صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۲ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
ترجمه اختصاصی آنا؛

اولین تحلیل جامع از وضعیت علم، فناوری و نوآوری در کشور‌های در حال گذار/ اولویت‌ها و پیشنهادات

گزارش جدید بانک فناوری سازمان ملل برای کشور‌های در حال گذار با عنوان «وضعیت علم، فناوری و نوآوری در کشور‌های در حال گذار» به تازگی منتشر شد. این گزارش اولین تحلیل جامع از وضعیت فعلی علم، فناوری و نوآوری در کشور‌های در حال گذار است.
کد خبر : 806178

گروه اقتصادوفناوری خبرگزاری آنا؛ گزارش جدید سازمان ملل بار دیگر به سرمایه گذاری در علم، فناوری و سیستم‌های نوآوری پایدار در کشور‌های درحال گذار برای کمک به ارتقای بهره وری بلندمدت، توسعه اقتصادی، ایجاد شغل و همچنین رسیدگی به چالش‌های اجتماعی تاکید می‌کند.

با این حال، اختلاف مالی قابل توجهی بین سطوح سرمایه گذاری فعلی و اهداف سیاستی باقی مانده است و نیاز به همکاری بین المللی برای کاهش این اختلاف دارد.

گزارش جدید بانک فناوری سازمان ملل برای کشور‌های در حال گذار با عنوان «وضعیت علم، فناوری و نوآوری در کشور‌های در حال گذار» به تازگی منتشر شد. این گزارش اولین تحلیل جامع از وضعیت فعلی علم، فناوری و نوآوری در کشور‌های در حال گذار است.

همه گیری جهانی کرونا بر ارتباط دانش و فناوری‌های علمی در حفاظت از سلامت و حفظ رفاه اقتصادی و اجتماعی تاکید می‌کند. علم، فناوری و نوآوری محرک‌های قدرتمند تغییر هستند و نقش کلیدی در تغییر اقتصاد و توسعه پایدار دارند.

کشور‌های در حال گذار نمی‌توانند در موج جدید تغییرات سریع فناوری عقب بمانند. در عوض، آن‌ها باید از «مزیت متاخرین» برای جهش و اتخاذ مستقیم جدیدترین و موثرترین راه حل‌های علم، فناوری و نوآوری استفاده کنند.

بانک فناوری سازمان ملل برای کشور‌های در حال گذار موظف است از کشور‌های کمتر توسعه‌یافته برای دسترسی به فناوری‌های مرتبط و تقویت ظرفیت‌های علمی، فناوری و نوآوری در آسیب‌پذیرترین ۴۶ کشور جهان حمایت کند.

دکتر تافر تسفچو (Dr. Taffere Tesfachew) مدیر بانک فناوری سازمان ملل متحد تاکید کرد: «برنامه دوحه برای کشور‌های کمتر توسعه یافته، نقش بانک فناوری سازمان ملل متحد را به عنوان نقطه کانونی آن‌ها برای تقویت ظرفیت علمی، فناوری و نوآوری خود در جهت ایجاد ظرفیت‌های پربار پایدار و ارتقای تحولات اقتصادی ساختاری تأیید کرده است. به عنوان بخشی از این نقش، این گزارش و بحث مربوط به آن، گامی کلیدی برای حمایت از دانش و به اشتراک گذاری بهترین شیوه‌ها پیرامون علم، فناوری و نوآوری در کشور‌های کمتر توسعه یافته است. ما از دولت‌ها، شرکای توسعه و سایر نهاد‌های سازمان ملل می‌خواهیم که در این کار بلندپروازانه به ما بپیوندند و اقداماتی را در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی انجام دهند.»


یکی از تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که زنان در کشور‌های در حال گذار به‌طور قابل‌توجهی در بخش‌های علم، فناوری و نوآوری، به ویژه در مشارکت در استفاده از فناوری و ارتباطات، انتشارات علمی و ثبت اختراع، کمتر حضور دارند.

ضروری است که کشور‌ها اهمیت برابری جنسیتی در علم، فناوری و نوآوری را بشناسند و توسعه فراگیر را تضمین کنند. سایر یافته‌های کلیدی این تحقیقات عبارتند از:


علم
دولت‌ها در کشور‌های در حال گذار، با شکاف بزرگی بین سطوح فعلی هزینه‌ها و اهداف سیاستی، سرمایه گذاری بسیار کمی روی علم دارند، اگرچه کشور‌هایی که وضعیت بهتری دارند، معمولاً بیشتر برای علم هزینه می‌کنند. با این وجود، کشور‌های در حال گذاز از هزینه‌های کمتری استفاده می‌کنند و رویکرد‌های اندکی را برای ارائه نتایج علمی با ابزار‌های محدود اتخاذ می‌کنند.

تعداد انتشارات علمی کشور‌های در حال گذار طی سال‌های ۲۰۰۰-۲۰۲۰ رشد قابل توجهی داشته و سریعتر از رشد کشور‌های OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) در همان دوره بوده است. با این حال، کیفیت انتشارات و ظرفیت دسترسی به شبکه‌های تحقیقاتی هنوز نیاز به تلاش دارد.

تنوع در نتایج علمی در میان کشور‌های در حال گذار به دلیل شایستگی حکومت، سطوح ظرفیت سازمانی و میزان همکاری بین المللی است. این کشور‌ها می‌توانند از افراد با انگیزه‌ای که پراکنده شده‌اند، برای کمک به توسعه تحقیقات استفاده کنند.

فناوری
کشور‌های در حال گذار توسعه فناوری کمی دارند و با توجه به زیرساخت‌های قابل اعتماد و مهارت‌های محدود، آمادگی کمی برای استفاده از فرصت‌های دیجیتالی شدن و انقلاب صنعتی چهارم دارند. در حالی که آمادگی فناوری در برخی از این کشور‌ها مانند بورکینافاسو بهبود یافته است، این کشور‌ها باید در استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای بهبود بهره وری و کارایی شرکت‌های خود بهتر عمل کنند.

با این حال، این «ظرفیت‌های جذبی» هنوز در اکثر کشور‌های در حال گذار بسیار کم است و شرکت‌ها برای حل این مشکل، ایجاد تغییرات سازمانی و در نهایت ارتقای مدل کسب‌وکار خود باید روی مهارت‌های فردی سرمایه‌گذاری کنند.


نوآوری
برخی از کشور‌های در حال گذار، مانند رواندا، دارای محیط نوآورانه تری از جمله مراکز نوآوری برای کسب‌وکارهای نوپا(استارت آپ‌ها) برای کسب و کار دوستانه هستند. کارآفرینان و مدیران شرکت این کشور‌ها به شدت درگیر نوآوری هستند و مایل به سرمایه گذاری در تحقیق، توسعه و استفاده از بیشترین نوآوری‌ها در شرکت خود هستند. با این حال، نوآوری‌ها و همچنین تحقیق و توسعه، به دلیل عدم دسترسی به منابع مالی، سطح پایین سازمان و عدم دسترسی به بازار‌های بین‌المللی، نسبتاً غیررسمی و محدود ​​هستند.

زمینه مساعدی برای افزایش بهره وری از طریق اقتباس از فناوری‌ها وجود دارد. با این حال، رشد مبتنی بر نوآوری از طریق اقتباس همچنان نیازمند سرمایه گذاری زیاد و تکامل سازمان‌ها، چارچوب‌ها و همچنین حمایت است.


چشم اندازی از سیاست علم، فناوری و نوآوری
تنها چند کشور کمتر توسعه یافته، همکاری قوی فناوری بین دانشگاه و صنعت را نشان می‌دهند. در بسیاری از این کشور‌ها، سیستم‌های ملی نوآوری پراکنده هستند؛ افراد زیادی در ایجاد و تبادل دانش دخیل هستند، اما همکاری ضعیف است. تعدادی از این کشور‌ها که بهترین عملکرد را دارند، اغلب حکومت ساختارمندتری از جمله تمایل سیاسی و نهاد‌ها، نقش ها، سیاست‌ها و استراتژی‌های روشن را نشان می‌دهند.

بسیاری از کشور‌های درحال گذار در زمینه برنامه ریزی، برنامه نویسی، بودجه بندی، ارتقاء و ارزیابی سیاست‌ها و طرح‌های علم، فناوری و نوآوری به پیشرفت‌هایی دست یافته اند.

 

کشور‌های کمتر توسعه یافته، مانند بنگلادش، کامبوج، نیجر، رواندا و سیرالئون، سیستم‌های نوآوری ملی امیدوارکننده‌ای را با چارچوب‌های سیاستی و حکومتی قوی و تعهد سیاسی بارز نشان می‌دهند.

این کشور‌ها، در حالی که هر یک دارای ویژگی‌های خاص خود هستند، دارای تعدادی ویژگی مشابه هستند، مانند درجه بالای غیر رسمی بودن و دانش بومی که از نظر تنظیمات و سیاست‌های نهادی علم، فناوری و نوآوری نقش ایفا می‌کنند.


پیشنهادات

اولویت‌ها برای خیرین و همکاری‌های بین المللی از توسعه علم، فناوری و نوآوری در کشور‌های در حال گذار برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار مانند تأمین مالی، ساخت سیستم‌های علمی، فناوری و نوآوری، تقویت زیرساخت‌ها به سوی تحول دیجیتالی و اطمینان دسترسی آن‌ها به فناوری‌های موجود بر اساس شرایط مورد توافق طرفین حمایت کنید.

از ایجاد حکومت بر اساس علم، فناوری و نوآوری و تقویت اکوسیستم‌های نوآوری، با کمک به ایجاد ظرفیت‌های تولیدی و تنوع بخشی به سمت تولید با ارزش افزوده بالاتر حمایت کنید.

به شبکه‌های ملی و منطقه‌ای با کارکنان سیستم‌های نوآوری ملی توسعه دهید؛ از مراکز نوآوری موجود و یکپارچه سازی شبکه آن‌ها پشتیبانی کنید؛ پژوهش و نوآوری مشترک بین دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی، بخش‌های خصوصی و شهروندان را ترویج دهید.


از مداخلات پایدار علم، فناوری و نوآوری که بر اساس واقعیت کشور‌های در حال گذار است و عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و محیطی را در نظر می‌گیرد و تلاش‌ها برای ایجاد ظرفیت در تحقیقات کاربردی مبتنی بر استفاده را ترویج می‌کند، حمایت کنید. این امر مستلزم ارزیابی دقیق نتایج مورد نظر و ناخواسته است.


اولویت‌های دولت‌ها
جریان اصلی علم، فناوری و نوآوری در دستور کار توسعه ملی قرار گیرد؛ ارتقای حکمرانی علم، فناوری و نوآوری و توجه به علم، فناوری و نوآوری به عنوان یک سیستم جامع مد نظر باشد.

از بین بردن انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در علم، فناوری و نوآوری و حمایت از توسعه یک اکوسیستم نوآوری باز با اطمینان از حفظ افراد بسیار ماهر مورد توجه باشد.


ساخت، تقویت و حفظ سیستم‌های اطلاعاتی کامل علم، فناوری و نوآوری، شاخص‌های کافی علم، فناوری و نوآوری را که منعکس کننده ماهیت منحصر به فرد آن‌ها باشد، تعریف کنید.

تقویت اتصال اینترنتی گسترده در خارج از پایتخت و شهر‌های اصلی برای ارتباط مردم ضروری است.

 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر