باید صنایع تبدیلی در حوزه فرهنگ را تقویت کنیم/ «ایران در عصر امامان» یک دانشنامه مصور است
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، بازارپردازی فرهنگی آن دسته کسبوکارهای فرهنگی دانست که توانستهاند شخصیتی را خلق کرده و زنجیره محصولات فرهنگی همانند اسباببازی، عروسک، گیم، انیمیشن، نوشتافزار و سایر موارد مشابه را به وجود آورند. این کسبوکارهای فرهنگی چه در سطح خرد و چه در سطح کلان با تبدیل ایدههای فرهنگی به محصول معنا پیدا میکنند. تبدیل کتابها، زندگینامهها و رمانها به آثار نمایشی یکی از بسترهایی است که باعث میشود این روند شکل درستی به خود بگیرد.
در همین ارتباط، احسان ناظم بکایی، نویسنده، مستندساز و روزنامهنگار حوزه فرهنگ در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: ما در بحث صنعت و صادرات صنعتی هم بارها شنیده ایم که نباید خامفروشی داشته باشیم بلکه باید با گسترش صنایع تبدیل محصولات تولید شده ازآن مواد معدنی را صادر کنیم.
وی اظهار کرد: درحوزه فرهنگی هم همین اتفاق میافتد.ما باید در حوزه فرهنگ هم خامفروشی را کنار بگذاریم؛ یعنی صنایع تبدیلی داشته باشیم و به صورت مداوم آن را تقویت کنیم. لازمه تبدیل کتاب به هنرهای نمایشی آن هم در قالبی جذاب این است که یک نگاه دراماتیزه به این گونه آثار داشته باشیم. آثار مکتوب زمانی خواندنی میشوند که قلابهایی برای جذب مخاطب داشته باشند. یک کتاب برای تبدیل به یک اثر نمایشی، باید دراماتیزه شود و الزاماً هم قرار نیست که به آن چه که در آن اثر ادبی یا تاریخی آمده کاملاً وفادار باشد. در سریالهای تاریخی مثل امام علی (ع) و مختارنامه هم میبینیم که سازندگان کاملاً به تاریخ پایبند نیستند، بلکه مهم این است که یک روایت تااریخی دراماتیزه شده را در بستر یک فیلم یا سریال میبینند.
این کارشناس فرهنگی عنوان کرد: این اتفاقی است که باید برای بسیاری از آثار ادبی وخاطرات و زندگینامههای زبان فارسی بیفتند اما متاسفانه هنوز فیلمسازان و سریالسازها و البته مدیران فرهنگی ما اهمیت آن را درنیافتهاند.
ناظمبکایی درباره آخرین کتابی که با پژوهش و قلم او منتشر شده نیز گفت: کتاب «ایران در عصر امامان» یک دانشنامه مصور است که در آن تاریخ تطبیقی ایران در سه قرن ابتدایی ظهور اسلام یعنی از تولد امام علی (ع) تا پایان غیبت صغری ارائه شده؛ این کتاب به همت انتشارات سایان و با تصاویر اختصاصیای که حسن روحالامین برای آن کشیده، منتشر شده است.
این نویسنده افزود: این اثر یک مجموعه موثق است که مبتنی بر پژوهش از آثر درجه اول تدوین شده و میتواند به عنوان یک کتاب مرجع هم برای علاقه مندان به تاریخ و هم برای مخاطبان نوجوان و جوان در نظر گرفته شود.
وی گفت: اساتید و دانشمندان بزرگی مثل آقایان رسول جعفریان، علی بهرامیان، محمدرضا سنگری و محمدحسین رجبی دوانی آن را تأیید کردهاند و کاملاً در جریان محتوای آن هستند. کتاب نثر روانی دارد و سعی کردهایم تا هم در متن و هم در تصاویر، عنصر جذابیت و روان بودن رعایت شود.
ناظمبکایی افزود: «ایران در عصر امامان» به تعداد ائمه اطهار(ع)، دوازده فصل دارد و در هر فصل، زندگی یک چهره از مشاهیر ایرانی که با آن امام همعصر بودند بررسی شده است. در مدت کوتاهی که از چاپ کتاب گذشته خوشبختانه بازخوردهای خوبی گرفتهام. برای بسیاری از مخاطبان و علاقهمندان به تاریخ جالب است که یعقوب لیث صفاری همزمان با امامت حضرت امام هادی (ع) حکومت را در سیستان و نواحی شرقی و مرکزی ایران به دست گرفت، یا این که رودکی با امام حسن عسکری(ع) همعصر بوده است.
این نویسنده اظهارکرد: در نهایت، شاهد یک ارتباط فکری بین جامعه ایران و امامان معصوم خواهیم بود. ارتباطی که نشان میدهد چرا تشیع و مفاهیم مرتبط با آن در ایران طرفداران زیادی داشت و ایرانیان همواره از ارادتمندان ائمه اطهار(ع) بودهاند.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/