لزوم افزایش جاذبه و ویرایش محتوای «درس دفاع مقدس»
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ به مناسبت هفته دفاع مقدس از حسین قویدل عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالملل ماکو، رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس و مدرس درس آمادگی دفاعی خواستیم دیدگاه و نظر خود را درباره درس آمادگی دفاعی بگوید. همان درسی که خود در هشت سال دفاع از خاک و ناموس و پرچمی که نشان و هویت یک ملت است به صورت عملی اجرا کرد.
قویدل در پاسخ به سؤالی درباره ضرورتهای ایجادی در درس آمادگی دفاع مقدس اظهار کرد: دفاع مقدس حادثه بینظیری بود که در هیچ کجای دنیا دیده نشده است. ملتی دست خالی در نبردی نابرابر، مقابل تمام ظالمان عالم ایستادگی کرد و پیروز شد. ماندگاری این حماسه جاودانه و پاسداشت این عزت و شرافت با مرور این خوننوشتهها، وظیفه و مسئولیتی سنگین است. میراثداران کبوتران خونینبال هستیم که باید پیام آنها را به نسلها و عصرهای آینده برسانیم. تحقیقات نشان میدهد رهبر معظم انقلاب از ۱۰۰ سخنرانی خود در ۸۰ مورد آن بر دفاع مقدس و الگوگیری از آن تأکید داشتهاند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالملل ماکو افزود: راز ماندگاری یک حادثه و پدیده اجتماعی در آن است که پدیده یا حادثه بهصورت علمی و کاربردی آموزش داده شود، پس درس آمادگی دفاعی در دانشگاهها برای حفظ میراث عظیم و ماندگار دفاع مقدس لازم و ضروری است. تئوری دفاع مقدس بیانگر حقیقتی بوده که این حماسه مجموعهای عظیم از علوم و معارف را در خود نهفته و توانسته در کشورهای زیادی در دنیا تأثیر گذاشته و منشأ تحولات عظیمی شود.
بایدها و نبایدهای درس دفاع مقدس
مدرس درس آمادگی دفاعی(درس دفاع مقدس) درباره بایدهای این درس با تأکید برآشنایی جوانان با ثمرات دفاع توضیح داد: با تدریس این درس در دانشگاهها میتوان جوانان را با حوزه دفاع مقدس آشنا و روحیه ایثارگری، شهادتطلبی و فداکاری را در آنان ایجاد کرد. محتوای این درس طوری باید انتخاب شود تا در جوانان جاذبه ایجاد کند در غیر اینصورت این درس هم سرنوشت درسهای دیگر شده و تأثیرگذاری خود را از دست میدهد.
قویدل گفت: درس آمادگی دفاعی باید برای همه رشتهها به صورت تخصصی ارائه تا توفیق اجباری برای همه دانشجویان فراهم شود. تربیت استادان و انتخاب مناسب آنان و برگزاری دورههای تربیت مدرس و آموزشهای لازم برای استادان تأثیرگذاری این درس را بیشتر خواهد کرد. محتوای درس دفاع مقدس باید مورد بررسی و ویرایش قرار گیرد تا بتواند با جذابیت لازم و تأثیرگذاری بیشتری روی دانشجویان داشته باشد.
وی با انتقاد از تصورات غلط، درباره نبایدهای درس آمادگی دفاعی بیان کرد: با تصورات غلط نباید این درس را با خاطرهگویی اشتباه گرفت؛ زیرا این درس یک درس معرفتی برای جوانان است و علوم زیادی در ابعاد جغرافیایی، پزشکی، مدیریت، روانشناسی و علوم دیگر در دل خود نهفته دارد. درس آمادگی دفاعی در دانشگاهها آغاز دیرهنگام داشته و باید خیلی زودتر تدریس این درس در دانشگاه انجام میشد. نباید بعضی از دانشگاهها در مقابل ارائه این درس در دانشگاه خود تعلل و یا مقاومت کنند، باید همه به ضرورت تدریس دفاع مقدس واقف باشند و از تدریس آن در دانشگاه استقبال کنند.
مسئول بسیج اساتید شهرستان ماکو تأکید کرد: نباید در انتقال ارزشهای دفاع مقدس تحریف ایجاد کنیم؛ زیرا انحراف در این حوزه باعث میشود جای شهید و جلاد عوض شود. نباید این حماسه عظیم که دنیایی از تجربههای تلخ و شیرین در خود دارد را به فراموشی سپرد؛ زیرا در این صورت تکرار آن از طرف ظالمان میسر میشود.
قویدل ادامه داد: نباید در اجرای تاریخ شفاهی و ثبت و ضبط، (خاطرات روایتهای شروع عملیات) تعلل شود؛ زیرا ۷۰ درصد مادران شهدا از دنیا رفتهاند و خیلی از رزمندگان که دنیایی خاطره و روایت در دل خود دارند با فوت آنان این گنجینه عظیم فنا میشود؛ بنابراین ثبت این اطلاعات ضروری است.
گفتوگو از دوستعلی ابراهیمزاده
انتهای پیام/۴۱۲۱/
انتهای پیام/