صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۱ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۱

سامانه ملی صدور مجوز مراکز همسان‌گزینی رونمایی شد/ مراکز همسریابی از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز بگیرند

رییس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی از الزام مراکز و سایت‌های همسریابی به ثبت فعالیت‌هایشان در سامانه ملی صدور مجوز مراکز همسان‌گزینی خبر داد.
کد خبر : 803543

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری از آغاز فعالیت «سامانه ملی صدور مجوز مراکز همسان‌گزینی» خبر داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضا عزت زمانی با اشاره به این مطلب افزود: طبق قانون مصوب، از امروز هیچ مجموعه و سایت همسریابی و همسرگزینی بدون ثبت مشخصات و دایره فعالیت های خود در این سایت و دریافت تاییدیه،  اجازه هیچ گونه فعالیتی ندارد. قانون، آیین‌نامه، شرایط و فرآیند صدور مجوز این گونه سایت ها در سازمان تبلیغات اسلامی فعال شده و هرگونه فعالیتی خارج از این سامانه غیرقانونی است.

وی اظهار کرد: متاسفانه بخش عمده ای از این مراکز بدون اطلاع از شرایط فقهی و قانونی همسان گزینی برا یازدواج  فعالیت می کنند ؛ ضمن این که نحوه فعالیت تعدادی از آنها نیز اصولاً تخلف ایت و مشکلات فراواین را برای مردم ایجاد مکردهخ اند. در صحبت هایکمه ما و نهاد های نظاریت با برخی از مدیران این  داشتیم عنوان کردند که  مرکز برای صدور مجوز و تنظیم شرایط و چارچوب های فعالیت وجود ندارد. به همین دیلیل سامانه ملی صدور مجوز مراکز همسان‌گزینی به نشانیhttps://smhido.ir راه‌اندازی شده است تا این مجوعه ها دیگر بهانه ای نداشته  باشند و فعالبیت خود را در چجارچوب قاون و شرع انجام دهند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بحث جمعیت موضوعی تعیین‌کننده و ریشه‌ای است. پدیده کاهش جمعیت و به تبع آن،  پیری جمعیت  دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.ما برای اصلاح این وضعیت نامطلوب فرصت زیادی هم نداریم.

عزت زمانی افزود: در سال‌های دهه هفتاد شرایطی ایجاد شد که قوانین و سیاست‌ها به سمت کنترل جمعیت رفت اما این سیاست شاید برای یک مقطع کوتاه کفایت می‌کرد اما بروز برخی سهل‌انگاری‌ها باعث شد ادامه پیدا کند. امروز با همت و مجاهدت دلسوزان و مسئولان باید برای تأمین سرمایه انسانی کشور تدبیرهای موثر بیندیشیم. این موضوعی است که از دهه‌های قبل گریبانگیر کشورهای پیشرفته که سرآمد اقتصاد جهانی بودند هم شده و آن‌ها را زمینگیر کرده است. امروز آنها با پدیده سالمندی و پیرشدن جمعیت مواجه شده و هزینه‌های زیادی را بابت این وضعیت می پردازند.

رییس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی گفت: خوشبختانه، در کشور ما به خاطر نظام اعتقادی قوی ، با وجود سختی‌های پیش روی مردم ایجاد، تربیت و حفظ نسل را یک تکلیف دینی می دانند. در این دوره از مجلس شورای اسلامی نیز نمایندگان در این حوزه دغدغه های زیادی داشتند که در نهایت به تصویب  قانون «خانواده و جوانی جمعیت» انجامید . این قانون سازوکارهای  تشویقی مختلفی دارد که البته چگونگی اجرای آن بررسی جداگانه ای را می طلبد. برخی از مواد  این قانون به ویژه از ماده 28 تا 37 مستقیم یا غیرمستقیم به ماموریت های سازمان تبلیغات اسلامی باز می گردد.

حجت‌الاسلام عزت زمانی عنوان کرد:  بنا بر «قاعده رزق» و روایات وارده، روزی در دست پرودگار متعال است. براساس این قاعده، گاهی یک به علاوه یک دو نمی شود، بلکه یک در کنار یک قرار می‌گیرد و چند برابر می شود. خداوند روزی هر انسانی که چشم به جهان می گشاید را مقدر کرده، البته که طریق روزی خوردن به پدرو مادر بستگی دارد. ما باید گفتمان لازم فرهنگی را در موضوع خانواده و جوانی جمعیت ایجاد کنیم چرا که صرفا با راهکارهای اقتصادی معضل جمعیت حل نخواهد شد.

 وی افزود: معتقدیم که جوانی جمعیت پایه و بنیه فرهنگی دارد؛ اگر گره‌های ذهنی یک جامعه باز نشود هر چقدر هم از مشوق های اقتصادی استفاده کنید، این معضل فرهنگی  حل نمی شود. سازمان تبلیغات اسلامی از محرم سال گذشته به صورت جدی، واقعی و همه جانبه  در موضوع خانواده و جوانی جمعیت وارد میدان شد. همان زمان شعار محوری « ما نسل به نسل در پناهت هستیم» مطرح و پیگیری شد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیاغت اسلامی عنوان کرد: برگزاری دوره آموزشی «نسل حسینی» با شرکت قریب به 12 هزار نفر، برگزاری دوره های تربیت مربی خانواده با خروجی 130 مربی متخصص، تولید بسته آموزشی شامل 60 درس ویژه فضای مجازی، برگزاری 10 وبینار تخصصی با شرکت بیش از 15 هزار فعال این عرصه و برگزاری رویداد «هم‌آهنگ» در مشهد مقدس نیز در همین راستا انجام شده است.

وی افزود: سند جامع خانواده و جوانی جمعیت در این راستا در دست تدوین است، اصول و چهارچوب آن مشخص شده و پس از اقدامات تکمیلی و تحولی، رونمایی خواهد شد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به ماده 30 قانون خانواده و جوانی جمعیت ابراز کرد: بر اساس اساسنامه سازمان حمایت از مجموعه های مردمی فعال در زمینه خانواده و جمعیت در هیئت ها، مساجد و کانون های فرهنگی تبلیغی وظیفه ما است، از این رو و به تناسب ماده 30 قانون مذکور کنشگران و فعالان مردمی این حوزه با همکاری بنیاد 15 خرداد به منظور شرکت در نمایشگاهی ملی و فاخر فراخوان می شوند.

وی با اشاره به ماده 32 قانون خانواده و جوانی جمعیت، ابراز کرد: این قانون اجمالا و در بخش نظارت بر تبلیغات فرهنگی شهری به عهده سازمان تبلیغات اسلامی است اما در ماده 37 مستقیما توسعه واسطه گری ازدواج و فرزندآوری از طریق فرهنگی به این سازمان واگذار شده است. به دلیل وجود ممنوعیت قانونی برای سازمان تبلیغات اسلامی در صدور مجوز برای موسسات و مراکز مردمی فعال در امر تسهیل گری ازدواج، حق این صدور به وزارت ورزش و جوانان واگذار شده است.

 انتهای پیام/4104/

انتهای پیام/

ارسال نظر