صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۱ - ۰۳ مهر ۱۴۰۱
در گفت‌و‌گو با آنا عنوان شد؛

تولید سالانه ۱۴ هزار و ۴۰۰ تُن انواع «لوله استنلس استیل»

مدیر یک کارخانه صنعتی از تولید سالانه ۱۴ هزار و ۴۰۰ تُن انواع لوله استنلس استیل درزدار خبر داد که در صنایع نفت و پتروشیمی، غذایی و دکوراتیو کاربرد دارد.
کد خبر : 804560

گروه استان‌های خبرگزاری آنا، خبرگزاری آنا به‌عنوان دیده‌بان علم، فناوری و نوآوری و به‌منظور کمک به رشد و توسعه عرصه علم و فناوری کشور و در راستای معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانجاتی که در بخش صنعت فعالیت می‌کنند، این بار سراغ کارخانه تولید لوله‌های استیل شهرستان اقلید رفته تا با اسماعیل علی‌اکبری فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته حقوق و مدیر کارخانه گفت‌و‌گو کند.

گپ و گفت خبرنگار آنا با علی‌اکبری در پی می‌آید:

توانایی صادرات به بازار هدف را داریم

آنا: ابتدا درباره شرکت بیشتر توضیح دهید.

علی‌اکبری: شرکت لوله استیل سانیج جم، نخستین و تنها تولیدکننده لوله‌های استنلس استیل درزدار در رنج‌های ۱۰ تا mm ۳۲۳ و در ضخامت‌های ۱ تا ۸mm  و متریال‌های ۳۰۴، ۳۱۶، L، ۳۰۹، ۳۱۰ و ۳۲۱ در ایران و خاورمیانه است که سال ۱۳۸۰ تأسیس و سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسید.

تولیدات این شرکت بیشتر در صنایع نفت و پتروشیمی (۹۰ درصد) صنایع غذایی (۷ درصد) و صنایع دکوراتیو (۳ درصد) کاربرد دارد.

آنا: کارخانه یا شرکت تولیدی شما کدام بخش از نیازهای کشور و منطقه را برطرف کرده و آیا با محصول خود در بخشی از تولید داخل خودکفا شده‌اید و صادرات هم دارید؟

علی‌اکبری: با توجه به ظرفیت اسمی تولید سالانه ۱۴ هزار و ۴۰۰ تُن انواع لوله در سایز‌های ذکرشده و با درنظرگرفتن میزان نیاز کشور به این محصول، حدود ۵ هزار تُن سالانه، این شرکت نه‌ تنها قادر به تأمین کل نیاز داخلی بوده، بلکه توانایی صادرات به بازار‌های هدف را نیز دارد.

آنا: در بخش ارتباط دانشگاه و صنعت (تولید علمی) چه فعالیت‌هایی داشته‌اید و آیا در این بخش نقش‌آفرین بوده و از توان علمی دانشگاهیان بهره برده‌اید؟

علی‌اکبری: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده در سال ۱۳۹۱ با دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و صنایع شهرستان اقلید مقرر شد ارتباطات علمی واحد‌های دانشگاهی و صنایع دوطرفه به‌صورت استفاده دانشگاه‌ها از ظرفیت‌های صنعتی، آزمایشگاهی، مراکز صنعتی، استفاده صنایع از تجربیات علمی، نظرات استادان و دانشجویان در امر تولید، افزایش بهره‌وری و کاهش میزان پرت زمان و تولید صورت گیرد.

لزوم به‌کارگیری نخبگان صنعتی در کارخانجات و شرکت‌ها

آنا: نقش نخبگان را در راه‌اندازی بنگاه تولیدی خود چگونه ارزیابی می‌کنید و تا چه اندازه از علم و اندیشه آنان برای پیشبرد امور شرکت بهره‌مند هستید؟

علی‌اکبری: متأسفانه تاکنون امکان استفاده از کمک فکری و علمی نخبگان به‌دلیل محدودیت‌ها آنطور که شایسته بوده در امر تولید در این واحد صنعتی مهیا نشده است.

آنا: مشکلات بر سر راه تولید و صنعت را چه چیزهایی می‌دانید و راهکارها و پیشنهادهای‌ شما برای رفع آنها چیست؟

علی‌اکبری: مشکلات اصلی کنونی پیش روی صنعت، واردات بی‌رویه محصول مشابه خارجی است که به‌دلیل پایین بودن قیمت محصولات بی‌کیفیت وارداتی و بالابودن هزینه‌های تولید در داخل، امکان رقابت در قیمت تمام شده برای تولیدات داخل وجود ندارد و در نتیجه صنعت داخلی با افت شدید تولید مواجه شده است.

آنا: انتظار صاحبان صنایع و تولیدکنندگان از دولتمردان و مسئولان مربوط در بخش صنعت و تولید چیست؟

علی‌اکبری: پیشنهاد اصلی برای حمایت از تولید داخلی در این زمینه جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولات مشابه خارجی و افزایش تعرفه واردات است.

انتظار صاحبان سرمایه، صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان از دولتمردان حمایت از تولید و اشتغال و کار داخل با افزایش تعرفه واردات محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند و جلوگیری کامل از واردات محصولات مشابه داخلی و مکلف کردن زیرمجموعه‌های دولتی شامل وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، ارگان‌ها و ادارات دولتی برای تأمین نیازهای خودشان از تولیدات داخل و منع خرید کالای خارجی است.

آنا: فرآیند خط تولید کارخانه و شرکت متبوع شما با توان مهندسی ایرانی کار می‌کند؟ اشتغالزایی چگونه بوده است؟

علی‌اکبری: تکنولوژی خطوط تولید کارخانه داخلی نیست و خطوط تولید با قطعات اصلی آمریکایی و آلمانی و مونتاژ تایوان کار می‌کند.

ابتدای آغاز کار این واحد تولیدی ۱۲۰ نفر اشتغالزایی ایجاد شد که اکنون این میزان به ۴۵ نفر تقلیل پیدا کرده است؛ اما در صورت حمایت دولت و رونق تولید امکان افزایش تعداد افراد شاغل به ۱۵۰ نفر وجود دارد.

آنا: محصولات تولیدی قابل رقابت با محصولات خارجی هستند؟ و آیا برنامه و اهدافی برای گسترش و ارتقای کیفیت محصول‌تان به صورت علمی و دانش‌بنیان دارید؟

علی‌اکبری: با توجه به استاندارد مورد استفاده در تولید محصولات (ASTM  A۳۱۲) که استاندارد روز اروپاست، در نتیجه محصولات تولیدی این واحد صنعتی، توان رقابت از لحاظ کیفیت با بهترین برند دنیا را دارند.

بخش‌های خصوصی صنعتی در ایران حمایت نمی‌شوند!

آنا: مواد اولیه ساخت محصولات وطنی هستند یا وارداتی؟ در بخش تجارت الکترونیک فعال بوده‌اید؟

علی‌اکبری: مواد اولیه مورد نیاز این واحد صنعتی (ورق‌های استنلس استیل) صددرصد وارداتی است و در ایران تولید نمی‌شود.

درباره تجارت الکترونیک هم در چندسال اخیر اقداماتی صورت گرفته است؛ اما نیاز به زمان بیشتری داریم.

بخش‌های خصوصی در ایران به‌دلیل نبود حمایت‌ها، مانع‌تراشی، سنگ‌اندازی و نبود تضمین سرمایه سرمایه‌گذار با مشکل مواجه هستند.

آنا: آیا درست است که دولت بنگاه‌های تولیدی را به کارآفرینان در راستای اشتغالزایی واگذار کند؟

علی‌اکبری: با توجه به شرایط واگذاری بنگاه‌های تولیدی دولتی در سال‌های اخیر به بخش خصوصی و نبود نظارت قوی بر این واگذاری‌ها تاکنون نتیجه مثبتی از این واگذاری‌ها حاصل نشده؛ چراکه واگذاری‌ها بدون کارشناسی به افراد و شرکت‌های غیرمتخصص در آن رسته تولیدی واگذار شده که نتیجه آن در مدت کوتاهی ورشکستگی و تعطیلی بوده است.

آنا: کارآفرینان و مدیران صنعتی برای هزینه‌کرد صحیح نقدینگی و به‌کارگیری آن در راستای بهره‌وری چه وظایفی برعهده دارند؟

علی‌اکبری: قاعدتاً کارآفرینان و سرمایه‌گذاران واقعی (نه شعاری) که پشتوانه علم و تجربه را با هم دارند در مدیریت صحیح نقدینگی و هزینه‌کردها با مشکلی مواجه نمی‌شوند و اگر مشکلی به‌وجود بیاید، قابل حل است؛ اما کارآفرینان شعاری و نمایشی به‌دلیل نبود تجربه و علم کافی با سیاست‌های خود چه‌بسا به اقتصاد کشور لطمه وارد کرده و موجب رکود و افزایش نرخ تورم می‌شوند.

آنا: مالکیت فکری تا چه اندازه در بهبود عملکرد بنگاه‌های اقتصادی نقش دارند؟

علی‌اکبری: مالکیت فکری و مالکیت معنوی اگر محترم شمرده شود در عملکرد اقتصادی بنگاه‌ها مؤثر خواهد بود، اما جای تأسف است که در کشور ما مالکیت فکری محترم شمرده نمی‌شود و کپی برداری‌ها و مصادره به نفع مالکیت‌های معنوی گاهی اثرات زیانباری بر اقتصاد تحمیل کرده است.

گفت‌و‌گو از سیدهاشم طباطبایی

انتهای پیام/۴۰۷۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر