زنان برای حفظ امنیت خود و نه گناه نکردن مردها حجاب داشته باشند
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، فهیمه فرهمند پور عضو هیأت علمی و استادیار دانشکده معارف و اندیشه های اسلامی دانشگاه تهران در هشتمین و آخرین جلسه از سلسله جلسات کارگاه آموزشی فرهنگ پوشش (مد و مدگرایی ایرانی اسلامی) که با موضوع بررسی و پاسخ به شبهات عفاف و حجاب به صورت مجازی و برخط ویژه اعضای هیأت علمی، استادان و کارکنان واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، ابراز کرد: ما باورمندان و معتقدین به موضوع حجاب و البته فعالین این حوزه معمولاً تصور میکنیم که شبهات حجاب و اشکالاتی که به این حکم دینی وارد می گردد، صرفاً به شکل هدفمند از ناحیه دشمنان اسلام یا مخالفین احکام اسلام طراحی شده و به ذهن افراد، جوان ها و خانم ها منتقل می شود. ولی من معتقد هستم اگرچه فعالیت های هدفمندی علیه حجاب توسط مخالفین و دشمنان شکل گرفته با این وجود بخشی از شبهات حجاب که متأسفانه کم هم نیست ناشی از شیوه های تبیین حجاب یا روش های تبلیغ و ترویج این حکم و روش های اجرای آن در جامعه است.
وی بیان کرد: چنانچه ما یک نگاه آسیب شناسانه به فعالیت هایی که در مسیر تبیین، ترویج و اجرای حجاب که تا الان انجام شده داشته باشیم مشاهده می کنیم با بازنگری در این عملکردها بعضی از اشکالات موجود در این مسیر برطرف خواهد شد. با این بازنگری و تغییر روش ها بسیاری از شبهاتی که الان در ذهن جوانان و نوجوانان ها به ویژه دختر خانم های جوان نسبت به حجاب وجود دارد می تواند ایجاد نشود و یا خود به خود برطرف شود. به عنوان مثال تقریباً همه ما شنیدیم که در فلسفه حجاب گفته می شود خانم ها باید حجاب داشته باشند تا آقایان به گناه نیفتند؛ این تعبیر واقعاً یک تبیین شبهه آفرین است. یعنی شما برای اینکه یک گروه آسیب نبینند گروه دیگری را دچار محدودیت می کنید در حالی که این فلسفه اساساً با بیان قرآنی حجاب کاملاً متفاوت بوده و فاصله دارد. قران می گوید زنان برای حفظ امنیت خود حجاب داشته باشند نه ملاحظه گناه نکردن مردها. مردهایی که مقید به گناه نکردن هستند باید برای حفظ خود نگاه هایشان را مدیریت کنند. خود همین موضوع شبهات بسیاری ایجاد کرده است یا مثلاً از یک طرف روی ابعاد آگاهانه و اختیاری بودن موضوع حجاب تأکید میکنیم و از طرف دیگر حجاب را در حوزه امور اجبار پذیر مطرح مینماییم که باز این شیوه بیان هم می تواند مشکلاتی را ایجاد نماید در حالی که اگر به ابعاد اجتماعی حجاب تأکید کنیم تبعاً ایجاد الزامات اجتماعی برای فعالیتی که آثار و پیامدهای مثبت اجتماعی دارد امر پذیرفتنی تریست تا الزام به یک باور دینی برای کسانی که با این باور دینی همراه و هم نظر نیستند. یا مثلاً تأکید و تمرکز یک جانبه بر حجاب خانم ها، در حالی که حجاب اصولاً امری فراتر از مسئله جنسیت است و حتماً برای ایجاد سلامت اجتماعی همچنان که باید در پوشش و رفتار زنان تمرکز و تأکید بشود متقابلاً باید روی رفتارها، روی نگاه ها، روی تربیت و رفتار مردان هم تمرکز شود. همچنانکه باید عوامل محیطی هم در نظر گرفته شود. در حالی که ما جوری مطرح میکنیم گویا حجاب یک امر زنانه است و اگر هر مشکلی در مسائل اخلاقی و امنیت اخلاقی جامعه وجود دارد گویا مقصرش خانمها هستند.
وی در ادامه اشاره کرد: ضمن این که طبعاً خانم هایی می توانند در این مسیر کوتاهیهایی داشته باشند از آن طرف باید روی تربیت رفتار، دیدگاه ها و در واقع عملکرد مردان هم به همان نسبت متمرکز شد، بلکه می توان اصلاً بر روی آن تأکید مضاعفی داشت تا در نهایت شاهد شکلگیری محیط اجتماعی سالمی باشیم.
فرهمندپور افزود: موضوع دیگری که بیتوجهی به آن تا حد زیادی می تواند زمینه شبهات را فراهم نماید تعیین نسبت مردم با موضوع حجاب و حاکمیت با موضوع حجاب است. آیا واقعاً حجاب موضوع مردم است یا دغدغه حاکمیت؟ مردم در خصوص این موضوع وظیفه دارند یا حاکمیت؟ اگر هر دو وظیفه مند هستند نسبت آنها چه نسبتی و مرز مسئولیت ها و در واقع وظایف آنها چیست؟ به نظر من تک تک این موارد می تواند شبهاتی را ایجاد نماید.
وی در پایان ضمن اینکه تأکید نمود حتماً برای خدشه دار کردن موضوع مهم حجاب در ذهن جوانهای ما، مردم ما به ویژه خانم ها تلاشهای هدفمندی از ناحیه دشمنان اسلام و احکام اسلامی اتفاق افتاده است بار دیگر تأکید نمود که حتماً شیوه های تبیین، ترویج و اجرای این حکم توسط ما در سالهای گذشته، زمینه بروز شبهات را فراهم کرده است. ما می توانیم با آسیب شناسی درست فعالیت ها و محتوا هایی که در این زمینه تولید نموده ایم، مانع بروز برخی شبهات بشویم یا چنانچه شبهاتی هم ایجاد شده، با تبیین درست و بازنگری درست تر فعالیت ها و تولیدات محتوایی خود در مواجهه با مسئله حجاب، این شبهات ایجاد شده را برطرف نماییم.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/