صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فعال حوزه صنایع فرهنگی در گفت‌و‌گو با آنامطرح کرد؛

پژوهش‌هایی که ایده راه‌اندازی کسب و کار شدند/ تلویزیون چگونه به رونق صنایع دستی کمک می‌کند؟

نرگس شایق از چگونگی راه‌اندازی کسب و کار خود در حوزه صنایع دستی و نقش رسانه‌ها در رونق این بخش از صنایع فرهنگی می‌گوید.
کد خبر : 808261

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، صنایع دستی گرچه فی نفسه دارای جذابیتهای تمدنی و تاریخی هستند اما از انجایی که هر کالا یا محصولات صنایع دستی مختص نقطه جغرافیایی خاصی است، بنابراین بهره‌مندی عموم مردم از این محصولات نیازمند تبلیغات و معرفی آن به مردم دیگر نقاط جهان است.

در چنین شرایطی تجارت الکترونیک و فروش محصولات صنایع دستی از طریق فضای اینترنت و حرکت در مسیر صنایع خلاق می‌تواند گام مهمی در راستای رونق اقتصادی و کاربردی‌سازی اقتصاد فرهنگ در جنبه‌های ملموس زندگی مردم باشد. در همین رابطه، «گروه هنری و تخصصی آرانیک» توانسته اقدامات و عملکرد قابل توجهی را در حوزه معرفی و فروش صنایع دستی در بستر تجارت الکترونیک داشته باشد.

نرگس شایق مدیر این مجموعه واز فعالان عرصه صنایع دستی درباره فعالیت‌های این مرکز به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: این مجموعه با ۸۰۰ کارگاه در کل کشور همکاری دارد که محصولات پس از اینکه توسط مجموعه آرانیک خریداری میشود، مراحل بسته بندی، برندسازی و شناسنامه‌دار شدن محصولات را طی می‌کند و سپس به دست مشتریان می‌رسد.

وی اظهار کرد: ما فروش محصولات را از فروش نمایشگاهی و فروشگاهی خارج کرده و برای اولین بار در قالب اینترنت آورده‌ایم، درحالیکه قبلا محصولات به صورت عرضه در حجره‌ یا نمایشگاه در دید مردم قرار میگرفت و به فروش میرسید. به همین خاطر تجارت الکترونیک را از سال ۹۲ وارد عرصه فروش صنایع دستی کردیم. ایده این کار از یک فعالیت پژوهشی شروع شد. از سال ۸۹ به واسطه علاقمندی که به سفر و آشنایی با جاذبه‌های صنایع دستی شهرهای مختلف کشور داشتیم، از طریق این سفرها توانستیم بانک اطلاعاتی تهیه کنیم که شامل اطلاعات و مشخصات هنرمندان نقاط مختلف کشور در استانهای دور افتاده بوده و به معرفی و شناساندن هنرهای ناشناخته آنان می‌پرداخت.

شایق افزود: گرچه محصولات هنری و صنایع دستی این هنرمندان را خریداری میکردیم اما خرید محصولات با اهداف اقتصادی صورت نمیگرفت بلکه عمدتا کاری پژوهشی بود بعد. پس از گذشت مدتی مشاهده کردیم دارای بانک اطلاعاتی کاملی هستیم که به وسیله آن میتوانیم تجارت خوبی را راه اندازی کنیم تا هم خودمان از منافع اقتصادی‌اش بهره ببریم و هم اینکه گردش مالی مناسبی برای هنرمندانی باشد که در ایام نمایشگاه دسترسی به بازار ندارند.

مدیر مجموعه آرانیک اظهار کرد: تلاش ما این است که محصولات با جنس نمد را برای سبک زندگی امروز و به صورت کیف و کفش تولید کنیم.  گلیم‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم تا مردم آنرا در فضای زندگی امروز استفاده کنند. همچنین تولید کیف‌ها و محصولات نیز به صورتی بوده که بتواند نیازها و سلایق جوانان و نوجوانان را هم پاسخگو باشد تا این افراد فکر نکنند صنایع دستی برای سنین سی سال به بالاست. در واقع بسیاری از تولیدات به نحوی بوده که این قشر جامعه نیز بتوانند از صنایع دستی بهره‌مند شوند و به سمت آن گرایش داشته باشند.علاوه بر این، ماگ‌هایی تولید شده که متناسب با سلیقه نوجوانان است.

این فعال حوزه صنایع دستی درباره موانع پیش روی  خود گفت: از آنجایی که محصولات شرکت ما و بطور کلی کالاهای صنایع دستی جزو کالاهای ضروری و نیازهای اولیه مردم نیست، بنابراین اغلب مردم زمانی سراغ آن میروند که تمامی امکانات و مایحتاج‌شان تامین شده باشد. به همین دلیل میتوان گفت وضعیت نابسامان فعلی فروش و کسب و کار صنایع دستی به مشکلات اقتصادی جامعه گره خورده است. اوقاتی که وضعیت اقتصادی جامعه خوب باشد کار ما رونق بیشتری دارد اما وقتی رونق اقتصادی کم است محصولات کمتر به فروش میرسد.

وی افزود: برخی چالش‌ها در حوزه فروش صنایع دستی در بستر تجارت الکترونیک وجود دارد که جنبه تحصصی دارد. برای مثال وقتی کالای دیجیتالی مانند گوشی موبایل وارد ایران میشود دارای برند و مدل مشخص و بسته بندی است، اما محصولات و خدمات ما کالای خام است که از تولید کننده به دست شرکت میرسد و ممکن است دارای ایرادات فراوانی باشد بنابراین باید بر اینها نظارت و کار کارشناسی صورت بگیرد. به همین خاطر یکی از مشکلات بزرگی که همواره وجود داشته، مشکلات بسته بندی محصولات صنایع دستی است که توانسته‌ایم تاحدود زیادی آنرا برطرف کنیم. همچنین دارای تیم طراحی بسته بندی هستیم که هیچ محصولی بدون بسته بندی از شرکت خارج نمیشود. ما سعی کرده‌ایم با طراحی بسته بندیهایی که قیمتهای اقتصادی دارند، مشکل حوزه بسته بندی را برطرف و رضایت مشتریان را کسب کنیم.

شایق عنوان کرد: رسانه‌ها باید در این مسیر با ما همراه باشند. برای مثال وقتی در یک سریال تلویزیونی، یک فروشنده فرش به عنوان نماد انسان بد و نزول‌خوار معرفی میشود، همین تصویرسازی منفی بر ذهن مخاطب و کاهش میزان استقبال جامعه از آن محصول تاثیر دارد. وقتی یک برنامه‌ تلویزیونی از محصولات صنایع دستی در طراحی و دکوراسیون برنامه خود استفاده میکند، میزان فروش ما از محصولی که این برنامه بصورت غیر مستقیم تبلیغ کرده افزایش می‌یابد. در زمینه کاربردی‌سازی صنایع دستی در حال طراحیهای جدید هستیم، اما واقعیت این است برای اینکه مردم تمایل به خرید و حمایت از محصولات صنایع دستی را داشته باشند باید رسانه پیشگام شود و به ما کمک کند. ما نمی توانیم تمام بار این مسوولیت را به دوش بکشیم زیرا رونق صنایع دستی نیازمند فرهنگ سازی است.

واقعیت این است رسانه میتواند در رونق کسب و کار صنایع دستی و معرفی آن به مردم کمک بسیار زیادی داشته باشد و استفاده از صنایع دستی را در فرهنگ و سبک زندگی مردم وارد کند. رسانه میتواند ذهنیت عموم جامعه را تغییر دهد تا مردم دیگر اینگونه فکر نکنند که اگر ظروف کریستال خارجی در خانه داشته باشند دارای پرستیژ و جایگاه اجتماعی بالاتری هستند اما اگر صنایع دستی خریداری کنند به عنوان افرادی که دارای سطح اجتماعی پایین‌تری هستند شناخته خواهند شد. بنابراین باید این تصور از بین برود. البته اتفاقاتی مانند گرانی دلار هم در رکود فروش محصولات خارجی موثر بوده و باعث شده مردم نتوانند همانند سابق ظروف خارجی بخرند. در چنین شرایطی مردم به سمت کالای داخلی روی آورده‌اند که در مجموع اتفاق بدی برای صنایع دستی نبوده است. بااین حال بایستی صنایع دستی وارد فرهنگ مصرفی مردم ایران شود.

 انتهای پیام/4104/

انتهای پیام/

ارسال نظر