صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۰۰ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۱
زلفی‌گل:

مشکل خوابگاه دانشجویان پساکرونا رفع می‌شود/ پرداخت حقوق به دانشجویان دکترا آمار مهاجرت نخبگان را کاهش می‌دهد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در نظر گرفتن حقوق برای دانشجویان دوره دکترا سبب افزایش انگیزه دانشجویان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌شود و از مهاجرت نخبگان جلوگیری می‌کند.
کد خبر : 804694

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، محمد علی زلفی‌گل در پنجمین نشست سرآمدان علمی کشور که عصر امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: حضور نخبگان و سرآمدان در این جلسه نشان می‌دهد دانشگاه‌ها و اساتید ما در عرصه تربیت نخبگان عملکرد خوبی داشتند.

وی افزود: در خصوص خوابگاه دانشجویان پساکرونا اعتبار لازم اختصاص می‌شود و بستر ضروری برای جذب نخبگان در دانشگاه‌ها نیز فراهم می‌شود. در زمینه فراهم‌سازی شرایط لازم برای تولید محصولات دانش‌بنیان نیز مهیا می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: طبق اصل ۳۰ قانون اساسی آموزش رایگان باید تا سرحد خودکفایی ادامه یابد و مشکل اینجاست که دستگاه‌های اجرایی پیگیر این مسئله نبوده‌اند. وقتی می‌خواهیم آمایش آموزش عالی را پیگیری کنیم با مقاومت مواجه می‌شویم. در پی راهکاری برای افزایش ارتباط دانشگاه‌ها و صنایع هستیم و همین حالا برخی از دانشگاه‌ها تعدادی از دانشجویان را بورسیه صنعت می‌کنند. 

زلفی‌گل در مورد توجه به علوم پایه عنوان کرد: توزیع نامتوازن استعدادها معضلی جدی برای کشور است و در حال حاضر در برخی دانشگاه‌ها هیچ دانشجویی برای تحصیل در رشته‌های علوم پایه وجود ندارد. با همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نخبگانی که مدال المپیاد دریافت می‌کنند در رشته‌های علوم پایه بورس می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای تامین تجهیزات دانشگاه‌ها تا پایان امسال ان‌شاءالله اعتبار لازم اختصاص داده می‌شود. برای رفع مشکل آزمایشگاه‌های مرجع نیز برنامه‌ریزی شده است. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اگر پرداخت حقوق دانشجویان دکتر ادامه پیدا کند قطعا بخشی زیادی از دانشجویان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد به مهاجرت فکر نمی‌کنند. امیدواریم با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فدراسیون سرآمدان علمی کشور و فدراسیون دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری کشور تشکیل شود.

انتهای پیام/۴۱۴۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر