مخاطبشناسی در حوزه تبلیغات را جدی نگرفتیم
به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، مرکز پژوهشهای مجلس، پیشنویسی تهیه کرده که براساس آن استفاده از اشخاص کمتر از ۱۸ سال در تبلیغات فضای مجازی ممنوع خواهد شد. همچنین چنانچه کالا یا خدمت معرفی شده، منجر به ایراد خسارت یا آسیبی به مصرفکننده شود، افراد تایید کننده مسئول جبران خسارت خواهند بود. مسعود ردایی، تهیهکننده و ایدهپرداز تلویزیون و سینما در گفتوگو با خبرنگار آنا درباره این پیشنویس، گفت: اینکه از سنین زیر ۱۸ سال برای تبلیغات استفاده نشود تصمیمی است که از جانب مجلس گرفته شده است. اگر تصویب شود باید شرایطی برای آن در نظر گرفت. مثلا رضایت والدین، سازمان مربوطه و غیره. مجلس احتمالا بر این باور است که استفاده ابزاری از کودکان در بخش تبلیغاتی مناسب نیست. شاید به این علت است که از این دسته از افراد سو استفاده نشود چرا که آنها در تصمیمگیری به درستی عمل نمیکنند و باید زیر نظر خانواده و با راهنمایی آنها عمل کنند. اگر شرایط و بندهای درستی گذاشته شود شاید این امر امکان پذیر باشد و در چارچوب کنترل شدهای از زیر ۱۸ سال هم استفاده شود.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر قرار است تبلیغکننده به نحوی در کنار تولیدکننده و عرضه کننده یک کالا و خدمت، مسئول شناخته شود، آیا همه نهادهای مربوطه از جمله صداوسیما هم در ازای تبلیغاتی که میکند، مسئول معرفی میشود یا خیر، خاطرنشان کرد: مجلس وقتی کاری را تصویب کند همه موظف هستند آن را اجرا کنند و نمیتوانند از آن سرپیچی کنند. صداوسیما قاعدتا چون تبلیغ کننده است، باید مسئول شناخته شود. برای پروانه استاندارد و تاییدیه وزارت صنایع مدارکی لازم است. متاسفانه در فضای مجازی و تبلیغاتی این موارد خواسته نمیشود. در نتیجه راحتتر است که به جای اینکه در تلویزیون تبلیغ کنند با عدم ارائه کار کنند. قطعا ضرر و زیانی که به مصرفکننده وارد میشود به نوعی مبلغ هم درگیر میکند.
این ایدهپرداز سینما درباره چالشها و مشکلاتی که در حوزه تبلیغات با آن مواجه هستند، اظهار کرد: نبود ایده و طرح جذاب یکی از مشکلاتی است که همواره با آن روبهرو هستیم. اکثر تبلیغات تلویزیونی و فضای مجازی، کپی کارهای خارجی است که آن را ملی کرده و آماده پخش میکنند. اما ما در حوزه تبلیغات به جایگاهی رسیدیم که میتوانیم حتی با ایدههای بهتر و مناسبتر در جهت ارتقای فرهنگ کشور خودمان تولید داشته باشیم.
ردایی با اشاره به اینکه مخاطب اصلیترین جزو محوری در تبلیغات است و با ارکان تبلیغ ارتباطی مستقیم و اساسی دارد، بیان کرد: چالش دیگر نبود مخاطبشناسی در حوزه تبلیغات است. ما در این حوزه هنوز به این امر مهم نرسیدیم. در واقع میتوان گفت مخاطبشناسی در حوزه تبلیغات را جدی نگرفتیم. اینکه نمیدانیم تبلیغ براساس مخاطب، باید از تلویزیون پخش شود یا فضای مجازی. وقتی مخاطبشناسی انجام نشود تبلیغ به صورت کامل و بدون بستههای زمانی پخش شده و تاثیرات آن پایین میآید.
انتهای پیام/110/
انتهای پیام/