صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۹ - ۰۲ مهر ۱۴۰۱
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

تولید «بارورکننده تخصصی زعفران و زرشک» در مرحله تحقیق

مدیر گروه پژوهشی زرشک و زعفران عنوان کرد که در حال انجام تحقیقات روی تولید «بارورکننده تخصصی زعفران و زرشک» و تولید «بوستر زرشک» هستیم.
کد خبر : 804402

محمود مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در تشریح نحوه ایجاد و نوع فعالیت مرکز تحقیقات زرشک و زعفران در شهرستان قاینات اظهار کرد: ایستگاه تحقیقات زرشک و زعفران سال ۱۳۹۷ به دلیل وجود دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات در پایتخت هزارساله زعفران ایران و جهان با مجوز هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان جنوبی رسماً آغاز به کار کرد.

وی با بیان اینکه قاینات قدیمی‌ترین نقطه کشت زرشک بی‌دانه ایران و جهان است، ادامه داد: با توجه به حضور اعضای هیئت علمی گروه کشاورزی و سوابق برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های ملی زعفران و زرشک در قاینات و دانشگاه آزاد اسلامی، امری ضروری بود که ایستگاه مستقل تحقیقاتی برای این دو محصول راه‌اندازی شود.

به گفته عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات، سال ۱۴۰۰ بر اساس بخشنامه‌های جدید مرکز تحقیقات زرشک و زعفران به نام گروه پژوهشی زرشک و زعفران تغییر نام داد و در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در مصلای تهران(نمایشگاه عصر امید) حضور یافت و به عنوان یکی از واحد‌های برتر انتخاب شد.

ایجاد باغ زرشک و مزرعه زعفران

مدیر گروه پژوهشی زرشک و زعفران با بیان اینکه مأموریت‌های تعریف شده در دو حوزه علمی پژوهشی و تجاری و اقتصادی بوده است، اضافه کرد: تاکنون در هر دو زمینه فعالیت‌های مثبتی انجام گرفته که در حوزه نخست به اخذ قرارداد با دانشگاه‌های فردوسی مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و انجام طرح رساله دکتری با واحد تاکستان و تفاهم‌نامه با واحد‌های دامغان و بیرجند و.. منجر شده است و در حوزه تجاری نیز با ایجاد باغ زرشک و مزرعه زعفران، هرساله کسب درآمد صورت می‌گیرد.

مختاری ادامه داد: در بخش برندینگ نیز با خرید امتیاز برند «خورنس» و انجام بسته‌بندی و فروش زعفران قاینات با این برند به واحد‌های دانشگاهی، همکاران و شرکت تعاونی سازمان مرکزی فعالیت صورت گرفته و برنامه‌های مختلفی در دست اجراست و به‌تازگی نیز با پژوهشگاه محیط‌های خشک واحد مشهد تفاهم‌نامه همکاری مشترک و برگزاری کارگاه آموزشی برای زرشک و زعفران منعقد شده است.

محصول قارچ زیستی «مایکوریزا» به نتیجه رسید

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات درباره تعامل، همکاری و فعالیت‌های گروه پژوهشی زرشک و زعفران با استادان و دانشجویان بیان کرد: یک رساله دکتری و دو طرح پژوهشی در حال انجام توسط عضو هیئت علمی واحد قاینات در زمین‌های این گروه پژوهشی در حال انجام است و محصول قارچ زیستی مایکوریزا نیز با همکاری عضو هیئت علمی و امکانات آزمایشگاهی واحد قاینات به نتیجه رسیده است و همزمان در حال انجام تحقیقات روی تولید «بارورکننده تخصصی زعفران و زرشک و تولید بوستر زرشک» هستیم.

به گفته وی، فعالیت گروه پژوهشی زرشک و زعفران در صورت حمایت معنوی و مادی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند به بزرگ‌ترین و تنها مرکز تخصصی زرشک و زعفران در دانشگاه تبدیل شود.

مختاری افزود: به‌تازگی طرح‌های درآمدزا و خلاقانه‌ای به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شده است که پیش‌بینی درآمد‌های چند میلیاردی برای این دو محصول به سازمان ارائه شده است. آنچه مسلم است ظرفیت اقلبمی و شبکه بزرگ توزیع جغرافیایی واحد‌های دانشگاهی در درون و برون مرز‌های ایران هنوز و تقریبا به‌طور کامل بلاستفاده مانده است و با توجه به وجود مزارع وسیع و آب فراوان در اختیار واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور امکان ایجاد یک شبکه بزرگ و قدرتمند تولید، توزیع و فروش و تجارت زعفران در داخل و خارج کشور وجود دارد.

این مسئول اظهار کرد: با توجه و نظارت دقیق دانشگاه بر شبکه بزرگ و قدرتمند تولید، توزیع و فروش و تجارت زعفران، می‌توان از زمین‌های بلاستفاده دانشگاه بهترین استفاده را برد و با ایجاد درآمد غیرشهریه به‌ویژه در بخش تولید علم و محصولات دانش‌بنیان گوی سبقت را از همه رقبای فعلی ربود.

 معرفی علمی زعفران و زرشک و فرآورده‌های ٱن به ایران و جهان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات بیان  کرد: اکنون اکثر قریب به اتفاق رقبا در بخش خصوص به هیچ عنوان ظرفیت علمی و امکانات آزمایشگاهی و سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاه آزاد اسلامی را ندارند و بسیار امیداوریم که با اندکی توجه و حمایت بتوانیم برای نخستین بار زعفران و زرشک و فرآورده‌های ٱن را به صورت علمی به ایرانیان و جهانیان معرفی کنیم.

مختاری با ارائه پیشنهاداتی عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در تمام کشور دارای امکانات آزمایشگاهی، زمین‌های زراعی و باغی، استادان متخصص و جوان و دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی است که با هدفمندکردن جهت‌گیری موضوعات تحقیقاتی زرشک و زعفران می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مراکز ملی و بین‌المللی در حوزه تخصصی زرشک و زعفران شود.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی با وجود صد‌ها هکتار زمین و باغ کشاورزی بلااستاده یا کم‌استفاده که خود نعمت بزرگی است؛، اما در شرایط فعلی به نقمت تبدیل شده است، می‌تواند با احیا و بازنگری الگوی کشت کم آب و سازگار با اقلیم‌های هر منطقه به‌ویژه توسعه علمی و تخصصی تولید زرشک و زعفران علاوه بر کسب درآمد دارای بزرگ‌ترین و یکپارچه‌ترین مزارع تخصصی زرشک و زعفران کشور باشد.

این پژوهشگر افزود: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند با ثبت برند تجاری و اختصاصی برای محصولات کشاورزی به‌ویژه زرشک و زعفران در راستای هدف تولید و تجاری‌سازی همه محصولات بر پایه دانش و تخصص گام عملی بردارد و با توجه به حضور بین‌المللی واحد‌های خارجی این دانشگاه به‌ویژه امارات متحده عربی که بیش از ۶۰ درصد زعفران ایران به این کشور صادر می‌‌شود، نقش مهمی در سپهر تجاری و علمی آینده زعفران ایران و جهان داشته باشد.

مدیر گروه پژوهشی زرشک و زعفران دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات به منظور عملیاتی‌کردن موضوعات و پیشنهادهای ذکرشده هرگونه آمادگی خود را اعلام می‌کند.

انتهای پیام/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر