۴ بستر مداخله استادان در حوزههای فرهنگی، تربیتی و اخلاقی کدامند؟/ روش انتقال ارزشها و باورها به دانشجویان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اسلامشهر، کارگاه تبیین بیانیه تعلیم و تربیت داتشگاه آزاد اسلامی با عنوان نقش اساتید و گام دوم انقلاب اسلامی با حضور و سخنرانی ابراهیم حاجیانی معاون نظارت راهبردی دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور هیأت رئیسه و استادان هیئت علمی و حق التدریس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر برگزار شد.
حاجیانی در این نشست با تأکید بر اهمیت نقش و جایگاه اقدامات فرهنگی، تربیتی و اخلاقی در سند تحول و توسعه پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی، تغییرات فرهنگی و اصلاحات تربیتی را با روشهای برنامه ریزی نشده و غیرآگاهانه به عنوان مهمترین اصل در اقدامات فرهنگی برای دانشجویان عنوان کرد.
وی بهترین روش انتقال ارزشها و باورها به دانشجویان و مخاطبان را استفاده از روشهای غیررسمی و چهره به چهره دانست و بیان کرد که عمده تغییرات فرهنگی و اصلاحات تربیتی با روشهای برنامهریزی نشده و غیرآگاهانه قابل انجام است و اینجاست که نقش استادان در این فرآیند نمود پیدا کرده و جایگاه خود را نمایانتر از همیشه مشخص میکند.
معاون نظارت راهبردی دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در شرایط کنونی وضعیت اخلاق حرفهای و تعهدات تربیتی استادان مطابق و یا نزدیک به شرایط مطلوب نیست و نیاز است که استادان در سه بعد دانشی، مهارتی و انگیزشی نسبت به جایگاه خود حساسیت و توجه بیشتری نشان دهند و در این زمینه آموزش ببینند و تجربیات مثبت اساتید بین یکدیگر به اشتراک گذاشته شود.
حاجیانی چهار بستر مهم برای مداخله استادان در حوزههای فرهنگی، تربیتی و اخلاقی را -که میتواند اخلاق حرفهای بین اساتید را ارتقا دهد- برشمرد و گفت: نخستین بستر، ویژگیهای فردی استادان بوده که مهمترین ویژگی آن به خودآگاهی رسیدن و درک اهمیت و لزوم تأثیرگذاری بر دانشجویان است.
وی بستر دوم را ویژگیهای تعاملی و ارتباطی که هم ارتباط استاد با دانشجو و هم ارتباط استاد با خانواده دانشجو را در برمیگیرد و باعث تقویت روابط استاد شاگردی میشود، دانست و بیان کرد: این بستر علاوه بر رهنمون دانشجویان به سمت ارزشها و اهداف تربیتی و اخلاقی، باعث افزایش و توسعه قلمرو و نفوذ استاد بر دانشجویان نیز خواهد شد.
بستر سوم از منظر حاجیانی توجه استادان به مسائلی است که در مبحث ارتباط گیری اساتید با دانشجویان از نظر دانشجو مورد اهمیت و دغدغه مندی است. ازجمله: مسائل مربوط به اصلاح سبک زندگی، رفتارهای پرخطر، توجه به محیط زیست، اخلاق شهروندی و ... که با طرح این مسائل و پاسخ به مسائل مطرح شده توسط دانشجویان میتوان با هوشیاری استاد، مسائل مهم اخلاقی، تربیتی و دینی را نیز از بحث در خصوص مسائل مطرح شده نتیجه گیری کرد.
معاون نظارت راهبردی دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی مبحث چهارم را تقویت نظام انگیزشی استادان بیان کرد که در این مبحث استادان باید باور داشته باشند که میتوانند در حوزههای تربیتی و اخلاقی نقش آفرینی کنند.
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/