صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۸ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی:

میزان بیکاری در افراد تحصیل کرده سه برابر افراد غیر تحصیل کرده است

فرزاد جهان بین گفت: میزان بیکاری در افراد تحصیل کرده سه برابر افراد غیر تحصیل کرده است که این موضوع یکی از علل کاهش اقبال اجتماعی به سمت دانشگاه است.
کد خبر : 802186

به گزارش گروه استان های خبرگزاری آنا از تبریز، فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در هفدهمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک سند تحول و تعالی را مدون کرده است که برنامه ۵ ساله دانشگاه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ است؛ اظهار کرد: حدود یک سال از اجرای این طرح گذشته است.

وی با اشاره به اینکه پنج چرخش تحول آفرین و ۱۰ بسته کاری بر اساس زیست بوم هر استان و هر شهر طراحی شده است، افزود: به این اعتقاد داریم که دانشگاه آزاد اسلامی که یک ریال از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند این تحول باید به طریق اولی در آن انجام شود.

وی چرخش اول را چرخش تحول آفرین از آموزش حافظه محور به یادگیری تعالی بخش عمیق و کاربردی و بستر ساز اشتغال عنوان کرد و گفت: سال گذشته متاسفانه ۵۰ درصد دانش آموزان که کنکور قبول شدند انتخاب رشته نکردند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در تحلیل چرایی موضوع با بیان اینکه نرخ رشد بیکاری در افراد تحصیل کرده در آذربایجان شرقی ۱۲.۴ درصد است در حالیکه در غیر تحصیل کرده‌ها حدود ۴ درصد است، تصریح کرد: میزان بیکاری در افراد تحصیل کرده سه برابر افراد غیر تحصیل کرده است که این موضوع یکی از علل کاهش اقبال اجتماعی به سمت دانشگاه است.

جهان بین با تاکید بر اینکه باید به این سمت رفت که آموزش‌های حافظه محور به یادگیری عمیق بستر ساز اشتغال منجر شود، گفت: باید در طراحی رشته‌ها و جریان تدریس این تحولات ایجاد شود و اگر نشود اقبال اجتماعی به دانشگاه روزبه روز کاهش خواهد یافت.

وی چرخش دوم را چرخش تحول آفرین از عرضه محوری مقاله گرا و غیر هدفمند به پاسخگویی به نیاز‌های آمایشی عنوان کرد و ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی سامانه پژوهشیار را راه اندازی کرده است که یکی از اهداف آن انضباط بخشی است و همچنین جهت دهی پایان نامه‌ها و رساله‌ها به سمت حل مسائل.

وی با بیان اینکه سامانه پژوهشیار رساله‌ها و پایان نامه‌ها را به سمت مسائل کشور در حال سوق دادن است، افزود: به طور مثال ذیل برنامه علمی پدافند غیر عامل هزار پایان نامه و رساله در دانشگاه آزاد اسلامی در حال کار شدن است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر سمت و سوی مقالات به سمت حل مسائل بدون کاهش کیفیت علمی ابراز کرد: چرخش سوم چرخش تحول آفرین از اقتصاد شهریه محور و مبتنی بر ارزش افزوده املاک به درآمدزایی از جریان یادگیری و دانش بنیان است.

جهان بین با تاکید بر اینکه سرمایه‌های دانشگاه آزاد اسلامی باید به سرمایه مولد از جریان دانش تبدیل شود، خاطر نشان کرد: اقتصاد به جای شهریه محوری از بخش پژوهش و دانش بنیان تامین شود.

وی با بیان مفهوم دانش پذیر که بسیار مهم است گفت:در کنار دانشجو که یک رابطه خاصی با دانشگاه دارد با هدف ارتقای علمی فرهنگی جامعه می‌توان با استفاده از ظرفیت استادان دوره‌های کوتاه مدت تعریف کرد و چه بسا بتوان فردی با گذراندن ده دوره پودمانی، مدرک نیز دریافت کند.

جهان بین چرخش بعدی را چرخش تحول آفرین از رشد کمی و غیر هدفمند واحد‌ها عنوان کرد و یادآور شد: سیاست دانشگاه آزاد تعطیلی واحد‌ها نیست، اما باید باز معماری شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مهم‌ترین تحول را تحول در حوزه فرهنگی عنوان کرد و گفت: که این بخش با فوق برنامه در دانشگاه اتفاق نمی‌افتد و نیازمند درانداختن طرحی نو با محوریت اقطاب اثرگذار و بالاخص اساتید هستیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر