صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۳۸ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛

طهرانچی: اساتید نقاط کلیدی شبکه دانشگاه آزاد اسلامی را تشکیل می‌دهند/ اقبال اجتماعی یک مسئله حیاتی در دانشگاه آزاد اسلامی است

دکتر طهرانچی گفت: در تغییر ریل دانشگاه آزاد اسلامی، این مجموعه شبکه‌محور شده و نقاط کلیدی این شبکه را اساتید تشکیل می‌دهند.
کد خبر : 804125

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دومین دوره توان‌افزایی بدو خدمت استادان (شهید چمران) که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در مجتمع فرهنگی آموزشی ستایش - سی‌سرا در حال برگزاری است، با اشاره به لزوم شناخت مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: واقعیت این است که اگر ارکان دانشگاه، آن را نشناسند و خود را وقف دانشگاه نکنند، موفقیتی حاصل نخواهد شد، چرا که در تحولات و اتفاقات دانشگاه، تک تک اجزای این مجموعه سهم و نقش جدی دارد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه‌ای دارای کاستی‌ها و موفقیت‌هایی است که خودمان باید آینده آن را بسازیم. از این رو دورهم جمع شده‌ایم تا شناخت و فهم خود از دانشگاه آزاد اسلامی را به اشتراک گذاشته و به این نتیجه برسیم که در چه نقطه‌ای قرار داریم و باید به کجا برسیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مراکز مهم تربیت قوه عاقله کشور است، تصریح کرد: دو نظام تربیت قوه عاقله در کشور وجود دارد؛ یکی نظام آموزش عالی دولتی است که حدود صد سال است به وجود آمده و با استفاده از بودجه دولت و پول نفت اداره می‌شود. دوم دانشگاه آزاد اسلامی است که بدون وابستگی به بودجه دولت و با اتکا به شهریه دانشجویان و ظرفیت‌های علمی و پژوهشی خود، فعالیت می‌کند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تا پیش از ورود مؤسسات تمدنی به ایران، مفهوم آموزش دولتی جدی نبود، چرا که آموزش‌های ما یا مردم‌نهاد بودند و یا وقف‌نهاد و دولت از محل مالیات، فروش نفت و درآمد کشور برای آموزش هزینه نمی‌کرد. نتیجه این نظام آموزشی، تحصیل ۵۷ هزار دانشجو به صورت رایگان و حضور ۳۶ هزار استاد در دانشگاه‌های دولتی است که به طور متوسط هر دانشجو معادل ۶۱ میلیون تومان برای کشور هزینه دارد. این در حالی است که این رقم در دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۱۰ میلیون تومان است. این اعداد تفاوت جدی بین نظام آموزش دولتی و غیردولتی را نشان می‌دهد.

وی افزود: این در حالی است که کل مساحت مراکز آموزش عالی دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی، امکانات، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و حتی هزینه حقوق و دستمزد‌ها برابر است، اما در سرانه دانشجویان چنین اختلافی وجود دارد که ناشی از نوع نگاه مدیریت به مسئله آموزش عالی است. در دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت مجموعه به صورت بخشنامه‌محور نیست، بلکه مدیران نظرات خود را با اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان به اشتراک می‌گذارند چرا که اگر چنین نگاهی وجود نداشته باشد، افراد از مجموعه فاصله گرفته و یا جدا می‌شوند و نمی‌توانیم اتفاقات جدی در دانشگاه آزاد اسلامی رقم بزنیم. به همین دلیل است که موفقیت‌ها و مشکلات را در کنار یکدیگر دیده و از آن‌ها ارزیابی و تحلیل درست داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه مفهوم اقبال اجتماعی یک مسئله حیاتی در این دانشگاه است، گفت: امسال ۱۲ درصد از کل شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری، در کنکور ریاضی شرکت کرده‌اند. برای ما این اعداد مهم است، برای ما مهم است که چه کسی کجا نشسته است. برای ما مهم است که فرد خود را از ما می‌داند یا نمی‌داند. وقتی اقبال اجتماعی کم می‌شود، برای ما مهم است. (حتی یک درصد) اینکه امروزه ۳۸ درصد آموزش عمومی را فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و ۱۰ درصد ریاضی تشکیل داده، برای ما مهم است. رفتار مردم برای ما مهم است، زیرا ما با این مردم زندگی می‌کنیم.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: این ارتباط درونی و بیرونی برای ما از جایگاه مهمی برخوردار است؛ لذا اگر یک تیم و یک خانواده نباشیم، نمی‌توانیم در سرپا نگه داشتن این مجموعه موفق باشیم و شرایط لازم برای حیات را به وجود آوریم. اساساً دیدن مردم برای ما یک باید است. تحولات در دانشگاه برای افزایش اقبال اجتماعی برای ما یک ضرورت است. درآمد و هزینه‌های دانشگاه مشخص است؛ اگر ما دانشگاه را به طور کامل نشناسیم و شناخت خود را با شما به اشتراک نگذاریم، نمی‌توانیم پیش برویم.

وی با بیان اینکه اساساً تحول آموزش عالی فقط در ایران نیست، گفت: مردم نسبت به آموزش عالی سؤالات ذهنی و مطالبه جدی دارند و حاضرند برای آن هزینه کنند. امروز ۵ میلیون نفر از کشاورزی ارتزاق می‌کنند؛ ۱۶۷۰ استاد کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی داریم و دو برابر این عدد در وزارت علوم و ۲۳۰۰ در وزارت کشاورزی داریم، اما کل جمعیت دانشجویان کشاورزی ما به ۷ هزار نفر نمی‌رسد. این بدین معناست که علم کشاورزی ما به درد مردم نمی‌خورد. 

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در رشته فلسفه و علوم پایه دانشجو نداریم در حالی که کشور به آن نیاز دارد، گفت: در علوم مهندسی دانشجویان زیادی داریم. در دانشگاه آزاد دو نوع شهریه ثابت و متغیر داریم. در کارشناسی از ۳۰۰ هزار تومان تا ۱۳۰۰ در علوم مختلف داریم. دانشجویان پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی ۵ سال درس می‌خوانند و حدود ۴۵۰ میلیون هزینه می‌کنند. حس می‌کنند وقتی پول دندانپزشکی می‌دهند، مردم بعد از فارغ التحصیلی به آن‌ها اطمینان و مراجعه می‌کنند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: داستان دانشگاه، فیل مولاناست که هرکسی از منظر خود به آن نگاه می‌کند. اگر در دانشگاه آزاد اسلامی ندانید که دانشگاه چیست، نمی‌توانید خودتان را پیدا کنید. برای رقابت ورزشی، باید از پیش از مساقبه رقیب را شناخت، برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید باید از پیش برنامه دقیق برای آن نوشت، برای تاسیس یک شرکت دانش بنیان باید از پیش یک طرح تجاری داشت. دقت کنید در دانشگاه آزاد اسلامی نباید یک بازیکن صرف باشید؛ چرا که شما سیمرغ را تشکیل می‌دهد. دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه است که هرکدام از واحد‌های آن با توجه به زیست بوم، کارکرد متفاوتی دارد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حضرت امام (ره) در سال ۱۳۵۸ فرموده‌اند دانشگاه مرکز تربیت قوه متفکره است و در سال ۱۳۹۸ مقام معظم رهبری از آن به عنوان قوه عاقله تعبیر می‌کنند، افزود: سیاست جمهوری اسلامی نسبت به دانشگاه از آن سال تاکنون هیچ تغییری نکرده است. به فرموده مقام معظم رهبری؛ یکی از مشخصه‌های قوه عاقله این است که باید زیست بوم را در نظر داشت. استاد دانشگاه کسی را تربیت می‌کند که باید در زیست بوم رفتار متفاوت و متناسب داشته باشد. مقام معظم رهبری می‌فرمایند استاد نقشی حیاتی دارد و پرورش قوه عاقله درگیر شدن با مسائل کشور است؛ مسائل واقعی و حقیقی کشور. 

وی ادامه داد: دومین مشخصه قوه عاقله به فرموده رهبر معظم انقلاب؛ تربیت فرهنگی، اخلاقی، هویتی و سوم صیرورت دائمی. صیرورت دائمی به معنی این است که شرایط را باید درک کرد تا بتوان در جامعه حضور فعال داشت. همانطور که در جامعه نیز مشاهده می‌شود، حتی رفتار پوشش و لباس افراد نسبت به شرایط محیط تفاوت دارد. 

دکتر طهرانچی با بیان اینکه یکی از متخصصان آموزش عالی در غرب معتقد است در آینده نزدیک دانشگاه‌ها بسان موزه خواهند شد. من این را به چشم دیده ام. در مروشت دانشگاهی را دیدم که امروز تعطیل بود، ولی روزی ۲۰ هزار دانشجو داشت. اینجاست که می‌بینیم صیرورت دائمی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه حقاً و انصافاً استادی دانشگاه جایگاهی مهم و ارزنده‌ای است، گفت: مقام معظم رهبری در گام دوم می‌فرمایند خودسازی، جامعه‌پردازی، تمدن‌سازی. در احادیث داریم که خداوند رحمت کند کسی که خود را بشناسد. 

وی با اشاره به خطاب قرار دادن مقام معظم رهبری درخصوص دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: مقام معظم رهبری سه مطلب را خطاب به این دوره مدیریتی می‌فرمایند توقع از دانشگاه آزاد اسلامی کجاست؟ «بهترین و معتبرترین دانشگاه جهان». من به دنبال بزرگترین دانشگاه جهان نیستم، به دنبال بهترین و معتبرترین هستم.

دکتر طهرانچی خطاب به اعضای هیأت علمی حاضر در جلسه گفت: شما آمده‌اید تا بهترین و معتبرترین دانشگاه جهان را بسازید. باید با ما همراه باشید. باید رفتار دانشگاهی داشته باشید. چطور می‌توان این مسیر را رفت؟ شما کسانی هستید که ما انتخاب کرده‌ایم و تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا افراد قوی و مؤمن را انتخاب کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آیه شریفه «انّ اللَّه لایغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بأنفسهم» گفت: در موفقیت هر سازمان، رهبران نقشی جدی دارند و مدیران نیز باید جایگاه خود را به نیکی بدانند، اما تا زمانی که اراده سازمان براساس اراده جمع شکل نگیرد، اتفاق خاصی حاصل نخواهد شد. 

وی با بیان اینکه دانشگاه مدیریت‌پذیر نیست، بلکه نیازمند رهبر است، گفت: جایگاه رهبران سازمان بسیار مهم است و رئیس دانشگاه نیز باید مانند یک رهبر ارکستر مجموعه را تنظیم کند؛ چرا که هریک از اجزاء می‌داند چه وظیفه‌ای برعهده دارد و رهبر ارکستر باید آوا‌ها را به نیکی با یکدیگر درآمیخته و آن‌ها را هدایت کند. این دوره توان افزایی برای این برگزار شده که بدانید عضو خانواده‌ای شده‌اید که آینده آن به ما و شما بستگی دارد و می‌خواهیم «دانشگاهمان» را بسازیم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید، تغییر ریل اساسی داشته است، تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته کلاس‌محور بود، اما در تغییر ریلی که اتفاق افتاد، این مجموعه شبکه‌محور شده و نقاط کلیدی این شبکه را اساتید تشکیل می‌دهند و مفاهیم جدی در دانشگاه ظهور و بروز پیدا کرده است. از این رو مخاطبان ما در مقوله تحول، اساتید محترم و خدومی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند، نیستند بلکه ما مفاهیم تحول را با اساتید جوان که به تازگی وارد دانشگاه آزاد اسلامی شده‌اند، به اشتراک می‌گذاریم و انتظار داریم که شما نقطه کلیدی تحولات دانشگاه باشید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تحول قانون‌مند و روش‌مند نبوده و نیازمند نوآوری است. تحول حرکت در مسیر گذشته نیست و فتح مسیر‌های ناآشناست.

دکتر طهرانچی در ادامه، با اشاره به اهمیت جایگاه زن و مرد در اجتماع و خانواده، تصریح کرد: در این زمینه نکته بسیار مهمی وجود دارد و آن این است که در خلقت الهی زن و مرد زوج هستند و یکسان نبوده و مساوی نیستند. زن و مرد زوج هست، واقعیت این است که زن و مرد زوجند، انسان در کرامت، شرافت و در پاسخگویی حضرت محضر باری تعالی یکسان هستند، اما در توانایی‌ها و قابلیت‌ها متفاوت است. زنان تفاوت‌ها و قابلیت‌هایی دارند که لازم است در چارچوب‌گذاری مسائل اجتماعی و خانوادگی، به این تفاوت‌ها و قابلیت‌ها توجه شود. البته این تفاوت‌ها و قابلیت‌ها نشانه ضعف یا برتری نیست.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: حضور زن در اجتماع بسیار لازم است و اسلام برای صیانت از حضور زن تدابیری دارد. در این بین، مهم است که توجه داشته باشیم که اصل در تساوی حضور زن و مرد در اجتماع نیست. زنان باید برای کمال اجتماع در جامعه حضور یابند و نه صرفاً به عنوان یک عنصر کار.

وی با بیان اینکه مشاغل و نظام اداری در نهایت کمال نیست و در قوانین استخدامی این موضوع درک نشده است، گفت: ما در این زمینه گرفتار نظام غرب هستیم، این سیستم اداری که از غرب تحمیل شده، حقوق زن و مرد را مناسب تعریف نکرده است. 

دکتر طهرانچی با بیان اینکه یکی از کار‌هایی که ما انجام دادیم و از این منظر خوب دیده نشد، گروه الف و ب را مطرح کردیم، خاطرنشان کرد: قالب ب برای خانم‌ها به اینگونه است که بیمه کامل، ولی سطح درآمد و میزان حضور پاینتر.

وی افزود: بر این اساس در نظام اداری، دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین بار این موضوع را انجام داد که نقش آفرینی خانم‌ها از لحاظ بیمه در طول یکسال کامل باشد، اما با ساعت حضورکمتر، به عبارتی دیگر بخشی از وظایف خانم‌ها در خانه را جزء رسالت وظیفه دانشگاهی می‌دانیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در دورانی این تحول را رقم زدیم که در زمان شرایط سخت اقتصادی قرار داریم، تصریح کرد: البته باید به این موضوع اشاره کنم دانشگاهی که تحویل گرفتیم در هیچ حسابی، ذخیره سنوات وجود نداشت، علاوه بر آن باید پاداش بازنشستگی هم پرداخت می‌کردیم و پاداش بازنشستگی پرداختی ما دو برابر دولتی‌ها است و در این مدت تعمیرات، یک هزار و صد میلیارد پاداش بازنشستگی پرداخت شد.

وی با اشاره به جلسات بررسی بودجه واحد‌های دانشگاه، خاطرنشان کرد: حدود دو ماه برنامه ریزی بودجه ما طول می‌کشد، همه موارد به صورت ریز دیده می‌شود، بنابراین مجدد تاکید می‌کنم ما کیفیت حضور را می‌خواهیم و شما هم تنوع را بپذیرید. البته ما معتقدیم خانم‌ها در کیفیت هیچ کاستی ندارند، ولی باید فضا را بشناسیم. 

وی خطاب به اعضای هیات علمی حاضر در جلسه گفت: برای حضور در کلاس درس، طراحی درس و ارائه مطالب به روز وقت بگذارید، شیوه تدریس را ارتقا دهید.

 دکتر طهرانچی افزود: از سال ۹۳ تعداد دانشجویان ورودی سالانه ۱۵۰ هزار نفر کاهش داشته است، وقتی که دانشگاه را تحویل گرفتم تعداد آن‌ها به کمتر از یک میلیون رسیده بود، ولی خوشبختانه الان تعداد ورودی‌ها افزایش یافته و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه اقبال اجتماعی به دانشگاه آزاد اسلامی افزایش یافته است، گفت: رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در مهندسی متالوژی و عمران بین ۵۰ تا ۷۵ جهانی است و با همین اعتبار در عراق شعبه گرفته است. هیچ دانشگاه ایرانی نتوانست در عراق شعبه بگیرد، در حالی که دانشگاه آزاد اسلامی توانست شعبه بگیرد. در سفری که به لبنان و در جلساتی که با رهبر مقاومت داشتیم، مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی عهده‌دار مدیریت پیشرفت علمی در منطقه باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تأکید کرد: آنچه مهندسی الهی مقدر کرده این است که ما خدمتگزار شما در دانشگاه آزاد اسلامی باشیم. با افتخار خدمتگزار نظامی هستم که این نظام می‌تواند در علم جهانی اثرگذار باشد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر