صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۹ - ۱۶ مهر ۱۴۰۱
آنا بررسی کرد

سهم بازار خودرو ایران از جهان بدون کربن/ حرکت چراغ خاموش بازیگران بزرگ فناوری به سمت خودرو‌های الکتریکی

خودروهای الکتریکی دقیقاً همان اتفاقی است که برای صنعت موبایل افتاد به‌طوری‌که امکان شخصی‌سازی و لمس کردن فنّاوری برای اولین بار در این حوزه به ثمر نشسته است و بازیگران بزرگ دنیای فناوری چراغ خاموش در حال پیوستن به این موج هستند.
کد خبر : 808519

گروه اقتصادوکارآفرینی خبرگزاری آنا؛ آینده خودرو‌های برقی بسیار روشن است. افراد زیادی هستند که می‌خواهند از آخرین قله‌ی تکنولوژی در حمل و نقل استفاده کنند و لذت رانندگی با تکنولوژی را تجربه کنند. بازار نیز به تقاضای به وجود آمده پاسخ خوبی داده و قیمت این خودرو‌ها در چند سال اخیر کاهش خوبی داشته است.

توسعه خودروی الکتریکی مرحله جدیدی از انقلاب صنعتی است. سیاست‌های حفاظت از محیط زیست، شرایط اقتصادی، تقاضای بازار و ... به سمت کاهش مصرف سوخت حرکت می‌کنند. در حال حاضر سیاست چین برای ترویج استفاده از وسایل نقلیه که در انرژی صرفه جویی می‌کنند پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و آمریکا نیز صنعت تولید باتری خود را توسعه داده است که می‌تواند نیاز‌های داخلی خود را برای حدود ۱۰ سال برآورده کند. صنعت خودروسازی الکتریکی به عنوان پویاترین فعالیت جهان برای حفظ محیط زیست و انرژی‌های پاک، فروش خودرو‌های الکتریکی در سال ۲۰۲۱ را نسبت به سال قبل دو برابر کرده و به رکورد جدید ۶.۶ میلیون دستگاه رسیده است. در حالی که در سال ۲۰۱۲، تنها ۱۲۰ هزار خودروی الکتریکی در سراسر جهان فروخته شده بود.


نزدیک به ۱۰ درصد از فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۲۱ برقی بوده است، یعنی چهار برابر سهم بازار در سال ۲۰۱۹. افق پیش روی بازار جهانی خودرو به وضوح، آینده را پیش روی ما قرار داده است. اگر با شتاب تصاعدی ۲۰۲۱ حرکت کنیم، در سال ۲۰۲۸ تعداد خودرو‌های برقی بیشتر از خودرو‌های بنزینی و دیزلی خواهد بود.


بازار سه تریلیون دلاری خودرو با شتاب زیادی به سمت الکتریکی شدن می‌رود و کشور‌های چین و آمریکا با ۴۴ و ۱۸ درصد بیشترین میزان تولید را در اخیار خود دارند و ۲۵ درصد تولید نیز در اختیار اروپاست.

کشور‌هایی که این مهم دریافته ند در حال گرفتن سهم خود از این بازار هستند. در ایران نیز گروه مپنا در راستای کاهش هزینه‌های تولید و ایجاد بستری برای کاهش مصرف سوخت در کشور، تبدیل خودرو‌های موجود به خودرو برقی را آغاز کرده است و قراردادی میان دو خودروساز بزرگ کشور و مپنا به امضا رسیده است که این دو گروه اقدام به تولید خودروی الکتریکی خواهند کرد. همکاری میان ایران خودرو و مپنا در حد تفاهم نامه است، اما مدیران سایپا قرارداد جدی تری برای تولید خودرو امضا کرده اند که شامل طراحی، نمونه‌سازی، تست، تجاری‌سازی و تولید خودرو‌های جدید با پلت‌فرم الکتریکی خواهند بود.


آنچه خودرو‌های الکتریکی را برای مصرف کننده جذاب کرده نکاتی است که هر یک به تنهایی آن کالا را موفق می‌کند. این خودرو‌ها دوستدار محیط زیست هستند، دی اکسید کربن کمتری منتشر می‌کنند، با گرمایش جهانی زمین مقابله می‌کنند، به سوخت نیاز ندارند و ارزان‌تر از وسایل نقلیه سنتی هستند.

خودرو‌های الکتریکی دقیقا همان اتفاقی است که برای صنعت موبایل افتاد به طوری که امکان شخصی سازی و لمس کردن تکنولوژی برای اولین بار در این حوزه به ثمر نشسته است و بازیگران بزرگ دنیای فناوری چراغ خاموش در حال پیوستن به این موج هستند.

یکی از اصلی‌ترین شرکت‌هایی که قصد دارد به بازار خودرو الکتریکی ورود پیدا کند شرکت اپل است که طرح‌هایی انتزاعی از محصولات این شرکت نیز رونمایی شده است. هنرمند دیگر این حوزه که بازار خودرو‌های الکتریکی را رونق داد ایلان ماسک است که به طرح‌های دیوانه وار شهرت دارد. کسی که در رونمایی‌های جذاب محصولات شرکت تسلا خاطره استیو جابز را زنده کرده و موفقیت‌های چشمگیرش تسلا را به بزرگترین شرکت تولیدکننده خودروی الکتریکی تبدیل کرده است به خوبی بازار فناوری‌های سایبرنتیک را درک کرده است و آینده را ترسیم می‌کند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر