صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۸ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۱

راهکارهای پیشگیری از جرائم مواد مخدر احصاء شد

رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از احصا راهکارهای پیشگیری از جرائم مواد مخدر بر اساس پیش‌نویس تقسیم کار ملی خبر داد.
کد خبر : 803197

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، علیرضا ساوری عنوان کرد: مالکیت و نگهداری مواد مخدر هشتمین عنوان پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه را به خود اختصاص داده و حدود ۷۱ درصد از جمعیت کیفری (زندانیان) به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ارتباط با جرائم مواد مخدر دارند.

وی افزود: تبلیغ و عرضه مواد مخدر از طریق فضای مجازی نگران‌کننده است و می¬تواند الگو و میزان شیوع مصرف را افزایش دهد. پیشگیری از شیوع و تنوع مصرف روانگردان¬های جدید به ویژه در بین جوانان و نوجوانان به عنوان یکی از اولویت¬های مهم جامعه پیشگیری کشور در دستور کار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قرار دارد.

ساوری گفت: در راستای اجرای سند تحول قضایی و با هماهنگی و همکاری نمایندگان دستگاه‌های عضو شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم نسبت به احصاء علل اصلی جرائم مرتبط با مواد مخدر اعم از مواد مخدر سنتی و صنعتی و روانگردان¬ها اقدام شده و متناسب با آن با بهره‌گیری از تجارب گذشته و نظرات کارشناسی دستگاه‌ها، پیش‌نویس راهکار‌های مرتبط با کاهش و پیشگیری از این معضل تدوین شده است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم عنوان کرد: براساس بررسی¬های کارشناسی علل اصلی بیست و هفت¬گانه جرائم مرتبط با مواد مخدر در سه حوزه وضعی و انتظامی، فرهنگی- اجتماعی و حقوقی و قضایی احصاء شده است. از جمله مهمترین علل جرائم مرتبط با مواد مخدر می¬توان به موارد زیر اشاره کرد: فقرمادی و فرهنگی، ضعف مهارت‌های فردی و اجتماعی، فقدان آگاهی‌های خانواده از نحوه مراقبت و رفتار پیشگیرانه، پایین بودن احساس مسئولیتهای اجتماعی، بغض‌های فروخورده اجتماعی (شکافهای طبقاتی)، دشواری‌های کشف علمی جرم، همسایگی با دو کشور تولیدکننده موادمخدر، عدم کفایت بازدارندگی مجازات-ها، پایین بودن تبعات ارتکاب جرم، اثربخشی محدود اقدامات اصلاحی، ضعف در رهگیری و نظارت بر مجرمان حرفه¬ای پس از اتمام دوره حبس و غیره.

ساوری اظهار کرد: با هدف کاهش و پیشگیری از جرائم مرتبط با مواد مخدر و متناسب با علل احصاء شده راهکار‌های متعددی در قالب طرح تقسیم کار ملی تدوین شده است و مطابق طرح مذکور برای بیش از ۲۳ دستگاه وظایف مختلفی بالغ بر ۹۰ وظیفه در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه به طرح تقسیم کار ملی برای پیشگیری از جرائم مرتبط با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: مطابق برنامه‌ریزی به عمل آمده در نظر است پیش‌نویس طرح تقسیم کار ملی پس از تایید نهایی توسط نمایندگان دستگاه‌های عضو شورای عالی پیشگیری از جرم و پس از تصویب آن در شورا برای اجراء به دستگاه¬های ذی-ربط ابلاغ شود. این پیش‌بینی وجود دارد تا با نظارت عالیه دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم و با اجراء دقیق و کامل وظایف محوله به دستگاه‌ها شاهد کاهش و مهار این پدیده در کشور باشیم.

ساوری در پایان به بخشی از راهکار‌های پیشگیری از جرائم مواد مخدر اعم از سنتی و صنعتی بر اساس پیش‌نویس تقسیم کار ملی به شرح ذیل برشمرد:
۱. شناسایی قوانین و مقررات متعارض، مبهم و ناقص با داده‌کاوی اطلاعات موجود در سامانه آراء متعارض
۲. ایجاد «دستیار هوشمند قضایی» و فراهم‌سازی امکان «دسترسی یکپارچه قضات»
۳. شناسایی دارایی و اموال منقول و غیرمنقول محکومان پرونده‌های مهم جرائم مرتبط با مواد مخدر
۴. «ایجاد سامانه اطلاعاتی محکومان متواری»
۵. جلوگیری از هرگونه اهمال و سهل‌انگاری مدیران در اجرای وظایف و تکالیف قانونی آن‌ها
۶. ایجاد «سامانه جامع عملکرد ضابطان»
۷. «هدایت، هماهنگی و هم‌افزایی ضابطان اعم از عام و خاص به سمت کشف جرائم اولویتی»
۸. ایجاد «سامانه گزارش‌دهی مردمی»
۹. پیگیری تشکیل «بانک اطلاعات ژنتیک مجرمان و متهمان»
۱۰. افزایش هزینه‌های جرم برای مرتکبان پرونده‌های مرتبط با جرائم مواد مخدر
۱۱. ایجاد «سامانه شناسایی متهمان» و ایجاد دسترسی نیرو‌های امنیتی و انتظامی و مراجع نظارتی قوه قضاییه به سامانه مذکور
۱۲. تقویت اثربخش اقدامات اصلاحی در زندان
۱۳. اجرای طرح طبقه‌بندی زندانیان مواد مخدر مبتنی بر شخصیت زندانیان
۱۴. بازنگری در وضع حرفه‌آموزی و انتقال زندانیان مواد مخدر
۱۵. استفاده حداکثری از ظرفیت نهاد‌های مردمی، شرکت‌های تعاونی خصوصی و دولتی و کارآفرین‌های اجتماع
۱۶. ارتقاء انگیزه مسئولان و ماموریت اجرای احکام کیفری برای مشارکت در فرآیند اصلاح مجرمان مواد مخدر
۱۷. حمایت موثر از محکومان مواد مخدر پس از اتمام دوران حبس با هدف فراهم‌سازی امکان بازگشت سالم فرد به جامعه
۱۸. صیانت، مراقبت و حفاظت از جامعه سالم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر
۱۹. حساس کردن هر چه بیشتر اقشار جامعه در خصوص تهدید‌های ناشی از مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان‌ها
۲۰. حمایت‌های مادی و معنوی از معتادان پاک شده پس از گذراندن دوران محکومیت
۲۱. اجرای طرح‌های ویژه در کمپ‌ها و اردوگاه‌های نگهداری معتادان و مجرمان سبک در زمینه بازاجتماعی شدن موثر معتادان
۲۲. شناسایی و دستگیری عوامل اصلی باند‌های تولید و ترانزیت (و توزیع¬ کلان) مواد مخدر¬
۲۳. گسترش فعالیت‌های اطلاعاتی در امر شناسایی لابراتوار‌های کوچک و خانگی تولید مواد مخدر‌های صنعتی و روان‌گردان¬ها.
۲۴. شناسایی دقیق کلیه راه‌های سوءاستفاده از مواد پیش¬سازه¬های مخدر صنعتی و روان¬گردان‌ها و شناخت عوامل و مجرمان ¬اصلی و مباشران آن‌ها
۲۵. شناسایی ¬دقیق و روزآمد انواع مخدر‌های صنعتی، روان‌گردان¬ها، روش‌ها و تکنیک¬های تولید، توزیع، ترانزیت و ...
۲۶. شناسایی و رصد تخلفات و جرائم کلیه شرکت‌ها، موسسات¬ مجازی و نیمه¬مجازی فعال در توزیع پیش ساز‌های مرتبط با مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان¬ها
۲۷. شناسایی دقیق اماکن و نقاط تجمع معتادین و برهم زدن پاتوق معتادان
۲۸. ارتقاء سطح کیفی و کمی آموزش¬های حرفه‌ای فرماندهان و افسران، درجه¬داران و کلیه مدیران و کارکنان عرصة پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر
۲۹. اختصاص برنامه‌های مطلوب در زمان‌های مناسب برای ارتقای آگاهی‌های عمومی و افزایش دانش عمومی درباره مواد مخدر
۳۰. استفاده از ظرفیت‌های مردمی در امر مشارکت «پیشگیری و ترک اعتیاد»
۳۱. بسط و توسعه همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی و تعیین راهکار‌های مناسب بویژه از طریق استفاده از تجارب کشور‌های موفق.
۳۲. پیگیری و نظارت بر اجرای طرح‌های مقابله با قاچاق مواد مخدر و اعتیاد به وسیله اتباع خارجی در داخل کشور و بررسی جرائم مربوط به قاچاق مواد مخدر و اعتیاد اتباع ایرانی در خارج از کشور
۳۳. ایجاد بانک اطلاعاتی متمرکز در ابعاد مختلف مبارزه و تجزیه و تحلیل و تهیه گزارشات لازم
۳۴. ایجاد مراکز فرهنگی نظیر کتابخانه‌ها و مراکز هنری، فنی و حرفه‌ای، پارک‌ها، فضا‌های ورزشی و تربیتی برای ارتقاء سطح فرهنگی نوجوانان و جوانان و گذراندن اوقات فراغت آنان
۳۵. اشاعه و تقویت اقدامات فرهنگی در جامعه
۳۶. حمایت مادی و معنوی از آثار هنری (مثل سینمایی، موسیقی و...) مرتبط با پیشگیری از جرائم مواد مخدر


انتهای پیام/۴۱۲۹/

انتهای پیام/

ارسال نظر