صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۴ - ۰۶ مهر ۱۴۰۱
به بهانه هفته گردشگری در آنا بخوانید؛

همه چیز درباره طرح ۵۷ هکتاری حرم تا حرم در شیراز/ از تخریب بافت‌های تاریخی دست بردارید

تخریب بنا‌های ارزشمند شیراز مورد انتقاد شدید کارشناسان و عموم مردم واقع شده که در موردی از آن، هزاران نفر با امضای کارزار‌های مختلف، اعتراض خود را به این اتفاق اعلام نموده‌اند تا بتوانند جلوی ادامه این تخریب‌ها را بگیرند.
کد خبر : 807241

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، فعالان میراث فرهنگی و مخالفان طرح ۵۷ هکتاری حرم تا حرم، می‌گویند آنچه در این سال‌ها در طرح‌های توسعه حرم رخ داده، تنها به ویرانی بافت ارزشمند، تخریب شبانه بنا‌های ثبت شده و از بین رفتن هویت شیراز انجامیده است. سایه تخریب در حالی بر بافت شیراز سنگینی می‌کند که با وجود نامه‌نگاری‌ها با وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یا حتی رئیس‌جمهور هنوز اقدام قاطعی برای جلوگیری از آن صورت نگرفته و استانداری فارس همچنان در حال خرید خانه‌های تاریخی برای توسعه طرحی به نام بین‌الحرمین است.

تخریب از سال ۶۰ شروع شد!

«در سال‌های اخیر اعتراض‌های متخصصان درباره نحوه برخورد با بافت‌های تاریخی به خصوص بافت تاریخی شیراز به صورت مکتوب، ھمایش، بیلبورد، سخنرانی و حتی گاهی خوابیدن جلوی بلدوزر‌ها صورت گرفته است، ولی متاسفانه روند تخریب در بافت تاریخی شیراز ادامه داشته است.» این جملات بخشی از صحبت‌های غلامحسین معماریان، استاد معماری دانشگاه علم و صنعت ایران است.

معماریان، بار‌ها درباره بافت تاریخی شیراز هشدار داده و نامه‌ای را برای مسئولان کشور فرستاده است. او در این رابطه به خبرنگار آنا می‌گوبد: «نخستین تخریب‌های گسترده در این بخش از شهر در دهه ۶۰ با احداث خیابان غربی بارگاه انجام شد که ده‌ها خانه تاریخی نابود شدند. سپس تخریب گسترده و فجیعی در بافت تاریخی در سال ۱۳۷۶ تحت نام بین الحرمین انجام شد که طی آن حدود ۷ هکتار از بافت تاریخی جنوب حرم تخریب شد که این اقدام بزرگ‌ترین تخریب در تاریخ تخریب‌ھای بافت تاریخی ایران در چهار دهه گذشته بوده است.

 این فعال میراث فرهنگی در یک نامه با مضمون «از تخریب بافت‌ها دست بردارید» که به سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشت توانست حسابی این موضوع را رسانه‌ای کند.

او در این رابطه می‌گوید: در مجموع ما چند نامه به مسئولان دادیم. نامه‌ای که من به آقای ضرغامی دادم و نامه دیگر نیز از طرف سردبیران ۶ مجله علمی و پژوهشی به رئیس جمهوری نوشته شده بود که همراه دوستان به ریاست جمهوری رفته و ثبتش کردیم و بعد هم رسانه‌ای شد. سومین نامه را حدود سه چهار صفحه با استناد نوشتم که خوشبختانه آن هم رسانه‌ای شد و تأثیر خودش را گذاشت و مقداری عقب‌نشینی کردند. بعد از آن استاندار و اداره‌کل میراث فرهنگی اعلام کردند چیزی تخریب نمی‌شود و مسکوت ماند.

حالا صحبت ما خطاب به استاندار این است که اگر طرحی تصویب نشده پس چرا دارید خانه‌ها را می‌خرید؟ برای ترمیم یا تخریب و در کل طرحی که وجود دارد خرید انجام می‌شود. سؤال این است طرحی دارید که این خرید‌ها را براساس آن انجام می‌دهید؟ ما فکر می‌کنیم قطعاً یک طرح دارند. می‌گویم قطعاً، چون پول خرج می‌کنند. چیزی که من از آقای ضرغامی می‌خواهم این است که صراحتاً بگوید ما طرح ۵۷ هکتاری را قبول نداریم. این طرح از پایه طرح غلطی است.

شیوه تخریب عربستانی است

او با کنایه به مسئولان از نحوه تخریب بافت‌های تاریخی شیراز می‌گوید: شیوه تخریب دور حرم‌ها، شیوه عربستانی است. عربستان هم با مکه و مدینه همین کار را کرده است. در حد خانه حضرت رسول هم رحم نکرده‌اند و آن را تخریب کردند و به جای آن کتابخانه کوچکی ساختند. مدینه دور تا دورش هتل و قبرستان بقیع است. این شیوه‌ای است که در عربستان انجام شده در ایران هم دارد همین کار انجام می‌شود.

معماریان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در شهر‌های بزرگ هیچ بافتی باقی نمانده است به غیر از یزد که مسئولانش تاثیرگذار بودند و مانع تخریب بافت تاریخی شدند می‌گوید: در حال حاضر از ۶ هزار خانه قاجاری در شیراز تنها ۶۰۰ خانه باقی مانده است یعنی می‌توان گفت ۱۰ درصد از خانه‌های تاریخی باقی مانده است که همین ۱۰ درصد را هم نمی‌خواهند حفظ کنند.»

ضرغامی چه می‌گوید؟

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مهرماه ۱۴۰۰ سفری به شیراز داشت که همزمان درباره اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) و تخریب بافت تاریخی اطراف آن صحبت‌های بحث‌برانگیزی مطرح شده بود. او که آن زمان از ارجاع طرح لزوم بازنگری میراثی بودن ۲۰۰ خانه در بافت تاریخی شیراز به هیأت کارشناسی سخن گفته بود، پس از گذشت سه ماه که درخواست‌های بسیاری از سوی استادان، کارشناسان، فعالان میراث فرهنگی و معماری برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی شیراز مطرح شده است، درباره آخرین اقدامات صورت‌گرفته در این‌باره در جمع خبرنگاران گفت: همان کمیته‌ای که توضیح دادم، درحال کار است. این کمیته متشکل از کارشناسانی مجرب است که سال‌ها در وزارت میراث این کار را انجام داده‌اند. آن‌ها روی این موضوع مطالعه می‌کنند و جلساتشان را گذاشته‌اند تا همه نیاز‌های آن‌جا را با حفظ جایگاه میراث فرهنگی حل کنند.

او گفته است: آن‌هایی که فکر می‌کنند در سراسر کشور بافت تاریخی مشابه بافت فرسوده است و می‌شود بولدوزر گذاشت و همه را صاف کرد و بنا‌های جدید ساخت حتماً اشتباه می‌کنند. گول ظاهر فرسوده آن‌جا را نباید بخورند، فرسوده هست، اما تاریخی است.

چندی پیش هم در یک نشست خبری، در ارتباط با تخریب بافت‌های تاریخی شیراز، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درآخرین اظهارنظر خود در تاریخ اول خرداد گفت: مواضع ما مواضع حوزه پژوهشگاه است، نامه‌هایی که به‌دست ما رسیده سه روز بعد از این است. مواضع رئیس پژوهشگاه این است که صراحتاً هیچ طرحی مصوب نشده است. آنچه در حال اجرا بوده باید به کمیسیون ماده ۵ و بعد شورای عالی شهرسازی برود و تصویب شود.

بافت تاریخی شهر شیراز به عنوان یکی از غنی‌ترین بافت‌های تاریخی کشور است. اما دچار زوال و فرسودگی شده است. این بافت با دارا بودن بیش از ۴۰۰ اثر ارزشمند تاریخی لزوم توجهات هرچه بیشتر را به خود برانگیخته است. عدم رسیدگی به بافت تاریخی و فروپاشی آن موجب هویت زدایی از کل شهر و مردم شهر خواهد شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر