صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۵ - ۱۴ مهر ۱۴۰۱

کاهش ۷۰ درصدی مصرف آب کشاورزی با تولید پلی‌اتیلن‌

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان صنعتی از تولید پلی‌اتیلن‌های سبک و سنگینی سخن می‌گوید که مصرف آب در کشاورزی را ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.
کد خبر : 806932

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ یک شرکت دانش‌بنیان با هدف ارتقای کیفیت محصولات و خدمات با استقرار نظام مدیریت کیفیت بر مبنای استاندارد‌های OHSAS۱۸۰۰۱- ISO۹۰۰۱,۲۰۰۸-۱۴۰۰۱-ISO/TS ۲۹۰۰۱,۲۰۱۰ و نظام مدیریت یکپارچه (IMS) در ارتقای رشد و عملکرد شرکت و تحکیم روابط تجاری با شبکه خدمات فعالیت دارد.

این شرکت ارائه‌دهنده خدمات مهندسی و بازرگانی تأمین‌کننده تجهیزات صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی و صنعت سیمان و فولاد و صنایع تولیدی است.

خبرنگار خبرگزاری آنا به عنوان رسانه دیده‌بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری در راستای معرفی هسته‌ها، واحدهای فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان، اختراعات، نوآوران و فناوران با مجید شکریان‌دهکردی فعال در شهرک صنعتی اصفهان گفت‌و‌گو کرده و نحوه کارکرد، دستاوردها و فعالیت‌های شرکت را جویا شده است.

گفت‌وگوی آنا با مجید شکریان‌دهکردی فعال حوزه فناوری و دانش‌بنیان را در زیر می‌خوانید.

آنا: درباره شرکت متبوع خود و زمینه کاری آن توضیح دهید.

شکریان‌دهکردی: این شرکت دانش‌بنیان بر اساس محور‌های پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی و حوادث شغلی، مدیریت، کاهش و حذف مخاطرات، ارتقای بهداشت و سلامت فردی و سازمانی، حفاظت از سلامت دارایی‌ها و سرمایه‌های انسانی و سازمانی و انجام شایسته مسئولیت‌های اجتماعی، انطباق با همه قوانین، مقررات و استاندارد‌های مرتبط با فعالیت‌های شرکت و سایر الزامات معتبر ملی و بین‌المللی و چابک‌سواری فرآیند‌های عملیاتی، زنجیره ارائه خدمات و زنجیره بازرگانی و تأمین با بهره‌گیری از ابزار‌ها و متدلوژی‌های فناوری اطلاعات، خط‌مشی خود را ترسیم کرده و متعهد به اجرای اثربخش آن است.

آنا: از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده حاصل‌شده است و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟

شکریان‌دهکردی: آغاز فعالیت شرکت از سال ۱۳۹۰ سال بود که با راه‌اندازی شرکت و دفتر خود در استانبول ترکیه به‌عنوان کارگزار صادراتی و با پایگاه فعال از سال ۱۳۹۷ در ترکیه، تاکنون موفق به صادرات محصولات دانش‌بنیان و صنعتی به کشور‌های مختلف به‌ویژه ترکیه شده است.

خط و مشی شرکت تسریع در تأمین کمی و کیفی اقلام مورد نیاز صنایع و فناوری برای بومی‌سازی، تولید تجهیزات و قطعات صنعتی با بهره‌گیری از تجارب متخصصان و محققان بوده و با شرکت‌های حمل‌ونقل ترکیه برای ترانزیت بار از طریق گمرکات هوایی، زمینی، ریلی و بندر‌های موجود بین ایران و ترکیه به مقصد اروپا تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرده است.

ساخت لوله‌های پلی‌اتیلن، ربات بازیافت خورشیدی هوشمند، واتر سواپ، آبیاری هوشمند، آبیاری زیر سطحی، دستگاه خوشبو کننده هوا گاردنیا، سیستم بازرسی خطوط نیرو، انواع پلیمر و مستربچ نانو ساختار، کامپوزیت و نانو کامپوزیت، سنسور هوشمند آلارم دهنده اضافه‌بار آسانسور به همراه نمایشگر و کنترلر، پارکینگ هوشمند و سیستم آبیاری گلدان هوشمند از محصولات و فناوری‌های این شرکت دانش‌بنیان هستند.

آنا: زمینه فعالیت و نوع محصول و خدمات شرکت دانش‌بنیان شما چیست؟

شکریان‌دهکردی: این شرکت دانش‌بنیان در زمینه بازاریابی و مشاوره شرکت‌های ایرانی و ترک فعال است. توسعه صادرات محصولات ایرانی، بازاریابی میدانی و نیازسنجی در حوزه محصولات ایرانی و فراهم آوردن امکان فروش محصولات در بازار‌های بزرگ مراکز تجاری با امکانات فروشگاهی به ارگان‌ها و مؤسسات از چشم‌انداز‌های شرکت بوده است.

با توجه به پذیرفته شدن به‌عنوان شرکت مدیریت صادراتی (EMC) توسط کریدور توسعه صادرات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان توسعه تجارت ایران، فعالیت خود را در راستای صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز توسعه بخشیده و با توسعه روابط تجاری بین‌الملل مانند ایجاد دفاتر، شبکه بازاریابی و فروش بین‌المللی، امکان معرفی، بازاریابی و فروش محصولات دانش‌بنیان و صنعتی را فراهم آورده است.

این شرکت مالکیت فکری و قابلیت تجاری‌سازی تجهیزات نوآورانه و ابداعی و دانش‌بنیان صنعتی را دارا بوده و اختراعات دانش‌بنیان در بخش تحقیق و توسعه و مهندسی در دست اجراست.

آنا: محصول شرکت دانش‌بنیان متبوع شما چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند؟

شکریان‌دهکردی: این شرکت دانش‌بنیان با تولید پلی‌اتیلن‌های سبک و سنگین در راستای کاهش ۷۰ درصدی مصرف آب در آبیاری کشاورزی و انتقال آب مورد استفاده فعالیت دارد. اختراع دستگاه مکانیزه ربات بازیافت هوشمند خورشیدی و استقرار آن روی کانال‌های سیالات روان (آب) و جمع‌آوری مواد جامد و قابل بازیافت غوطه‌ور در سیال روی مسیر به‌صورت مکانیزه، مانع گرفتگی مسیر شده و با استفاده از انرژی خورشیدی مانع انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌شود.

این شرکت در راستای تأمین قطعات و تدارکات صنعتی بین‌المللی اقلام موردنیاز صنایع و بهینه‌سازی توان تولیدی کشور، نخستین محموله وارداتی شامل ۶ هزار عدد خازن‌های الکتریکی مورد استفاده در موتور‌های آبیاری، کشاورزی و الکتروموتور‌های صنعتی تحت برند ANAACO را وارد کرده و در راستای انتقال فنّاوری و بومی‌سازی دانش فنی پشتیبان صنایع تولیدی کشور تلاش می‌کند.

آنا: نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را چه می‌دانید؟

شکریان‌دهکردی: قدرت بالقوه اقتصادی پنهان در یافته‌های علمی، فقط زمانی بالفعل خواهد شد که این دستاورد‌ها به نحوی مؤثر تبدیل به نوآوری شوند؛ بنابراین با توجه به‌ضرورت انکارناپذیر تجاری‌سازی دانش در دنیا، وجود این علم در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان که در زمینه‌های علمی، فنی و تولیدی فعالیت می‌کنند، بسیار مورد نیاز است.

ازاین‌رو برای موفقیت هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار به ساختار و سازوکار کلی در زمینه مارکتینگ، بازاریابی و صادرات نیاز است؛ بنابراین ازآنجایی‌که حلقه اتصال متخصصان حوزه بازاریابی با شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار کم‌رنگ بوده؛ اما محصولات فناور باید با هدف صادراتی بودن تولید شوند و برای تجاری شدن در بازار‌های بین‌المللی باید به‌صورت میدانی فعال باشند.

آنا: آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید؟ و انتظارتان از مسئولان چیست؟

شکریان‌دهکردی: امروزه دانشگاه‌ها در راستای مشارکت در توسعه اقتصادی به تجاری‌سازی دانش نپرداخته‌اند. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود مؤسسات آموزش عالی با تقویت پژوهش‌های کاربردی تقاضامحور و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی به‌صورت عملی به سمت تجاری‌سازی دستاورد‌های پژوهشی گام بردارند و مراکز رشد دانشگاه‌ها در راه رسیدن به بازار‌های صادراتی کوشش بیشتری داشته و با ترسیم خط‌مشی تجاری‌سازی دانش و سیاست‌گذاری توزیع درآمد ناشی از این دستاورد‌ها فعالیت کنند.

دانشگاه‌ها در این راستا با ایجاد ارتباط بین طرف‌های ذی‌نفع و دارای نقش در فراگیری تجاری‌سازی، شبکه‌های گسترده‌ای را ایجاد کنند. دولت و مسئولان نیز با تصویب قوانینی، خرید محصولات دانش‌بنیان که توسط شرکت‌های داخلی تولیدشده‌اند را از خارج کشور ممنوع کنند.

آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه‌ها چه پیشنهادی ارائه می‌دهید؟

شکریان‌دهکردی:  امروزه دانشگاه‌ها باید به سمت اجرایی شدن وعملیاتی کردن دستاورد‌های خود گام بردارند؛ بنابراین نیاز است محصولات فناور با هدف صادراتی بودن تولید شوند و برای تجاری شدن در بازار‌های بین‌المللی به‌صورت میدانی فعال باشند.

مراکز رشد واحدهای فناور نیز با همکاری بخش خصوصی، هسته‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان را فعال کنند. باید استادان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها بخشی از ساعت موظفشان را در شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌ها بگذرانند.

آنا: بحران کرونا چه تأثیری در فعالیت شما داشت و آیا درزمینه مقابله با کرونا هم محصول یا خدماتی داشته‌اید؟

شکریان‌دهکردی: بحران کرونا باعث توقف فعالیت‌های بین‌المللی شد. از همین رو صادرات محصولات بهداشتی را در دستور کار قراردادیم. شرکت با اعتقاد کامل و عمل به اصول و بهبود سیستم مدیریت یکپارچه با تعهد به بازنگری سالانه آن، انتظار دارد با باور به اصل مشارکت همگانی در بهبود کیفی در همه سطوح در راستای تحقق اهداف و اثربخشی نظام مدیریت کیفیت شرکت را یاری کنند.

گفتگو از عصمت شریفی

انتهای پیام/۴۱۲۱/

انتهای پیام/

ارسال نظر