صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۵ - ۰۷ مهر ۱۴۰۱
مدیرکل گمرک پرویزخان:

مرز خسروی بزرگترین پایانه زمینی بین‌المللی خاورمیانه است/ تجارت خارجی مرز رسمی پرویزخان امسال به حدود ۱/۳ میلیارد دلار رسید

مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: تجارت خارجی در نیمه نخست امسال از این مرز رسمی به عراق به یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۹۶۱ دلار رسید.
کد خبر : 807428

به گزارش گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا، قاسم مطلبی مدیرکل گمرک پرویزخان افزود: ارزش وزنی کالاهای صادر شده در ۶ ماه اول امسال از مرز رسمی پرویزخان در مجموع یک میلیارد و ۶۷۸ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۱۰۶ تن است.

وی اظهار داشت: از مجموع تجارت خارجی انجام شده در ۶ ماه نخست امسال در مجموع ۹۳۳ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۷۶۸تن کالا به ارزش ۳۹۵ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۵۵۰ دلار صادرات در قالب ۱۷هزار و ۱۹۳ اظهارنامه بوده است.

مدیرکل گمرک پرویزخان ادامه داد: عمده کالاهای صادر شده از این مرز رسمی به عراق، میوه و تره بار، لبنیات، کیک و کلوچه، مصنوعات فلزی، مصنوعات پلاستیکی، سنگ، کاشی و مصالح ساختمانی بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین در ۶ ماه نخست امسال در مجموع سه میلیون و ۴۲۴هزار و ۷۰۰ تن کالا به ارزش پنج میلیون و ۵۰۸ هزار و ۴۰۱ دلار از مرز رسمی پرویزخان وارد کشور شده که شامل ضایعات آلومینیوم و پلاستیک بوده است.

مطلبی گفت: همچپنین از مجموع تجارت خارجی در نیمه نخست امسال ۸۷ میلیون و ۶۴۳هزار و ۹۷۴تن کالا به ارزش ۴۹۱میلیون و ۱۴۸هزار و ۳۵۱ دلار ورود موقت و چهار میلیون و ۹۲۷ هزار و ۸۲۰ دلار به ارزش ۴۶۱ هزار و ۴۸۰ تن خروج موقت بوده است.

او اظهار داشت: پنج میلیون و ۹۳۴ هزار و ۸۶۷ تن کالا به ارزش ۲ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۴۳۱ دلار مربوط به ترانزیت داخلی و هشت میلیون و ۴۷۶هزار و ۸۵۰ تن کالا به ارزش ۸۰ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۸۹۳ دلار نیز مربوط به ترانزیت مقصد در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ بوده است.

مدیرکل گمرک پرویزخان ادامه داد: فعالان اقتصادی در این مرز رسمی و شاهراه اقتصادی از تجار و تولید کنندگان تا کارکنان و پرسنل گمرک و سایر نهادها و ادارات هم سو با مجموعه‌ گمرک و نیروهای مسلح در چنین شرایط اقتصادی و وجود تحریم‌های ظالمانه برای رونق کشور سخت کوشانه تلاش می کنند.

مطلبی یادآور شد: گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی تمام تلاش خود را پیش گرفته تا در  راستای سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی حرکت کند.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

وی بیان کرد: استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

مدیرکل گمرک پرویزخان اظهار داشت: شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

وی افزود: مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

مطلبی گفت: هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

وی افزود: قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر