هنرمندان لباسهای ایرانی اسلامی بپوشند/ طرحهای نمایشگاهی در مغازهها عرضه نمیشوند
به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، راحله سادات مصطفوی مدیریت ویژند (برند) حجاب مون استور از استان یزد و نویسنده کتاب «یک زن غرغرو» در گفتوگو با خبرنگار آنا درباره اینکه طراحان و تولیدکنندگان لباس معمولا با چه مشکلات و چالشهایی مواجه میشوند، گفت: دو سال است که به کار ملزومات حجاب مشغول هستم. این روزها هماهنگی بین طبع مردم و کار حجاب بسیارسخت شده است. سبک پوشش و حجاب ما تغییر کرده و دو دستگی ایجاد شده است. مسئله مهم این است که عدهای به خصوص جوانان بین حجاب کامل و بی حجابی گیر کردهاند ولی بی حجابی را هم نمیخواهند. خوب است که ما برای این دسته تولید کنیم یعنی هم بی حجاب نباشند هم با حجابی که دارند زیبا باشند. اما مکانی که ما بتوانیم در آنجا طرحهای خود را ارائه داده تا دیده شوند کم است. همینطور هیچ سیستمی وجود ندارد که بتوانیم زیرنظر آن کار کرده و پشتیبانی لازم از نظر تهیه پارچه، ارائه در جامعه و غیره برای ما انجام شود.
وی در ادامه افزود: در جشنواره بینالمللی لباس، جلساتی تشکیل شد و در این جلسات تصمیمهایی گرفته شد. قرار شد گروههایی تشکیل شود که ما طراحان لباس در صنف پارچهفروشان عضو شویم تا خواستههای خود را مطرح کنیم. این گونه راحتتر پارچه موردنیاز خود را به دست میآوریم اما این اتفاق هنوز نیفتاده است. من تولیدکننده کوچکی هستم و خریدم محدود است. وقتی واردکننده خرید محدود من را قبول نمیکند و اندازه خاصی را تعیین میکند برای من تهیه مواد اولیه هم سخت است.
لباسهای اسلامی بستر مناسبی برای پخش ندارند
این طراح لباس درباره وضعیت فعلی طراحی و تولید لباسهای ایرانی اسلامی، اظهار کرد: در نمایشگاهها و جشنوارهها لباسهای ایرانی اسلامی خوبی ارائه میشود اما اینها هنوز محدود است و جای کار بیشتری دارد. همچنین هنوز بسیاری ازاین ایدهها و طرحها که در نمایشگاهها ارائه میشوند در مغازهها عرضه نشدهاند و لباسهای ایرانی اسلامی بستری برای پخش مناسب در سطح کشور را ندارند. طراحان لباس ما در حوزه مانتو اسلامی نیستند چرا که این تولیدات دکمه ندارد، کوتاه است و یا از پارچه نازک استفاده میکنند. لباسهایی که در اکثر مغازهها فروخته میشوند اسلامی نیستند مگر در مزونها پیدا شود که تعداد آنها هم محدود است چرا که وقتی پارچه بیشتری به کار رود هزینه هم بالاتر میرود و معاقب آن خریدار هزینه نمیکند. این از نظر هوش اقتصادی منطقی است.
مصطفوی درباره اینکه چه تصمیمها و اقدامات مثبتی از طرف نهادهای حاکمیتی در حوزه طراحی لباس صورتگرفته، بیان کرد: ما هیچ تصمیم و اقدام مثبتی ندیدهایم. در نمایشگاه هم ۴ میلیون و ۵۰۰ هزینه پرداخت کردیم که حضور داشته باشیم ولی هیچ اتفاقی نیفتاد. به ما خط مشی هم ندادند، کارهایی انجام میشد اما از ما دعوتی نشد.
هنرمندان لباسهای ایرانی اسلامی بپوشند
وی درباره اینکه چه پیشنهاد و درخواستی از نهادهای سیاستگزار در این زمینه دارید، خاطرنشان کرد: پیشنهاد من این است که هنرمندان و الگوهای جامعه از لباسهای ایرانی اسلامی استفاده کنند تا در رسانه ملی و دیگر رسانهها دیده شوند، این گونه مردم جامعه این نوع پوشش را میبینند و الگو میگیرند. آنها به طرف نوع دیگری از پوشش رفتند چون شبکههای خارجی را دیدند، تشویق شدند و از لباسهای بازیگران خوششان آمده است. ما باید از آموزش دیداری استفاده کنیم. وقتی الگوهای جامعه ما لباسهای ایرانی اسلامی نمیپوشند این فرهنگسازی صورت نمیگیرد. بازیگران و الگوهای جامعه باید از این نوع پوششش استفاده کنند تا مردم به این سبک پوشش تمایل پیدا کنند. درخواست دیگری هم دارم؛ از گروههای کوچک پشتیبانی شود تا کار خود را گسترش دهند، ما دغدغه حجاب داریم و باید با کار فرهنگی مردم را به پوشش ایرانی اسلامی خودمان ترغیب کنیم.
این طراح لباس درباره اینکه برخی مصرف کنندگان از قیمت بالای لباسهای ایرانی گلایه دارند، عنوان کرد: ما باید از موارد اولیه خوب و با کیفیت استفاده کنیم تا برندسازی اتفاق بیفتد. وقتی مواد اولیه خوب استفاده شود متعاقب آن هزینه هم بالاتر میرود. اگر هم از پارچه بی کیفیت استفاده کنیم نمیتوانیم مشتری خود را حفظ کنیم. کار حوزه حجاب، پارچه بیشتری میبرد. دوخت یک مانتو اسلامی ۳ متر پارچه نیاز دارد که برای لباسهای دیگر نصف این مقدار کافی است. اگر دولت در خصوص قیمت پارچه پشتیبانی لازم را داشته باشد، قیمت تولیدات هم کمتر در میآید.
انتهای پیام/110/
انتهای پیام/