شبکه ریلی ایران، هاب ترانزیت روسیه-هند/ ۳ قطار روس عبور کرد؛ ۵ قطار دیگر در راه
به گزارش گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا به نقل از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن در گفتگو با خبر ۱۴ شبکه یک سیما به تشریح دستاوردهای راهآهن در حوزه ترانزیت پرداخت و اظهار کرد: دولت سیزدهم در ادامه دیپلماسی حمل و نقل فعال که در پی گرفته، موضوع ترانزیت را در اولویت نخست خود در حوزه حمل و نقل ریلی قرار داده است.
وی عنوان کرد: تاکنون با کشورهای همسایه که امکان همکاری ریلی و ترانزیتی وجود دارد جلسات مختلفی را برگزار کردیم که یکی از این کشورها روسیه است.
صالحی با اشاره به نخستین قطار ترانزیتی که از مبدأ روسیه و از مسیر کریدور ریلی ایران به مقصد هند سیر کرده بود اظهار کرد: این قطار کانتینری بود و حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر را از مسکو تا سرخس سیر داشته است.
مدیرعامل راه آهن یادآور شد: اکنون واگنهایی که با قطار در کشورمان در حال سیر هستند فله بر بوده و محموله آن کود شیمیایی است.
وی افزود: بامداد جمعه اولین قطار وارد ایران شد که ۳۷ واگن فله بر است و در حال حاضر در مسیر بندرعباس در حال سیر است که در این مسیر از سرخس تا بندرعباس حدود یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر را سیر خواهد کرد.
صالحی خاطرنشان کرد: قطار دوم نیز با ۴۰ واگن وارد کشورمان شده که محموله آن نیز کود شیمیایی است و در همین مسیر به سیر خود ادامه خواهد داد.
وی تأکید کرد: حدود ۵ قطار دیگر نیز از روسیه و از ایستگاه سولین کامز بارگیری شده و در مسیر ایران در حال سیر است که این موضوع نویدبخش ترانزیتی پیوسته برای کشورمان به حساب میآید.
معاون وزیر راه تصریح کرد: هم اکنون با توجه به نوع محموله هم درآمد ارزی نقدی و هم آورده سیاسی برای کشورمان به عنوان هاب ترانزیتی و به عنوان یک موقعیت استراتژیکی ایجاد شده که میتوانیم از آن استفاده کنیم.
صالحی با بیان اینکه دلیل وقفه زمانی بین عبور نخستین قطار ترانزیتی از روسیه به ایران تفاوت بین صاحب بار و نوع محموله بوده افزود: قطار اول کانتینری با یک سری محمولهها بود؛ اما این قطار فله بر است که هر کدام از این قطارها صاحب بار دارد و همچنین از مبدایی که بار ارسال میشود بارها با یکدیگر تفاوت دارند و ممکن است به شکل محدودتری باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: دوره زمانی سیر قطارها بستگی به تفاهم کشورهای مبدأ و مقصد و صاحبان بار دارد. باری که هم اکنون درباره آن صحبت میکنیم، از کشور مبدأ حرکت کرده و به هند و همچنین به کشور آفریقای جنوبی عزیمت میکند.
وی تأکید کرد: این محموله که هم اکنون در حال سیر است ادامه دار بوده و امیدواریم که تناژ آن بیشتر از آنچیزی که هم اکنون است بشود.
صالحی با اشاره به برنامههای دولت سیزدهم جهت گسترش مسیرهای ترانزیتی ریلی در کشور اظهار کرد: با توجه به موقعیت ارزشمندی که کشورمان در کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب دارد ما با کشورهایی نظیر روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان مذاکرات زیادی داشتیم و در طول فعالیت دولت سیزدهم در یک سال و نیم گذشته تفاهمات خوبی انجام شده است.
مدیرعامل راهآهن یادآوری کرد: با توجه به نوع کالاهایی که آنها دارند میتواند تماما به صورت ریلی از مسیر ریلی شمال-جنوب ایران عبور کند. در مسیر کریدور شرق به غرب نیز هم با طرف قزاقستان و هم طرف چینی مذاکرات خوبی انجام شده تا بار از مبدأ چین به قزاقستان سیر کند و با عبور از کریدور شرقی-غربی ایران به اروپا برود.
وی با بیان اینکه اکنون سه محور در مسیر کریدور شمال به جنوب فعال است افزود: هم اکنون محور شرقی کریدور شمال به جنوب از سرخس تا بندرعباس کاملا فعال است و در محورهای میانی و غربی کریدور شمال به جنوب نیز در حال برطرف کردن قسمتهایی از نواقص آن هستیم.
صالحی تاکید کرد: مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب کاملا فعال و با ظرفیت کامل در خدمت ترانزیت کشور است که هم آورده ارزی دارد و هم میتواند موجب سیادت سیاسی و اقتصادی برای کشورمان شود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/