صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آغاز فرآیند واردات خودرو/ مقصرسازی برای التهاب بازار خودرو!

وزارت صمت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد بعد از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو در هیئت دولت و تصویب دستورالعمل اجرایی آن در معاونت حمل‌ونقل وزارت صنعت، فرآیند واردات خودرو آغاز شده است.
کد خبر : 807778

به گزارش گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد پس از اینکه آیین نامه اولیه در هیئت وزیران به تصویب رسید تدوین دستور العمل اجرایی در دفتر تخصصی خودرویی وزارت صمت آغازشد.

در کارگروه‌های تخصصی با حضور واردکنندگان، تولیدکنندگان خودرو، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی کار تدوین دستور العمل انجام شد و همزمان ازشرکت‌هایی که برنامه واردات را در دستور کار خود داشتند درخواست شد تا برنامه‌های خود را به دفتر خودرویی وزارت صمت ارسال کنند.

پس از دریافت، درخواست آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در حال حاضر مطابق با آیین نامه واردات و دستور العمل اجرایی، آیین نامه فرآیند واردات آغاز شده است.

طبق دستورالعمل آیین نامه، بحث سود بازرگانی براساس کتاب قوانین صادرات و واردات و سود بازرگانی مطابق با آن چیزی که تا امروز بوده در نظر گرفته می‌شود و سود شرکت به صورت یک سود متعارف خواهد بود.

اما باتوجه به اینکه بازار در بخش خودرویی یک بازار نا مشخص است موضوع میزان تقاضا و قیمت هم در نظر گرفته می‌شود و خودرو‌هایی که وارد می‌شوند در بورس کالا عرضه خواهند شد و مابه التفاوت قیمت پایه به علاوه سود بازرگانی و سود متعارف شرکت با قیمتی که در بورس به فروش خواهد رفت به عنوان سود قطعی توسط دولت برداشت می‌شود به این صورت که خودرو در بورس به فروش می‌رسد و سازمان بورس قیمت محصول را بر اساس قیمت فوق و هزینه‌های حمل و نقل که ذخیره می‌شود با سود بازرگانی دولت و حقوق گمرکی و همچنین سود شرکت، پرداخت می‌کند در نهایت سازمان بورس به دولت تحت عنوان سود بازرگانی قطعی پرداخت می‌کند.

بر این اساس هم محصولات خودرویی به دست مردم می‌رسد هم واسطه گری کاهش پیدا می‌کند و سود بازرگانی در بخش‌های مربوط به فناوری‌های خودرویی هزینه خواهد شد.

اینکه بازار خودرو ملتهب است و مجبور هستیم که خودرو را در بورس به فروش برسانیم، در واقع سازمان‌ها و بخش‌های مختلف در اقتصاد کلان کشور موثرهستند و روی این موضوع تاثیر دارند و وزارت صمت به تنهایی نمی‌تواند آن‌ها را کنترل کند.

نکته بعدی در خصوص سقف ۱۰ و ۲۰ هزار دلار است. با توجه به اینکه هدف اصلی در واردات در مرحله اول دستیابی عموم اقشار به خودرو‌های وارداتی است و همچنین با توجه به سقف ارزی که به این موضوع تخصیص داده شده، معادل یک میلیارد دلار است بر این اساس برای اینکه تعداد خودرویی که وارد بازار می‌شود تعداد مناسبی باشد نیاز است برای محصولات خودرویی سقف قیمتی در نظر گرفته شود.

با توجه به تلاش‌های وزارت صمت به دنبال این هستیم که بتوانیم واردکننده را حمایت کنیم تا ظرف مدت کوتاهی واردات را در بخش خودرو به انجام برساند به هر حال سال‌هاست که وارداتی صورت نگرفته و سامانه‌ها نیازمند به روز رسانی و اصلاح هستند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر