صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

جای خالی حمایت از صنایع فرهنگی در بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس +فیلم

به نظر می رسد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با وجود ظرفیت‌های فراوان هنوز به صورت جدی وارد میدان حمایت از صنایع فرهنگی نشده است.
کد خبر : 806423

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، هر کالا و خدماتی که ساخته ذهن و دست بشر بوده و در پس شمایل ظاهری خود، واجد ارزش‌ها، پیشنه تاریخی و یا معناهای قابل‌انتقال (چه ساده و چه چندلایه) بوده و قابلیت تکثیر را داشته باشد در دایره صنایع فرهنگی قرار می‌گیرد.

صنايع فرهنگيِ اصلي به صنايعي گفته مي‌شود که از يک‌سو با توليد در مقياس صنعتي و از سوي ديگر با خلق و نشر «معنای اجتماعي» سروکار دارند و اساساً به کار «خالقان نمادها» وابسته‌اند؛ طبق اين تعريف، تبليغات و بازاريابي، راديو و تلويزيون، صنعت فيلم، صنعت اينترنت، پوشاک، اسباب بازی، زیور آلات صنايع موسيقی، چاپ و نشر (کتاب، ويدئو و بازیهای رايانه‌ای) در گستره‌ صنايع فرهنگي اصلی قرار مي‌گيرند.

صنايع فرهنگي جنبي نيز مواردي چون هنرهاي خلاق و هنرهاي تجسمی را در برمی‌گيرند؛ زيرا اين‌گونه هنرها هرچند مستقيماً با ايجاد معناهاي نمادين اجتماعی سروکار دارند، اما روش‌های غیرصنعتی و يا نيمه‌صنعتی توليد را به کار می‌گيرند. هدف فعالان حوزه صنایع فرهنگی، ترکیب موفقیت‌آمیز کارکردهای خلق ایده و مضمون (محتوا) در ساحت فرهنگ با کارکردهای صنعتی همچون تولید و تجاری‌سازی انبوه کالاهای فرهنگی است.

 نوآوری در تولید کالاهای فرهنگی یکی از بنیادی‌ترین نیازهای جامعه امروز ایران است. در این میان، دفاع مقدس با انبوهه‌ای از مفاهیم، شخصیت‌ها، رخدادها، خاطرات و فضاهای خاطره‌ساز معدن بکر و پرباری از سوژه‌های موضوعی برای فعالان این عرصه است. «بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» به عنوان بالاترین نهاد فعال در حوزه ترویج فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس، می‌تواند با سیاست‌ها و اقدامات لازم، زمینه حضور فعالان صنایع فرهنگی را در این دایره موضوعی فراهم کند.

این موضوعی است که خبرنگار خبرگزاری آنا در آستانه پاسداشت چهل و دومین سالگرد هفته دفاع مقدس با سردار سرتیپ بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مطرح کرد. سردار کارگر در پاسخ، اگر چه به اهمیت صنایع فرهنگی در حوزه اشتغال‌زایی، رونق اقتصادی و انتقال پیام‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس به ویژه به کودکان و نوجوانان تأکید کرد، اما به نظر می رسد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با وجود ظرفیت‌های فراوان هنوز به صورت جدی وارد میدان حمایت از صنایع فرهنگی نشده است.

در ادامه، پاسخ رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس درباره برنامه‌های این بنیاد در حمایت از طراحی، تولید و توزیع محصولات مرتبط با صنایع فرهنگی درحوزه دفاع مقدس و مقاومت را می‌بینیم.

 

انتهای پیام/4104/

انتهای پیام/

ارسال نظر