صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۴ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۱

کارخانه های تولید کننده رابیتس

حتما در ساختمان‌های جدید نمونه گچ‌بری‌های مدرنی را دیده‌اید که توانسته‌اند زیبایی خاصی به محیط ببخشند. این گچ‌بری‌ها عموما با استفاده از رابیتس ساخته می‌شوند. شاید نام‌های مختلفی ازجمله راویز، رابیت، راویس را در بازار شنیده باشید که همگی غلط هستند و نام صحیح آن رابیتس است.
کد خبر : 806326
به گزارش خبرگزاری آنا؛  ما در این مطلب قصد داریم درباره‌ی چیستی این محصول و کاربردی که در صنعت ساختمان‌سازی دارد، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار داده و یکی از کارخانجات تولید‌کننده این محصول به نام کارخانه رابیتس مسعود که در این حوزه فعالیت دارد را به شما معرفی کنیم.

رابیتس چیست و در کجا مورد‌استفاده قرار می‌گیرد؟

اگر در این صنعت مشغول به‌کار هستید، حتما با رابیتس به‌طور کامل آشنایی دارید و چنانچه قصد دارید اطلاعاتی از آن به‌دست آورید، باید گفت این محصول به ورق‌های فولادی مشبکی گفته می‌شود که از ورق‌‌های گالوانیزه گرم تولید‌شده است. روش تولید این محصول به این شکل است که ورق‌های گالوانیزه تحت کشش عرضی و پرس قرار گرفته و سپس وارد مرحله برش می‌شوند.

از رابیتس معمولا برای ساخت سقف‌‌های کاذب، گچ‌کاری و گچ‌بری و همچنین پوشش دادن تیرآهن و آرماتور، پوشش دادن بتن سیمانی، ترمیم و بازسازی ترک‌‌های ساختمانی و ساخت دکوراسیون و انجام کارهای ترمیمی دیگر استفاده می‌شود. گاهی هم می‌توان از آن برای آماده کردن زمینه‌ای جهت نصب اجزای تأسیسات برقی و مکانیکی و نهایتا انجام انواع رنگ‌کاری‌‌های سیمانی و گچی استفاده کرد. این محصول در ابعاد 240 در 60 سانتی‌متر تولید‌شده و به بازار عرضه می‌شود.

اگر اطلاعات زیادی درباره‌ی کیفیت رابیتس ندارید و اولین بار است که قصد دارید آن را تهیه کنید، یک راه وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن کیفیت محصول فوق را سنجید؛ به این شکل که آن را چند بار روی زمین بزنید، اگر تکه‌های گالوانیزه از آن جدا شدند، این امر نشان می‌دهد که محصول فوق از کیفیت بالایی برخوردار نیست و یک رابیتس متفرقه و غیر معتبر به شمار می‌آید.

رابیتس‌‌کاری چگونه انجام می‌شود؟

برای افرادی که مایلند وارد این حرفه شوند، باید گفت عموما نصب آن و انجام گچ‌بری‌های پس از آن در چند مرحله انجام می‌شود که ما در ادامه به بررسی این مراحل خواهیم پرداخت:

  • مرحله یک: نصب میلگردهای آویز

پیش از آنکه رابیتس‌بندی در قسمت سقف انجام شود، لازم است که میلگردهای آویز به سقف نصب شود. این میلگردها را می‌توان به دو روش فنی و جوشی به سقف متصل نمود. نوع دفنی به این صورت است که پیش از آنکه سقف هر طبقه از ساختمان کامل شود، این  محصول در سقف دفن شده و درواقع به تیرآهن‌ها جوش می‌شود.

البته بیشترین وظیفه این میلگردها آن است که بتوانند به تحمل بار سقف کاذب از سقف اصلی کمک کنند. در نظر گرفتن فاصله میلگردها در این میان مهم است و لازم است بین 30 تا 60 سانتی‌متر برای اجرای کار شلوغ و سبک بین آن‌ها فاصله باشد.

  • مرحله دوم: ترازبندی میلگردهای آویز

در این مرحله با اجرای خط تراز، میلگردهای آویز یکدست شده و نبشی‌های حمال به واسطه جوشکاری به آن متصل می‌شوند که می‌توان طرح موردنظر را به این شکل اجرا کرد.

  • مرحله سوم: محکم کردن رابیتس‌ها

در مرحله بعدی، نصب این محصول روی میلگردها انجام شده و محکم می‌شوند، گاهی بعضی از نصابان برای نصب این محصول به میلگردها از جوش استفاده می‌کنند؛ اما چنانچه از سیم‌های گالوانیزه که به سیم رابیتس‌بندی معروف است استفاده شود، بسیار بهتر خواهد بود؛ زیرا کمک می‌کند تا توری‌های فولادی به زیرسازی‌ای که قبلا انجام شده محکم‌تر اتصال پیدا نمایند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این بخش باید رعایت گردد آن است که حتما لازم است ترازبندی انجام شود، در غیر این صورت هنگامی‌که سقف، سفید‌کاری شود و ناهماهنگی وجود داشته باشد، نمی‌توان برای آن تدبیری اندیشید و شاید لازم باشد سقف از نو خراب شده و رابیتس‌بندی دوباره انجام شود.

  • مرحله چهارم: گچ‌کاری

گچ‌کاری پس از نصب انجام می‌شود. در این مرحله ابتدا توری فلزی با گچ سفید پر شده تا کاملا پوشیده بماند، سپس ملاتی از سیمان و پودر یا خاک سنگ آماده می‌شود تا روی آن را بتوان پوشاند و در آخر باز با استفاده از ملات سیمان می‌توان روی آن یک لایه آستر کشیده و روکش نهایی به بهترین شکل پرداخت شود تا سطح طراحی‌شده کاملا یکنواخت گردد.

انواع رابیتس کدام است؟

یکی از ویژگی‌هایی که انواع این محصول کاربردی را مشخص می‌کند، تعداد پل‌ها و یا ستون‌های آن است. ستون‌ها در امتداد طول برگ‌ها قرار گرفته و تعدادشان به نوع محصول تولیدی بستگی دارد. انواع این محصول که در ایران تولید می‌شوند، شامل 9، 11 و 13 ستون هستند. البته آن را می‌توان با تعداد ستون‌های بیشتری نیز تولید کرد که به خواسته سفارش‌دهنده انجام خواهد شد. چشمه‌ها در اشکال لوزی، شش ضلعی و یا متوازی‌الاضلاع تولید می‌شوند که عموما 2، 3 و یا 4 چشمه می‌باشند.

نکته دیگری که در انواع محصول فوق اهمیت دارد، وزن برگه‌ها یا تورهای آن است. وزن این برگه‌ها بر اساس ضخامت ورق گالوانیزه خواهد بود؛ هرچه ضخامت ورق مورد‌استفاده بیشتر باشد، محصول تولید‌شده دارای وزن بیشتری است. در خصوص سوراخ‌ها و یا چشمه‌های آن نیز باید به این مورد اشاره کرد که این محصول یا به‌صورت دو چشمه تولید می‌شود و یا سه چشمه و طبیعی است که هرچه تعداد چشمه‌ها کمتر باشد، ابعاد آن بزرگ‌تر می‌شود.

جمع‌بندی

در صنعت ساختمان سازی سرعت تکمیل دیوار و سقف از اهمیت بالایی برخوردار است به این ترتیب که هر قدر سرعت تکمیل دیوار و سقف افزایش یابد عملا سرعت پروژه نیز با پیشرفت قابل توجهی روبرو می‌شود. رابیتس یکی از محصولاتی است کمک بسیار زیادی به این امر خواهد کرد مضاف بر اینکه همان طور که پیشتر هم اشاره کردیم از این محصول می‌توان برای از بین بردن ترک‌های نما و ... نیز استفاده کرد. چنانچه قصد خرید انواع محصول فوق را دارید، حتما آن را از تولیدکنندگان معتبر مانند نمایندگی کارخانه رابیتس مسعود و یا نمایندگان کارخانه رابیتس ایران تهیه نمایید و از خرید نوع متفرقه آن بپرهیزید. فروشگاه اینترنتی آهن دپو نماینده این دو کارخانه تولید رابیتس در تهران می باشد که می توانید برای تهیه رابیتس به سایت این شرکت مراجعه نمایید.

 

انتهای رپرتاژ خبری /

انتهای پیام/

ارسال نظر