صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۲ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۱

سامانه‌ای فناور برای آموزش، بازاریابی و فروش الکترونیک کالا و خدمات

پژوهشگر و محقق حوزه فناوری از طراحی و توسعه سامانه آموزش، بازاریابی و فروش الکترونیک کالا و خدمات در حوزه‌های مختلف به‌ویژه صنایع‌ دستی و گردشگری و فعالیت آن در قالب هسته فناور خبر داد.
کد خبر : 805373

حسین حیدری رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی در تشریح فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های این مرکز که در راستای تبدیل ایده به محصول فعالیت و با تیمی مجرب و متخصص ایده‌های فناورانه را تا تبدیل به محصول به تولیدکنندگان ارائه می‌کند، اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ که مرکز رشد فعالیت خود را آغاز کرد، تاکنون یک هسته فناور به منظور استقرار در مرکز به ثبت نهایی رسیده که برنامه آن رفع برخی مشکلات شهرستان ممسنی و کمک به اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی افزود: ابتدا با بررسی‌های میدانی به جمع‌آوری برخی اطلاعات و نیازمندی‌های شهرستان ممسنی اقدام کرده و سپس طرحی را برای رفع برخی مشکلات و توسعه اقتصادی شهرستان ارائه کردیم. این طرح در جلسه معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس مورد بررسی و داوری قرار گرفت و در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی به عنوان هسته فناور ثبت و استقرار یافت.

عضو هیئت علمی گروه کامپیوتر و مسئول راه‌اندازی مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی عنوان کرد که در دوران کاری، مجموعه‌ای از فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی ازجمله راه‌اندازی تیم تحقیقاتی روبوکاپ و شرکت در مسابقات ملی، ارائه مقالات و حضور در کنفرانس‌های داخلی و خارجی، مدیریت گروه کامپیوتر و عضویت در شوراهای مختلف دانشگاه مانند شورای پژوهشی، شورای آموزشی، کمیته انضباطی و ... انجام شده است.

حیدری از ارائه ایده‌ای فناورانه و پیاده‌سازی آن با تیمی قوی خبر و توضیح داد: یکی از نقاط قوت این شهرستان با توجه به بافت آن، تولیدات صنایع‌ دستی، بنگاه‌های تعاونی و تولیدی‌های خُرد است. مشکلات اساسی که با ارائه ایده فناورانه و حضور تیم قوی کارشناسی تشخیص داده شده، نبود دانش و آموزش کافی در حوزه تجارت و بازاریابی، نداشتن دسترسی به بازارهای بزرگ داخلی و خارجی و ارائه درست محصولات بود؛ بنابراین هسته فناور مستقر در مرکز رشد درصدد رفع مشکلات برآمده است.

پژوهشگر و محقق حوزه فناوری تشریح کرد: ابتدا به جمع‌آوری منابع مناسب و قابل آموزش به این قشر (صنایع‌ دستی، بنگاه‌های تعاونی و تولیدی‌های خُرد و ...) اقدام کردیم و سپس با توجه به اینکه اغلب تولیدکنندگان به‌دلیل اسکان در روستاهای دوردست امکان مشارکت حضوری در این دوره‌ها را نداشته‌اند؛ اما به اینترنت دسترسی داشتند به راه‌اندازی سامانه توانمند برای آموزش رایگان یا با هزینه ناچیز برای آنها اقدام کردیم که اکنون این سامانه در حال توسعه است.

طراحی زیرساخت برای خرید و فروش محصولات به‌صورت آنلاین

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد ممسنی، طراحی و توسعه زیرساختی برای خرید و فروش محصولات به‌صورت آنلاین را از اقدامات هسته فناور مستقر در مرکز رشد ذکر کرد که به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا محصولات خود را به فروش برسانند.استفاده از این سامانه برای تولیدکننده رایگان است؛ بنابراین به طور کلی فعالیت هسته فناور در ایجاد زیرساخت آموزش، بازاریابی و فروش محصولات صنایع‌دستی مؤثر است.

حیدری با بیان اینکه از آغاز فعالیت مرکز رشد، تاکنون طراحی و توسعه زیرساخت‌ها تا ۹۵ درصد پیشرفت داشته و فعلاً به‌صورت آزمایشی با داده‌های محدود روی دامنه dimda.ir قابل دسترسی است، علاوه بر اینکه این سامانه‌ها با همکاری و هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ممسنی بوده و جلسات متعدد همکاری و هماهنگی  برگزار شده است.

عضو هیئت علمی گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی یادآور شد: از سوی دیگر با توجه به کارآیی بسیار بالای سامانه آموزش این طرح، مقرر شده خدمات مورد نظر به یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان واقع در دانشگاه شهید بهشتی تهران ارائه شود که به‌زودی و پس از طی مراحل مقدماتی قرارداد آن منعقد می‌شود.

وی فعالیت هسته فناور مستقر در مرکز رشد واحد ممسنی را طراحی و توسعه سامانه آموزش، بازاریابی و فروش الکترونیک کالا و خدمات در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری دانست و افزود: با توجه به زمان کوتاه راه‌اندازی و استقرار، هسته فناور هنوز به مرحله درآمدزایی نرسیده است؛ اما در آینده این واحد دانشگاهی در کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای به‌خصوص حوزه آموزش الکترونیک سهم خواهد داشت.

حیدری در پاسخ به این سؤال که محصول هسته فناور چه نیازی از نیازهای مردم و جامعه را برطرف می‌کند؟ گفت: محصول این هسته به دو قشر از مردم کمک می‌کند. قشر نخست تولیدکنندگان هستند و در سامانه این هسته می‌توانند از خدمات آموزش و بازاریابی و فروش استفاده کنند. قشر دوم افرادی هستند که دنبال کالاهای صنایع دستی‌اند که این سامانه کمک زیادی برای یافتن کالای مورد نیاز و خرید آن مهیا می‌کند.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد ممسنی نواقص و کمبودها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را یادآور شد و بیان کرد: در طرح سامانه فروش الکترونیک کالا و خدمات، یکی از محدودیت‌های اساسی نبود نیروی کار متخصص در شهرستان ممسنی و محدودیت‌های مالی تیم طراح برای حمایت از اعضاست در حالی که حمایت لازم از سوی دانشگاه صورت گرفته است؛ بنابراین هسته‌های فناور تا جای ممکن باید کمک مالی برای تأمین نیرو و تجهیزات را به‌صورت نقدی و سرمایه در گردش داشته باشند.

انتهای پیام/۴۰۷۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر