صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۴۹ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵

برگزاری نشست تخصصی «طرح جامع مدیریت میراث جهانی گنبدقابوس، اصالت و هویت تاریخی، توسعه پایدار»

به مناسبت گرامیداشت روز جهانی بنا، بافت و محوطه‌های تاریخی، پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس با همکاری دانشگاه پیام نور گنبدکاووس، نشست تخصصی با موضوع «طرح جامع مدیریت میراث جهانی گنبدقابوس، اصالت و هویت تاریخی، توسعه پایدار» را برگزار کرد.
کد خبر : 80227

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، این همایش با حضور اساتید، دانشجویان، پژوهشگران، خبرنگاران و علاقمندان به تاریخ، فرهنگ و هنر این مرز و بوم و شهرستان گنبدکاووس در سالن اجتماعات دانشگاه گنبد کاووس برگزار شد.


دکتر قربانی، رییس دانشگاه پیام نور در این نشست با تبریک گرامیداشت روز جهانی بنا، بافت و محوطه تاریخی به ظرفیت های فرهنگی- تاریخی کشور ایران و استان گلستان و شهرستان گنبد کاووس ، از آثار تاریخی به عنوان پشتوانه گرانسنگ اصالت و هویت تاریخی ملت بزرگ ایران اشاره داشته وگفت: نقش آثار تاریخی در توسعه پایدار و ارتقای فرهنگی و رونق اقتصادی جامعه پررنگ است و شایسته است در این راستا جهت تحقق اهداف کمیته میراث جهانی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تلاش شود.


وی در ادامه خاطر نشان کرد: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جاری مبنی بر توجه به " اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" با بهره گیری از تمام توان علمی- فنی ، دانشگاه پیام نور آمادگی لازم را برای پیشبرد طرح جامع مدیریت میراث جهانی گنبدقابوس دارد.


حمید عمرانی رکاوندی، مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس نیز در این نشست با تبریک روز جهانی بنا، بافت و محوطه های تاریخی، با توضیح اینکه میراث فرهنگی و طبیعی از جمله آثار با ارزش و غیر قابل جایگزینی است، گفت: این آثار نه تنها به یک ملت، بلکه به تمامی انسان ها تعلق دارد،


وی درادامه گزارشی از تاریخچه ثبت گنبدقابوس در فهرست آثار ملی در 85 سال قبل و روند رشد و توسعه شهر گنبدکاووس در طول سالهای گذشته و نحوه ارتباطات فضایی و کالبدی بنای گنبدقابوس با شهر و شهروندان گنبدکاووس و همدلی و همراهی همه مردم و مسئولین بیان داشت.


عمرانی تلاش برای ثبت جهانی گنبدقابوس را مایه افتخار و سربلندی دانسته و تهیه طرح جامع مدیریت میراث جهانی گنبدقابوس را از اولویت های اساسی کنوانسیون های میراث جهانی بر شمرد و افزود: مشارکت و همکاری همه شهروندان و مسئولین بر حسب شرح وظایف قانونی با هماهنگی پایگاه در جهت اجرائی شدن طرح مطالعاتی صورت گرفته، ضروری است.


در ادامه نشست مهندسین مشاور تهیه طرح جامع مدیریت میراث جهانی گنبدقابوس، ضمن تاکید بر لزوم تهیه و تدوین طرح جامع مدیریت بنا، بافت و محوطه های تاریخی از نگاه کنوانسیون میراث جهانی به منظور حفظ اصالت و هویت آثار و ابنیه فرهنگی- تاریخی و سایر دستاوردهای بشری در بستر محیط طبیعی و زیست بوم در جریان پرشتاب زندگی جامعه بشری، نسبت به تبیین اهداف طرح مطالعاتی و توجه به همه دغدغه های شهروندان و توسعه پایدار آتی شهر گنبدکاووس در مواجهه با بنای گنبدقابوس، هنگام برنامه ریزی و طراحی شهری به عنوان یکی از آثار فاخر و شکوهمند شهر گنبدکاووس، استان گلستان و کشور ایران پرداخته و اذعان نمودند موفقیت اجرای طرح منوط به همکاری همه شهروندان و همت دولتمردان است.


مهندس حمیدی، معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس با حضور در این نشست و عرض تبریک گرامیداشت روز جهانی بنا، بافت و محوطه تاریخی و تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان این نشست و مهندسین مشاور تهیه طرح جامع مدیریت میراث جهانی گنبدقابوس، با اشاره به اهمیت موضوع در سال " اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" توسعه پایدار شهرگنبدکاووس را از مطالبات مهم شهروندان پس از گذشت 5 سال از زمان ثبت جهانی گنبدقابوس اعلام نمود.


وی اجرائی شدن طرح را با توجه به تنوع اقوام و ظرفیت های گردشگری گنبدکاووس خواستار شد و اظهار نمود: با ایجاد مراکز گردشگری و ماندگاری گردشگران در آینده نزدیک شاهد ارتقای فرهنگ عمومی و رونق اقتصادی و ... در شهر گنبدکاووس خواهیم بود.


همچنین تهیه طرح های توسعه شهری با رعایت ضوابط و مقررات میراث جهانی گنبدقابوس و شرایط زیست محیطی و دعوت و حمایت از بخش خصوصی جهت اجرای پروژه های موصوف از دیگر بیانات معاون استاندار و فرماندار گنبدکاووس در این نشست بود.


لازم به ذکر است؛ شورای بین المللی ابنیه و محوطه ها(ایکوموس) یکی از مشاورین وابسته به کمیته میراث جهانی از سال 1982 میلادی، روز 18 آوریل را به منظور گرامیداشت تنوع و گوناگونی میراث فرهنگی و طبیعی در سراسر جهان، به عنوان روز جهانی بنا، بافت و محوطه های تاریخی نامگذاری و از سال 2001 میلادی همه ساله با انتخاب یک شعار از کشورهای عضو درخواست دارد این روز را گرامی دارند.


موسسه فرهنگی ایکوموس ایران به موجب ماده 13 اساسنامه ایکوموس جهانی در سال 1381 خورشیدی به طور رسمی تشکیل و مشغول فعالیت است.


انتخاب شعار سال 2016 میلادی ایکوموس با عنوان " میراث ورزش " توجه به بخشی از میراث هر انسانی به شمار می رود که فقدان آن اثرات جبران ناپذیری در بر خواهد داشت و زندگی ماشینی امروز بشر که وی را از فعالیت های بدنی و تحرک دور کرده است، اهمیت چنین توجهی بیش از پیش آشکار می شود.


ایجاد فضاهایی برای فعالیت های ورزشی از گذشته تا امروز بخش مهمی از میراث معماری بشری را به خود اختصاص داده و رویدادهای جهانی ورزشی به ایجاد ساختارهای عظیم شهری برای ارائه خدمات به افراد منجر می شود که در تحول نظام اجتماعی، اقتصادی و سیستم شهری و توسعه پایدار کشورهای برخوردار تاثیر دو چندان دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر