عناصر پنجگانه حافظ نظم اجتماعی کدامند؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، حجت الاسلام حسن خیری در کارگاه آموزشی اندیشهها و وصایای امام خمینی «ره» که با حضور مدرسین این درس در این واحد دانشگاهی برگزار شد در سخنانی ضمن تبیین عاملیت و ساختار در نظام انقلابی با بیان اینکه عاملان اجتماعی انسانهای فعال و گزینش گر هستند اظهار کرد: زیست جهان اجتماعی توجیه کننده رفتار انسانها بر اساس اختیار و گزینش گری افراد است و نظام اجتماعی از هنجارها پیروی میکند لذا در نظام انقلابی؛ عاملان اجتماعی پیشروان انقلاب هستند.
خیری با بیان اینکه مفهوم انقلاب با تحول، پویایی و با رویکرد انتقادی همراه است گفت: از امتیازات انقلاب اسلامی و منظومه فکری امامین انقلاب این است که انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن خلاصه نکردند و آن را نقطه تکاملی انقلاب محسوب کردند لذا انقلاب یک حرکت مستمر و آغازی برای شکوفایی استعداد انسان است.
وی با اشاره به اینکه در کنار موضوع شریعت بحث ساختارها مطرح میشود گفت: ساختارها ضوابط و مقرراتی است که تدوین شده است لذا بسیج یک نمونه تلفیق عاملیت و ساختار است که سبب میشود یک بسیجی علی رغم اینکه اختیار دارد، اما بر طبق ضوابط حرکت کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی و آمادگی برای ظهور مطرح شده است.
حجت الاسلام خیری با بیان اینکه امتیاز انقلاب نسبت به انقلابهای دیگر رهبری است نه مدیریت افزود: رهبری برای رسیدن به آرمانها نهاد سازی میکند لذا یکی از امتیازات انقلاب اسلامی حضور مردم در صحنه است.
وی با بیان اینکه الگوی اسلامی از نظر عاملیت گرایی و ساختار گرایی حائز اهمیت است گفت: حق الله و حق الناس نمونه نگاه عاملیت بر ساختار است، زیرا حق الله ناظر بر مصالح عمومی و حق الاجتماع است.
خیری عناصر پنجگانه حافظ نظم اجتماعی را برشمرد و گفت: پنج عنصر دین، مال، جان، عقل و ناموس حافظ نظم اجتماعی است لذا نظم اجتماعی نمونهای از ساختارگرایی است که حدود حافظ عناصرپنجگانه اند.
وی با بیان اینکه شریعت مدار بودن مصداقی از ساختارگرایی که سبب تولید ساختار میشود گفت: شریعت مدار بودن یعنی منطبق با ضوابط و قوانین عمل کردن؛ نه هر چه دلم خواست و این مصداق ساختار گرایی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت: امر به معروف و نهی از منکر مصداقی از رویکرد تلفیق عاملیت و ساختار است لذا امر به معروف و نهی از منکر تعهدی نیست یک موضوع عقلی محسوب میشود.
خیری با بیان اینکه پیشران تحول اجتماعی عاملان اجتماعی اند نه ساختار هاگفت: در دفاع مقدس اکتفا به ساختارها نکردیم بسیج یعنی احساس تکلیف؛ لذا اگر عاملان اجتماعی نبودند انقلاب رشد نمیکرد و به چهل سالگی نمیرسید.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تولیدکننده نظامی اخلاقی بر پایه ساختار و قانون است افزود: الگویی که در نظام انقلابی وجود دارد اختیاری مبتنی بر بصیرت است برآن حاکم است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم تاکید کرد: مردم با اختیار و فهمی که داشتند به نظام جمهوری اسلامی روی آوردند، زیرا مردم بصیرت داشتند.
خیری با بیان اینکه نظام اخلاقی بر پایه نظام و ساختار شکل میگیرد افزود:ظرفیت بی بدیل عاملیت انقلابی عامل ناکامی انقلابهای مخملی و رنگی و جنگ نرم در ایران شد.
وی با بیان اینکه در عنصر توجه به بصیرت؛ عاملان اجتماعی مطرح است گفت: عنصر توجه به عاملیت بر مدار نظام و ساختار امام و امت است که این ساختار امام و امت عاملیت را باز تولید میکند.
خیری گفت: ساختارها نقطه عزیمت اند، اما این عنصر عاملیت است که فعال است لذا باید ساختارها تقویت کننده روح نظام جامعه ولایی باشند.
وی با بیان اینکه امروز ما قوی هستیم، زیرا به نظام عاملیت توجه داشته ایم افزود:الگوی عاملیت گرا پیشران ملتهایی است که از ایران و نظام انقلابی ایران الگو میگیرند.
خیری گفت: دشمن این نکته را درک کرده است که نظام جمهوری اسلامی بر پایه مردم سالاری استوار است لذا جهت دهی به افکار عمومی مورد هجمه دشمنان قرار دارد. آن عنصری که نظام را قوی کرده است مردم و افکار عمومی است.
وی گفت: عنصر عاملیت به شدت در معرض غفلت و فراموشی است لذا بصیرت افزایی بسیار حائز اهمیت و فعالیت دانشگاهها در زمینه بصیرت افزایی مهم است، زیرا تداوم انقلاب با بصیرت و معرفت اتفاق میافتد.
وی نظام انقلابی ،قانون گذاری ،دعوت به تمدن سازی،استقلال فرهنگی،دیپلماسی ،جنگ و دیپلماسی هوشمند از موئلفه های منظومه فکری امامین انقلاب برشمرد و افزود: برنامه دین ناظر بر عقل ،روح و عمل است لذا عقلانیت حاکم بر برنامه های دینی است.
خیری گفت: جامعه اسلامی معنویت ،عقلانیت و عدالت در سطح کلان و عقل در برابر جهل،روح برای ایجاد معنویت و عمل برای ایجاد تکلیف در سطح خرد به عنوان پایه های جامعه اسلامی تعریف شده است.
وی با اشاره به پویایی انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی بیان کرد: استقلال فرهنگی و مردم سالاری دینی از موئلفه های منظومه فکری امامین انقلاب است که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مردم سالاری دینی یک حقیقتی واحد در جوهره نظام اسلامی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت : دین بدون توجه به خواسته مردم معنا ندارد لذا مردم سالاری دینی به معنای ترکیب دین و مردم سالاری نیست بلکه یک حقیقت واحد و جاری در جوهره نظام اسلامی است.
وی افزود: قانون گرایی مهمترین عنصر اندیشه های امامین انقلاب است وآزادی در دل مردم سالاری وجود دارد لذا در کلام امام «ره» آزادی به معنای رکن مردم سالاری و آزادی را نعمت الهی می داند.
خیری بیان کرد: از نظر امامین انقلاب، جنگ حقیقی جنگ بین مستضعف و مستکبر است و اساس جنگ بین حق و باطل تعریف شده است .
وی موئلفه های قدرت را برشمرد و با بیان اینکه احساس هویت و عزت اسلامی یکی از مهمترین موئلفه های قدرت است افزود: قدرت فعال،بصیرت،تبدیل تهدید ها به فرصت ها ،استحکام ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران ،عدم رویارویی دین و ملت ،زبان فارسی به عنوان عاملیت فرهنگ و هویت ،توجه به درس ها و عبرت های تاریخی ،جمعیت ،قانون گرایی از موئله های قدرت است .
وی در پایان سخنان خود دانشگاه وتولید علم،سرمایه اجتماعی،هوشیاری در برابر جنگ نرم ، مراقبت از بدل سازی و اعتماد اجتماعی بسیار حائز اهمیت دانست و مطالبی دراین خصوص بیان کرد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/