صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

سعید جلیلی:‌ در دفاع از حق یک ملت برد - برد معنا ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در دفاع از حق یک ملت برد - برد معنا ندارد. عملا تجربه این سه سال را ببینید؛ می‌گویند ایران تعهدات خود را بعد از توافق انجام داد و چرا در موضوع‌های دیگری پافشاری می‌کنند.
کد خبر : 80319

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، به نقل از ایرنا، سعید جلیلی سه‌شنب شب در دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند افزود: دعوا بر سر یک موضوع نیست، آمریکا در ایران با نظام مشکل دارد زیرا در کشور پدیده‌ای شکل گرفت که فقط مقاومت نمی‌کند، پیشرفت می‌کند و می‌تواند این اندیشه را محقق و موفق نیز کند.


وی بیان کرد: در هشت سال دفاع مقدس با حمایت‌های مالی و نظامی در کنار صدام قرار گرفتند، نظام ایران نه تنها توانست ایستادگی کند، بلکه به رشد خود ادامه داد، ایران امروز در کجا و صدام حسین در کجا قرار دارد؟


وی که به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و در کنار مزار پنج شهید گمنام دفاع مقدس با عنوان « میل و مدل آمریکا» سخن می‌گفت، تاکید کرد که چنین نشست‌هایی بتواند به تعالی و پیشرفت مردم و کشور کمک کند.


جلیلی با بیان اینکه در مناسبات جهانی حدود 200 واحد(کشور) سیاسی وجود دارد که از نظر جمعیت، مساحت و ... مشابه هم نیستند، یادآور شد: از داشتن روابط سازنده با همه کشورها جز اسرائیل استقبال می‌کنیم و در این میان، یک کشور استثنا وجود دارد و آن ایالات متحده آمریکاست.


وی ادامه داد: در مناسبات با آمریکا نکات ویژه‌ای طرح می شود و برخی کشورهای اروپایی ، مشابهت‌هایی با آمریکا دارند.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش اختلاف ایران با آمریکا یا بالعکس چیست؟ اظهار کرد: درک موضوع مناقشه دو کشور نیاز به فهم صحیح دارد.


وی توضیح داد: بعد از جنگ دوم جهانی مناسباتی در جهان شکل گرفت که این مناسبات در عرصه بین‌المللی می‌خواهد خود را به جهان تحمیل کند و امروز هم این مناسبات همچنان وجود دارد.


جلیلی بیان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم انحصار ویژه‌ای برای عده‌ای که تعداد آنها از انگشتان یک دست بیشتر نیست، در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای خود حق وتو قائل شدند آنچه به نفع شان نباشد، وتو می کنند.


جلیلی با طرح این پرسش چرا نسبت به آمریکا چنین نگاهی داریم، چه ویژگی متفاوتی با دیگران دارد؟ چرا با آمریکا در رویارویی هستیم به دانشجویان توصیه کرد، این مساله را در سند 50 صفحه‌ای که با عنوان سند استراتژی امنیت ملی آمریکا نام دارد و مقدمه آن به امضای باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تهیه و تدوین شد مطالعه کنند.


جلیلی با قرائت بخشی‌هایی از این سند گفت: آمریکا می‌خواهد مطابق این سند رهبر جهان باقی بماند و رهبری خود را بر جهان هم ضروری می‌داند.


وی در ادامه به اهمیت سیاست خارجی در روابط کشورها اشاره کرد و گفت: عده‌ای می‌گویند سیاست خارجی، جهان واقعیت‌هاست ما آن را قبول داریم، باید واقعیت را هم دید در چنین جهانی با توجه به شکل مناسبات، آن کشور برای خود امتیازاتی در نظر می‌گیرد و ادعای رعایت حقوق بشر، دموکراسی خواهی و اقتصاد آزاد را طرح می کنند.


جلیلی یادآور شد: در ایران انقلاب اسلامی به عنوان یک جریان پیروز و مدل جدیدی را در عرصه جهانی ارائه کرد و دیدیم که در هشت سال دفاع مقدس عربستان سعودی ، 28.7میلیارد دلار به صدام حسین کمک کرد.


وی با بیان اینکه هدف اصلی آمریکا انرژی هسته‌ای نیست، گفت: هدفش هسته انرژی که همان ایمان مردم ایران به خداست، مورد نظر هست که وجود چنین هسته انرژی مانع پیشرفت و برنامه های او در ایران می‌شود .


جلیلی گفت: در ایران مدل و پدیده‌ای شکل گرفت که هیمنه قدرت پوشالی آمریکا را در هم شکست و پیروزی رژیم صهیونیستی را در منطقه خاورمیانه نیز درهم کوبید .


وی بیان کرد: بحث برجام 2 و برجام 3 این است، منابع ملت را خالی کنند که هجمه آنها نشان از استیصال دارد.


به گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام آنها همراه با فشار از بیرون در صدد ایجاد تردید و همنوایی با درون نیز هستند و می‌خواهند باورها ضعیف نگه داشته شود.


وی اظهار کرد: مخالفت آمریکا با برنامه هسته‌ای ایران در حالی است این کشور 103نیروگاه هسته دارد و 19درصد برق مورد نیاز خود را از این طریق تامین می کند.


وی در ادامه به رابطه متقابل نظام و دانشگاه اشاره کرد و گفت: میل و مدل آمریکا مساله‌ای است که رهبر معظم انقلاب در اول فروردین ماه به آن اشاره کردند.


وی به فروش 33میلیارد دلار تجهیزات نظامی آمریکا به کشورهای منطقه در یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: هر روز متحدین این کشور، مردم بی دفاع یمن را به خاک و خون می کشند .
وی تصریح کرد: اگر بحث بی‌اعتمادی مطرح است مبنی بر یک واقعیت هست همزمان با گفت‌و‌گو با راهزنی اموال ایران را سرقت می کنند که چنین حرکتهایی بی‌اعتمادی ایجاد می کند.


جلیلی همچنین به پرسش‌های چهار نفر از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در مورد مسایل مختلف و انتقاد از عملکردش که شش سال مسئولیت مذاکره تیم هسته‌ای ایران را بر عهده داشت،پاسخ گفت .
وی گفت: تعداد سانتریفیوژها 19هزار دستگاه بود و در چند ماه اخیر آمریکا وارد تحریم‌هایی جدیدی شد که ایجاد محدودیت برای صدور ویزا در سفر افراد به ایران یک نمونه آن است.


وی ادامه داد: این موارد بعد از توافق برجام اعمال شد و امروز هم تحریم‌ها را ادامه می‌دهد که قلب راکتور هسته‌ای اراک را پر از سیمان کردند، سانتریفیوژها را جمع و مواد را خارج کردند.


وی اظهار کرد: امروز دشمن اهرم تحریم را در دست گرفته و دائم بهانه تراشی می‌کند و سال 92 وقتی تحویل شد، روزانه 1.4میلیون بشکه نفت استخراج می‌شد و در آینده نزدیک این مساله را همراه با اسناد و مدارک طرح خواهم کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر