صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست مرکز معماری ایران مطرح شد؛

نادری: نباید با نوستالژی به عقب برگردیم، زیرا شکست می‌خوریم

مدیر سومین دوره «مسابقه دانشجویی معمار برتر» روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت‌ماه در نشست خبری مسابقه دانشجویی «معمار برتر» در مرکز معماری ایران گفت: «طراحی فضای مرده» موضوع این دوره از مسابقه است. البته قرار نیست این مسابقه برای مشکلات معماری، راه حل نهایی بدهد. هدف ما این است که دانشجوها را حساس کنیم تا بتوانند فضاهای مرده را به محل زندگی تبدیل کنند.
کد خبر : 80588

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، کامران افشار نادری مدیر سومین دوره «مسابقه دانشجویی معمار برتر» گفت: «دانشجویان معماری باید بتوانند مهارت‌های لازم را در حوزه طراحی‌، تئوری‌ و موضوع‌های فنی فرا بگیرند‌. طبیعتاً دانشگاه‌ها نمی‌توانند پاسخگوی همه این‌ها باشند و فاصله میان تئوری و صنعت را پر کنند. با توجه به این موضوع، مؤسساتی مانند «مرکز معماری ایران» می‌توانند اهداف هویتی را تعریف کنند و کسانی را که مایل هستند به موضوعات تخصصی وارد شوند، بپذیرند.»


افشار نادری با بیان اینکه «فرهنگ معماری را افراد نمی‌سازند»، بلکه برخی از عوامل در آن دخیل هستند، گفت: «کار تئوریک زمانی ارزش دارد که بتوانیم مصداق آن را در دنیای واقعی خیلی سریع بیان کنیم. من این مسابقه را دوست دارم، زیرا به دنبال فانتزی‌های فکری نیست و حول موضوعات واقعی می‌چرخد.»


این استاد دانشگاه با بیان اینکه هر دانشجوی معماری پیش از ورود به بازار کار، با موضوعات کوچک و عینی روبه‌رو می‌شود، گفت: «اگر از همین موضوعات کوچک مانند فضاهای مرده شروع کنیم، بعدها می‌توانیم به موضوعات پیچیده‌تر بپردازیم. ما باید این ایده‌های ساده را بسنجیم و تئوریزه کنیم. البته ممکن است روزی برای همین موارد، نیازمند پیچیده‌ترین تئوری‌ها و حوزه‌هایی مانند فلسفه انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی شویم.»


افشار نادری درباره اهمیت برگزاری مسابقه، اظهار کرد: «بسیاری از معماران برتر با مسابقات مطرح شده‌اند و در حال حاضر مولد فرهنگ هستند. ممکن است امروز گمان کنیم که دانشجویی جایزه‌ای را برنده و همه‌چیز تمام می‌شود؛ اما همین فرد ممکن است در آینده، مهم‌ترین جایزه معماری دنیا یعنی «پریتزکر» را برنده شود.»


وی درباره استفاده از معماری اسلامی در معماری امروز ایران گفت: «به‌صورت تحت‌اللفظی نمی‌توانیم این موضوع را به معماری امروز وارد کنیم، زیرا برخلاف گذشته، فضاهای ما گسترش عمودی دارد و مصالح ما نیز عوض شده است. ما نباید با نوستالژی به عقب برگردیم، زیرا شکست می‌خوریم، بلکه باید باد درک مفاهیم سبک و زیباشناسی، کار جدیدی انجام بدهیم.»


افشار نادری افزود: «ممکن است در ایران با کمبود تکنولوژی مواجه باشیم، اما توانایی زیادی در معماران ما وجود دارد و باید خیلی دقیق به تحقیق، مطالعه و اکتشاف بپردازیم و خلاقیت خود را باز بگذاریم.»


وی در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از معماری سنتی و بازگشت به آن، گفت: «ما در تاریخ خود سنت‌های زیادی داریم و باید ببینیم که می‌خواهیم به کدامیک برگردیم. اگر بخواهیم به هر کدام از معماری‌های سنتی مناطق مختلف رجوع کنیم، 99 درصد معماری کشور را دور ریخته‌ایم. ما انتظار داریم در این زمینه برداشت عمیقی از فرهنگ معماری ایران وجود داشته باشد و براساس آن اقدام شود.»


اگر از همین موضوعات کوچک مانند فضاهای مرده شروع کنیم، بعدها می‌توانیم به موضوعات پیچیده‌تر بپردازیم. ما باید این ایده‌های ساده را بسنجیم و تئوریزه کنیم

در این نشست همچنین مجتبی فاطمی، مدیرعامل مرکز معماری ایران، مهم‌ترین دغدغه آن مرکز را اشتغال برای مهندسان و معماران فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها دانست و گفت: «روزی، قبولی در مقطع کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد با دانشگاه تهران برابر بود؛ اما امروزه با کاهش تعداد افراد متولدشده در دهه 60 و همچنین رشد بادکنکی دانشگاه‌ها، افراد از طریق اس‌ام‌اس قبول می‌شوند و مانند تلویزیون و یخچال، مهندس تولید می‌شود. ما شاهد بحران بی‌کاری در رشته معماری هستیم، اشتغال امری فراسازمانی و ملی است و همه باید در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند.»


وی با اشاره به این‌که نظام مهندسی با این تعداد افراد فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها مشکل دارد، گفت: «من تا به حال کسی را ندیده‌ام که به این موضوع بپردازد و تعجب می‌کنم که چرا نمایندگان مجلس، نامه‌ای را برای تشکر در این زمینه، به وزارت علوم نوشته‌اند، تنها کسی که به این موضوع واکنش نشان داد، اکبر ترکان - رییس سازمان نظام مهندسی - بود که در نامه‌ای به وزیر علوم گفت که چرا با این تعداد، در حال تولید مهندس هستیم؟!»


وی درباره علت انتخاب موضوع مسابقه گفت: «موضوع دوره اول این مسابقه «بام» و دوره بعد «نمای شهری» بود. درباره نمای شهری می‌توانیم به برخی، جایزه تمشک طلایی بدهیم، زیرا به طور شگفت‌انگیزی زشت هستند. ما یکی از عجیب‌ترین شهرهای دنیا را داریم که از وسط ساختمان‌های آن، اتوبان رد می‌کنیم.»


وی افزود:«ما به این نتیجه رسیدیم که توسعه‌یافتگی از بین بردن بافت قدیمی نیست. به همین علت موضوع این دوره را «طراحی فضای مرده» انتخاب کردیم.»


آثار ارائه‌شده به سومین دوره مسابقه دانشجویی «معمار برتر» با موضوع «معماری فضاهای مرده» نیمه اول خردادماه امسال داوری و نمایشگاهی از این آثار برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: معماری
ارسال نظر