صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون فرهنگی معاون اول رئیس جمهور در گفت‌وگو با آنا:

تلویزیون بودجه انیمیشن را افزایش دهد

محمد سرشار با تأکید بر ظرفیت بالای هنرمندان حوزه انیمشین، ضعف شخصیت‌پردازی در این عرصه را ناشی از بی توجهی مدیران می‌داند.
کد خبر : 805533

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، بازارپردازی فرهنگی که برگردان فارسی عبارت (cultural Merchandaising) است را می‌توان به معنی کسب‌وکارهای فرهنگی دانست که توانسته‌اند شخصیتی را خلق کرده و زنجیره محصولات فرهنگی همانند اسباب‌بازی، عروسک، گیم، انیمیشن، نوشت‌افزار و سایر موارد مشابه را به وجود آورند. این کسب‌وکارهای فرهنگی به دلیل استفاده از فناوری‌های نوین فرهنگی و ایجاد یک زنجیره به‌هم مرتبط محصولات فرهنگی کودک و نوجوان به‌عنوان کسب‌وکارهای فرهنگ‌بنیان نیز شناخته می‌شوند.

کسب و کارهای فرهنگ‌بنیان، به دلیل توسعه زنجیره محصولات فرهنگی شخصیت‌محور تاثیرگذاری عمیقی بر هویت فرهنگی کودکان و نوجوانان دارند که متأسفانه هم‌اکنون این هویت‌آفرینی در اختیار «مِرچن‌دایز» کاراکترهای خارجی همانند «باب اسفنجی»، «لاک‌پشت نینجا»، «مرد عنکبوتی» و موارد مشابه است. هنرصنعت انیمیشن نیز یکی از مهم‌ترین عرصه‌های بازارپردازی فرهنگی است. در این میان، خلق شخصیت‌های جذاب برای مخاطبان کودک را می‌توان اولین و مهم‌ترین عامل در تقویت این زنجیره کسب وکارهای فرهنگی بر اساس تولیدات پویانمایی دانست.

در همین ارتباط، محمد سرشار معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور که پیش از انتصاب به این سمت، مدیریت شبکه کودک سیما را به عهده داشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: از نگاه من  جذابیت شخصیت‌های طراحی شده در انیمیشین‌های ایرانی پیش از آن که به توان هنرمند و قدرت تخیل او  بازگردد، به  شیوه مدیریت این حوزه مربوط است. بنابراین، جذابیت انیمیشن‌های ایرانی بیش از تخیل هنرمند به توان مدیران بستگی دارد.

وی اظهار کرد: مثلاً در مرکز پویانمایی صبا برای پروژه‌هایی که هنرمند برای آن زحمت کشیده، بخشی از برآورد مالی اولیه پرداخت نمی‌شود. گاهی این پول برای افراد فاقد صلاحیت و در جاهایی که بازخورد مناسب ندارد هزینه می‌شود.هزینه پروژه‌های جدی انیمیشن بسیار بالاست و برخلاف تصور عمومی، افراد زیادی درگیر تولید آن هستند. نویسنده، طراح شخصیت، طراح پس‌زمینه، صداپیشه، انیماتور، صدابردار و... باید دستمزد بالاتری بگیرند تا کارهای باکیفیتی تولید کنند امّا متأسفانه در اغلب پروژه‌ها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی حقوقشان به درستی و کامل پرداخت نمی‌‍‌شود.

معاون فرهنگی معاون اول رئیس جمهور افزود: ما هنرمندان بسیار خوبی در انیمیشن داریم که از نظر ایده‌پردازی و خلاقیت شانه به شانه بزرگان این عرصه در جهان هستند. مشکل اصلی، مدیریت کلان و  سپس مدیریت پروژه‌ها است. در جاهایی که این هزینه درست انجام‌شده و به موقع و کامل دست هنرمندان آمده، ما شاهد خلق شخصیت‌های محبوبی  هستیم که اتفاقاً در بین کودکان و نوجوانان هم پرطرفدار هستند. مثلاً در رده سنی خردسالان ما مجموعه انیمیشن ببعی را داشتیم که با استقبال خانواده‌ها مواجه شد و حتی فروش بین‌المللی هم داشت. مجموعه انیمیشن «پهلوانان» برای رده سنی نوجوانان که توسط آقای زرین‌آبادی ساخته شد هم از مجموعه‌هایی بود که نشان داد اگر به هنرمندان این عرصه توجه کافی داشته باشیم، آنها هم شخصیت‌های جذابی را خلق خواهند کرد.اخیراً «هشتمین نمایشگاه ایران‌نوشت» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. دانش‌آموزان و کودکان در این نمایشگاه از محصولات جانبی که با محوریت شخصیت‌های این دو مجموعه انیمیشن ساخته شده بودند استقبال فراوانی داشتند که مایه خرسندی بود.

سرشار عنوان کرد: نکته دوم به سرمایه‌گذاری در حوزه پویانمایی مربوط است. این میزان سرمایه‌گذاری خیلی کم است. الان بودجه ای که در صداوسیما برای تولیدات انیمیشن در نظر گرفته شده کمتر از چهل میلیارد تومان است. این میزان باید بالای دویست میلیارد تومان باشد تا گروه‌های مختلف توان خودشان را نشان دهند و اتفاقت خوب و تاثیرگذاری بیفتد. در این صورت مثلاً شاهد تولید چهل مجموعه در سال خواهیم بود که شاید نیمی از آنها محبوب شده و به تولید محصولات جانبی و شکل‌گیری «مرچن دایز» بیانجامد. پس باید این بودجه افزایش پیدا کند.

این مدیر و کارشناس حوزه فرهنگی افزود: بنابراین مدیریت درست و سرمایه گذاری مناسب دو عاملی هستند که باید در کنار هم قرار بگیرند تا فرایند شخصیت‌پردازی در انیمیشن‌های ایرانی هم  قوت بگیرد. این حوزه آن قدر ظرفیت دارد که بتواند حتی برای مخاطبان جهانی هم حرفی برای گفتن داشته و حداقل در منطقه و در بین کشورهای همسایه پرچمدار باشد.

انتهای پیام/4104/

انتهای پیام/

ارسال نظر