداخت کنیم.

اخوان گفت: موضوع نبود قانون مناسب و آشفتگی قوانین کپی رایت نیز باعث دلسردی ما و همه فعالان حوزه صنایع فرهنگی شده است. ما حدود 10 سال سابقه فعالیت داریم اما بسیاری از محصولاتمان کپی شده است. این در حالی است که تمام محصولات ما به ثبت رسیده است. مسئولان امر بعدها و در زمان ارزیابی نهایی گفتند چون محصولات به راحتی کپی شده یا قابلیت کپی شدن دارند، بنابراین نمیتوان مجموعه کاری شما را به عنوان نهادی دانش بنیان اطلاق کرد. البته پس از اینکه ماجرا در حیطه شرکتهای خلاق مطرح شد، ما به عنوان شرکت خلاق شناخته شدیم.

 مزایای استفاده از پازل‌های سه بعدی تاریخی

این فعال حوزه صنایع فرهنگی افزود: مجموعه ما به نوعی تولید کننده اسباب بازی نیز شناخته میشود. نسل امروزی به شدت به سمت فضای مجازی تمایل پیدا کرده است. در چنین شرایطی کودکان و نوجوانان مهارت چندانی کسب نمیکنند اما زمانی که به بازی با اسباب بازیهای مختلف و چیدن و کنار هم قرار دادن پازلها میپردازند، پیش از هر چیزی ابتدا نقشه خوانی را یاد میگیرند و سپس فضای سه بعدی را تشخیص میدهند. بدین ترتیب با این کار، توانایی و مهارتهای فیزیکی و حسی آنان بالا می‌رود.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر، وقتی شروع به ساختن پازلی می کنند که نماد فرهنگ و تمدن کشور  است به صورت مستقیم یا در ضمیر ناخودآگاه‌شان با پیشینه و تمدن کشور آشنا میشوند. حتی بازی با پازلها میتواند غرور و هویت ملی آنان را افزایش بدهد. نماد سازی در فرهنگ عمومی بسیار مهمی است اما متاسفانه مدیران ما به آن توجه لازم را نداشته اند. برای مثال برج ایفل نماد کشور فرانسه محسوب میشود و آنچنان درباره نماد سازی و برند سازی آن به خوبی کار کرده‌اند که این نماد را میتوانید بر روی تمامی محصولات مشاهده کنید. این در حالی است که ما هنوز از نمادی که ایران را به دیگر نقاط دنیا معرفی کرده و آنرا بشناساند، برخودار نیستیم.

اخوان افزود: ایده ما برای فعالیت در عرصه پازلهای سه بعدی بناهای تاریخی، توجه به همین مبحث نمادهاست. قطعا مهمترین کار در عرصه نمادهای فرهنگی و تمدنی، ساخت محصولات دارای نماد هنری و معماری است و ما تلاش داریم در این وادی حرکت کنیم.

وی درباره برنامه های آینده این مجوعه نیز گفت: ایجاد ماکت از بناهای تاریخی در بافت باغ ایرانی یکی از ایده‌های ماست. این ماکت «باغ مینیاتوری فرهنگ و تمدنی» نام دارد که مجموعه‌ بناهای تاریخی در مقیاس یک دویستم را در یک بافت طراحی میکند و قابل ارائه در مدارس یا اماکن گردشگری عمومی است و میتوان آنرا به عنوان یک ایران کوچک نمایش داد. علاوه بر این، ما بناهای تاریخی را از حالت پازل خارج کرده و به عناصر شهری تبدیل میکنیم. اگر گردشگری به شهر اصفهان می‌اید عمدتا به دنبال بازدید از بناهای تاریخی است اما وقتی در شهر قدم میزند، متوجه میشود عناصر شهری اصفهان اصلا همسو با نمایش و شناساندن بیشتر بناهای تاریخی حرکت نکرده است. ما در همین زمینه هم فعالیتها و اقداماتی داریم و میتوانیم به شهرداریها برای گنجاندن آثار تاریخی در عناصر شهری کمک کنیم. در واقع، می‌توان این بناها را نمادهای تمدنی دانست  که در جذب گردشگر تاثیرگذار است.

 انتهای پیام/4104/

انتهای پیام/

ارسال نظر