اختلال در کسبوکارهای کوچک با تقلید «اینستاگرام» از «تیک تاک»
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، اینستاگرام به عنوان یک فضای رسانهای طی سالها فعالیت، همواره در حال تغییر بوده و در اثر این تغییرات بسیاری از نقاشان که نقاشی آنها از نمونههای زنده حیوانات وحشی بوده است دنبال کنندگان خود در اینستاگرام را به شدت از دست دادهاند.
اغلب اینگونه فعالان در فضای اینستاگرام و همچنین سایر فعالان در زمینههای تجاری در این اپلیکیشن نیز در مصاحبه با لوموند بر کاهش موفقیتهای خود در اینستاگرام از ابتدای سال۲۰۲۲ (۱۴۰۱) تاکنون تأکید کردهاند.
همه آنها استفاده از نرمافزار جدید« ریلز» را مقصرمیدانند. به کمک این نرمافزار کاربران به سادگی میتوانند فیلمهای کوتاه مورد علاقه خود را تولید و بارگذاری کنند. از این رو دیگر کسی به عکسها و نقاشیها و امور واسطهگری اقبالی نشان نمیدهد.
این تغییر کاربری به تقلید شبکه اجتماعی تیکتاک چین انجام شده است. بر اساس برآورد متصدیان؛ میزان کاهش اقبال به استفاده از تصاویر برای تبلیغات در اینستاگرام به حدود ۵۰ درصد رسیده است.
آنها معتقدند این فضا نقطه امیدی برای کارهای تبلیغاتی آنها بوده و حدود شش ماه است به این علت موفقیتهای آنها به شدت کاهش یافته است.
این قبیل هنرمندان از این پس دیگر نمیتوانند فروش خوبی از طریق اینستاگرام داشته باشند. همین امر موجبات نگرانی شدید آنها را فراهم ساختهاست.
این خسارت برای فروشندگان لباس و مبل بیشتر بوده؛ برخی از این فروشندگان میگویند: «زمانی که کارمان را شروع کردیم وضع خیلی خوب بود. اما با تغییرات جدید میزان فروش ما کاهش شدیدی یافته است.
این کار اصلی درآمدزای ما بود و باید بهتدریج به فکر کار اصلی دیگری باشیم.» برخی خیاطان نیز از این ماجرا متضرر شدهاند. یکی از آنها میگوید: «اینستاگرام به عنوان ویترین اصلی محصولات من محسوب میشود.
تهیه مدل برای این ویترین بسیار زمانبر است. این تغییرات برای من بسیار گران تمام شده است.»
در عوض تعدادی دیگر از فعالان در این فضای رسانهای تصمیم گرفتند در زمین آن بازی کنند و با استفاده از نرمافزار جدید «ریلز» به تبلیغ فیلمهای تولیدی بپردازند و از این طریق موفقیتهایی هم کسب کردهاند.
البته این کار زمانبر است و برای همه ممکن نیست.
استفاده از چند عکس برای امور تبلیغاتی درحد چند دقیقه زمان میبرد؛ در حالی که تولید فیلم کوتاه با این نرمافزار جدید حداقل یک ساعت زمان نیاز دارد.
علاوه براین تولید فیلم، ویژگیهای خاص خود از قبیل توانایی در تصویربرداری، نورپردازی، کارگردانی، انتخاب موسیقی، انتخاب افکت و دیگر ظرایف این کار را شامل میشود. طبیعتاً این کار از عهده هرکسی ساخته نیست.
همین امر موجب شده برخی هنرمندان و تولیدکنندگان کارهایدستی به جای اینستاگرام از امکانات دیگر شبکههای اجتماعی برای تبلیغات کارهای خود استفاده کنند و صرفاً به سایتی که شامل فهرستی از رایانامهها باشد اکتفا کنند و به دنبال فضای پویا و جنجالی اینستاگرام نمیروند.
برخی فروشندگان لباس نیز ترجیح دادهاند با رها کردن اینستاگرام فعالیتهای تبلیغاتی خود را بهصورت حقیقی در بازارهای موجود برای این کار متمرکز کنند.
استفاده از اینستاگرام در امر تبلیغات این فایده را دارد که ممکن است منجر به یافتن حامی مالی شود. البته این امر تضمینشده نیست. ضمن آنکه این امر برای استفادهکننده آن هزینهبر نیز هست.
تعدادی از کسانی که چنین کردهاند از بازخورد کارشان چندان رضایتی نداشتهاند و حتی به تعبیری از هدر رفتن سرمایهگذاریشان سخن میگویند. درمجموع بسیاری از کاربران اینستاگرام از ادامه فعالیت در این فضا ناامید شدهاند.
عکاسان به خصوص معتقدند که از این پس آنها دیگر در این فضا هیچ فعالیتی ندارند. چراکه فعالیتهای آنها هیچ نتیجهای ندارد. در مورد بهبود این وضعیت روی خود اینستاگرام نیز نمیتوان حسابی باز کرد.
زیرا در طول زمان، سیاستهای اتخاذی این شبکه اجتماعی همواره چرخشهای فراوانی داشته است. بسیاری از کاربران فعال در این فضا معتقدند تعداد کسانی که طی ده سال در این فضا همواره در قلههای آن باقیماندهاند بسیار اندک است.
بهعنوان مثال در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) اینستاگرام قوانین تبلیغاتی خود را به کلی تغییر داد. از این تاریخ پستها دیگر به ترتیب زمانی نمایش داده نمیشوند و یک الگوریتم غیرقابل دسترس بهصورت خودکار زمان نمایش آنها را معین میکنند.
همچنین درهمان سال قالب جدیدی برای «استوری» در این شبکه تعریف شد تا بتواند با «اِسنَپ چَت» رقابت کند. از آن زمان تاکنون کسبوکارهای خُرد در این شبکه بهتدریج دنبال کنندگان خود را ازدست دادهاند. برخی نیز براین باورند که این قوانین جدید چه بسا به نفع اینستاگرام تمام شود.
زیرا بسیاری از فعالان در آن بهرحال وابستگیهای فراوانی در امورات خود به آن دارند و همواره در تلاشند تا بر میزان سرمایهگذاریهای خود برای تبلیغات بهرغم وجود برخی ناکامیها بیفزایند.
در این فضای رقابتی شدید است که نرمافزار«ریلز» وارد میدان شد. نرمافزاری که خود اینستاگرام به جهت منافع سرشاری که از این طریق برایش به دست آمده بسیار حامی آن است.
درعین حال امیدواراست از این مسیر بتواند گوی سبقت را از رقیب مطرح خود یعنی تیکتاک چینی برباید.
تیکتاکی که در عرصه رقابتهای فضاهای مجازی در حال رشد بسیار سریع است. به نظر میرسد این تغییرات گاهی کاربران را سر درگم میکند.
بسیاری از آنها معتقدند این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) به آنها درحد ۷۰درصد بها میداده درحالیکه این میزان در نیمه سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) به تنها ۲۰ درصد رسیده است.
کاربران اینستاگرام، شیوههای تقلیدی آن از تیکتاک چینی را نیز به نقد کشیده و از آن ناراضی هستند. در تغییرات اعمال شده الگوریتم جدیدی تحت عنوان انتخاب خودکار پستهای پربازدید طراحی شده؛ بنابراین از این پس در این شبکه اجتماعی تمام پستها نمایش داده نمیشوند و صرفاً بهصورت خودکار پستهای پر بازدید نمایش داده میشوند.
انتشار این پستهای معروف تا دومین سه ماهه سال ۲۰۲۱ (سه ماهه اول سال ۱۴۰۰) کاملاً محدود بود؛ اما در ماه ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) انتشار آنها افزایش یافت.
این امر موجبات نارضایتی تعداد زیادی از کاربران را فراهم ساخت. ۳۰۰ هزار نفر از آنها با امضای یک طومار نارضایتی خود را از این تغییر ابراز کردند.
اینستاگرام در پاسخ به این ابراز نارضایتی صرفاً چند هفته از انتشار این پستهای معروف درحد گسترده صرفنظر کرد ولی این شبکه اجتماعی بنا به گفته مدیرانش در مصاحبه با لوموند، معتقد است همانطور که دنیا تغییر میکند آنها نیز نیازمند تغییرات هستند.
هدف گروه «مِتا» شرکت مادر اینستاگرام توسعه بسیار گسترده فعالیتهای دیجیتالی خود در فضاهای اینستاگرام و فیسبوک است.
گرچه از جزئیات این اهداف مطالبی منتشر نمیشود اما «مارک زاکِربِرگ» مدیرعامل این گروه اعلام کرده، در نظر دارد میزان ۱۵ درصدی حضور حامیان مالی در فیسبوک را تا سال ۲۰۳۰ (۱۴۰۹) به ۳۰ درصد افزایش دهد.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/