صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۳۳ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
در مراسم رونمایی کتاب «تحریر توحید» مطرح شد:

سید حسن خمینی: مشکل جامعه ما این است به حرف‌هایی که می‌زنیم عمل نمی‌کنیم

نوه امام راحل در مراسم رونمایی از کتاب خود که «تحریر توحید» نام دارد، درد جامعه جهانی را تنهایی دانست؛ تنهایی که با آشتی با خداوند درمان می‌شود و از نظر ایشان، این همان هدفی است که عرفان به دنبال آن است.
کد خبر : 80602

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مراسم رونمایی کتاب «تحریر توحید» اثری از آیت‌الله سیدحسن خمینی، عصر امروز، چهارشنبه 8 اردیبهشت‌ماه با حضور مسئولان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی از جمله علی جنتی –وزیر فرهنگ و ارشاد، غلامعلی حدادعادل –رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی-، دکتر حمید میرزاده –رییس دانشگاه آزاد اسلامی-، حجت الاسلام یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری در اقلیتها، محمدباقر قالیباف –شهردار تهران-، دکتر رضا صالحی‌امیری –رییس کتابخانه ملی- در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.


سیدحسن خمینی در این مراسم، با اشاره به جایگاه و اهمیت عرفان اسلامی که درون‌مایه کتاب «تحریر توحید» نیز در این مضمون است، سخنان خود را با روایتی مستند از سفر امام خمینی (ره) آغاز کرد. وی در توضیح این خاطره گفت: «امام راحل در دهه چهارم از زندگی، به نجف اشرف سفر کردند و در این سفر، به دیدار مرحوم قاضی طباطبایی رفتند اما آنطور که باید از ایشان استقبال نشد.»


وی ضمن بیان این مطلب که مرحوم قاضی حتی برای بازدید به دیدار حضرت امام (ره) نیامد، افزود: «بعد از مدتی که حضرت امام عزم بازگشت به ایران را داشتند، تصمیم گرفتند بار دیگر به دیدار مرحوم قاضی بروند. در دومین دیدار، ایشان از حضرت امام استقبال گرمی کردند و بعد از رفتن ایشان، شاگردان مرحوم قاضی دلیل برخورد اول و برخورد دوم را از ایشان پرسیدند و پاسخ این بود که مرحوم قاضی گفته بودن می‌خواستم ببینم این سید که در قم درس اخلاق می‌دهد، آیا به آنچه می‌گوید عمل هم می‌کند؟ و این دیدار دوم به من ثابت کرد ایشان به حرف‌هایی که می‌زنند، عمل می‌کنند.»


سید حسن خمینی با بسط دادن این خاطره به وضعیت جوامع کنونی گفت: «مشکل جامعه ما، عرفان گفتاری نیست؛ بلکه مشکل این است که به حرف‌هایی که می‌زنیم، عمل نمی‌کنیم. اگر یک درصد از آنچه را که می‌نوشتیم، عمل می‌کردیم، یقینا وضع جامعه ما، امروز بهتر از این بود که هست.»


وی عرفان را، جوهره تمدن آینده خواند و اظهار داشت: «این هدف به شرطی محقق می‌شود که عرفان را باور کرده و به آن عمل کنیم. ما باید معلمان باشیم، ‌نه گویندگان اخلاق و عرفان.»


اگر یک درصد از آنچه را که می‌نوشتیم، عمل می‌کردیم، یقینا وضع جامعه ما، امروز بهتر از این بود که هست

نوه امام راحل همچنین با اشاره به معضلی که جامعه جهانی به آن مبتلا شده،‌ توضیح داد: «درد امروز جامعه جهانی، تنهایی است: «کوه‌ها با همند و تنهایند/ همچو ما با همانِ تنهایان». این تنهایی، به یک بیماری عمیق در جهان امروز تبدیل شده؛ همانطور که تافلر در کتاب «موج سوم» خود به تنهایی انسان اشاره می‌کند. و تنهایی یعنی از خدا، از یک‌دیگر، از طبیعت و آفریدگان خداوند، بریدن و تنها خود را محور خلقت دانستن.»


وی ادامه داد: «دوای این بیمار، چیزی نیست جز آشتی انسان با آسمان، با خدا، با دیگران، با طبیعت. دلیل اینکه از لفظ آسمان استفاده کردم آن است که در تعبیر ما آسمان،‌همه جا یک رنگ است. ما باید به تعریف‌های واحدی از خدا برسیم. عرفان، خدای واحدی را تعریف می‌کند. از عرفان یهودی و مسیحی گرفته تا عرفان بودایی، همه شهودات آن‌ها به یک خدای واحد ارجاع دارد؛ خدایی که می‌تواند مشکل امروز جوامع جهانی را حل کند.»


سید حسن خمینی افزود: «باید سعی کنیم با خدایی آشتی کنیم که کژتابی ندارد و این امر، صلح را به جهان باز می‌گرداند و جوهره تمدن ما را می‌سازد؛ همان امیدی که در عرفان به دنبال آن هستیم.»


وی با اشاره به کتاب «تحریر توحید» گفت: «آنچه در این کتاب آمده، قدم کوچکی است در مسیری که دکان خدایان دروغین بسته شود و خدای واقعی را معرفی کند، و این همان مفهومی است که عرفان ناب به آن اشاره دارد.»


نوه امام راحل در پایان سخنان خود، با ارجاع به ابتدای بحث، خاطر تاکید کرد: «ما باید حرف‌هامان را به عمل تبدیل کنیم. خوب شدن،‌از بیرون شروع نمی‌شود بلکه هر کسی باید از درون خود را بهبود ببخشد و آنگاه است که قطره‌ها به یکدیگر می‌پیوندند و به رودخانه‌ای زلال تبدیل می‌شوند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر