صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۹ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
رئیس کل سازمان نظام پزشکی خبر داد

رشد تعرفه ویزیت و هتلینگ در سال ۹۵/ نارضایتی پزشکان از پرداخت‌ مالیات‌های ناعادلانه

رئیس کل سازمان نظام پزشکی از ارائه یک بسته پیشنهادی تعرفه‌های 95 خبر داد و گفت: در این بسته رشد تعرفه ویزیت و هتلینگ در سال ۹۵ را پیشنهاد داده‌ایم.
کد خبر : 80456

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علیرضا زالی،‌ رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در نخستین نشست خبری سال 95 با انتقاد از عدم تحقق مطالبات و خواسته‌های جامعه پزشکی کشور اظهار کرد: متاسفانه اعلام مکرر مطالبات مردم و جامعه پزشکی برای سازمان نظام پزشکی و رسانه‌ها کسالت آور و خسته کننده شده است زیرا علی رغم اینکه هر سال مطالبات را اعلام می‌کنیم اما هیچ اقدامی موثری در این زمینه صورت نمی‌گیرد و دیگر خسته شده‌ایم.


زالی وظیفه سازمان متبوع خود را حمایت از حقوق جامعه پزشکی و مردم دانست و گفت: آفت بزرگی مبنی بر ترویج واگرایی بین منافع جامعه پزشکی و مردم در جامعه به راه افتاده است در حالی‌که اساساً اختلالی وجود ندارد و ما این فضا را همگرا می‌دانیم و از حدود دو سال پیش تاکنون مطالبات ما بر زمین مانده است.


وی با بیان اینکه مشکلات جامعه پزشکی مربوط به امروز و دیروز نیست، گفت: ۲۰ سال است که جامعه پزشکی با مشکلات متعددی مواجه است که فصل مشترک همه این مشکلات، حجم قابل توجه مطالبات است.


رئیس سازمان نظام پزشکی به خدمات سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: 900 میلیون خدمت درمانی و 2800 بسته خدمتی در سال 94 به مردم داده شده است بنابراین اگر تعرفه‌ها را بدون در نظر گرفتن منابع مالی آن افزایش دهیم مسلما به خطا رفته و جامعه پزشکی با مشکلات و آسیب‌های بسیاری مواجه خواهد شد، پس یک بار برای همیشه باید به قیمت تمام شده خدمات برگردیم و آن را با ایجاد ظرفیت‌سازی به‌دست آوریم و این میسر نمی‌شود مگر اینکه بیمه‌ها توان افزایش داشته باشند و مشکلات تکمیلی و پایه حل شود، با مدل بیمه‌ای مطالبات به سرانجام می‌رسد و برای مردم هم مشکلی پیش نخواهد آمد.


زالی با اشاره به کسری 1500 میلیارد تومانی بیمه‌ها گفت: با توجه به اینکه بیمه‌ها با کسری اعتبار مواجه هستند بنابراین مخالفت آنان با رشد تعرفه‌ها طبیعی است همچنین طراحی بودجه 95 با شتاب طرح تحول سلامت همگام نیست به طوری‌که از 4 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار هدفمندی یارانه‌ها فقط 500 میلیارد تومان آن در حوزه تعرفه به دست ما رسید.


وی افزود: متاسفانه سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت در شورای عالی بیمه سلامت تنها دو رای دارد بر همین اساس رای ما در این شورا بی نتیجه است به همین دلیل به مجلس پیشنهاد دادیم ترکیب این شورا تغییر کند اما چون منابعی موجود نیست همچنان در برابر این پیشنهاد مقاومت می‌شود.


رئیس سازمان نظام پزشکی کشور یادآور شد: همیشه گلایه شورای بیمه اعلام تعرفه پس از بسته شدن بودجه سالانه بوده است اما امسال ما بسته کارشناسی تعرفه را آبان ماه 94 به شورای عالی بیمه داده‌ایم. در این بسته پیشنهادی متدولوژی قیمت تمام شده خدمات درمانی را تصویب کرده‌ایم که البته امیدواریم به تحقق آن هستیم.


زالی همچنین به کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات اشاره کرد و گفت: زمانی که کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات مبنای عمل قرار گرفت چاپ آن مربوط به سال 84 بود به همین دلیل ارزش‌گذاری دقیقی در این زمینه صورت نگرفت این در حالی است که تعرفه‌ خدمات باید هر سال مورد بازنگری قرار گیرد که اگر این خدمات به درستی اجرا می‌شد با رشد 180 درصدی روبه‌رو بودیم اما این موضوع تنها روی کاغذ باقی ماند زیرا بیمه‌ها منابع و اعتبار لازم را در اختیار نداشتند و نظرات متفاوتی برای آن اعلام شد. 38 درصد رشد تعرفه در بخش دولتی به پزشکان و 42 درصد به بخش خصوصی تعلق گرفت نه اینکه رشد 120 درصدی باید در این زمینه ضریب خدمات دیده شود


وی ادامه داد: متاسفانه بیمه‌ها کتاب ارزش‌گذاری نسبی را قبول نکردند و حتی پرداخت کارانه در بیمارستان‌های دولتی با تاخیر بسیار زیادی روبه‌رو است و پزشکان با آبرو داری در حال ادامه زندگی و امرار معاش هستند،به طوری که نفر اول برد اورولوژی ماهانه دو میلیون و 600 هزار تومان حقوق می‌گیرد. همچنین امسال تمام بیمارستان‌های خصوصی درجه یک تهران برای پرداخت عیدی و حقوق کارمندان از پزشکان خود استقراض کردند زیرا 25 هزار نیروی انسانی در این بیمارستان‌ها مشغول به کار هستند.


وی با انتقاد از بی تفاوتی جامعه و رسانه‌ها نسبت به تعطیلی برخی از بیمارستان‌های خصوصی تهران گفت: در سال گذشته هر بیمارستان خصوصی در تهران 2 میلیارد تومان تخفیف داده است زیرا برخی از بیماران توان پرداخت هزینه بیمارستان را نداشتند و یا مصدومان تصادفی بودند که از سوی معاونت درمان به آنها ارجاع داده شده بودند.


زالی در مورد اعلام تعرفه‌ها نیز افزود: یک بسته پیشنهادی تعرفه‌های سال 95 را ارائه کرده‌ بودیم که در آن به صورت کلی رشد تعرفه‌ها در نظر گرفته شده است بر همین اساس رشد ضریب تعرفه ویزیت و هتلینگ از فریز در می‌آید البته چنانچه بسته پیشنهادی تعرفه مطابق خواسته ما تصویب نشود و دوباره قیمت تمام شده آن کاهش یابد برای صنف پزشکی پاسخی نداریم بنابراین در صورت عدم تحقق مطالبات ما بسته را به شورای عالی نظام پزشکی ارجاع می‌دهیم و از روش‌های قانونی پیگیری خواهیم کرد تا مانند سال گذشته مطالبات بر زمین نماند و از آسیب دیدن برخی گروه‌ها مانند پزشکان عمومی جلوگیری کنیم.


رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با انتقاد از بی عدالتی در دریافت مالیات از پزشکان گفت: 99 درصد از پزشکان از پرداخت مالیات‌های گزاف ناراضی هستند و براساس نظام مالیاتی کشور پزشکان از لحظه دریافت مجوز مطب مجبور به پرداخت مالیات می شود و با توجه به اینکه تمامی خدمات و اقدامات آنان در سامانه ثبت می‌شود بنابراین نمی‌توانند از پرداخت مالیات فرار کنند و جامعه پزشکی خواستار پرداخت عادلانه مالیات است زیرا اگر پزشکان ما بخواهند با طیب خاطر خدمت‌رسانی کنند باید شرایط برایشان بهتر شود. دستیار پزشکی در کشور با آنچه در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کند متفاوت است. رزیدنت ما شب و روز کار می‌کند اما دولت پولی ندارد که به او بدهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر