صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری انجمن عکاسان مطبوعاتی اعلام شد؛

رقابت 347 عکاس برای دریافت ششمین نشان عکس سال مطبوعات/ بابک برزویه؛ عکاسی که با فعالیت هنری مداوم شناخته می‌شد

آیین اعطای ششمین نشان عکس سال مطبوعات در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.
کد خبر : 802052

 به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران ظهر امروز در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

در این نشست  سیف‌الله صمدیان، سعید صادقی، محمد صیاد، اسماعیل عباسی، ابوالفضل نسایی (دبیر جشنواره) و محسن سلیمانی (سرپرست موسسه صبا) حضور داشتند.

سیف‌الله صمدیان در ابتدای این نشست گفت: من از لطف دوستان که مرا با لفظ استاد معرفی کردند متشکرم، اما واقعیت این است که به عنوان عضو موسس انجمن عکاسان مطبوعات اینجا هستم. در بین تشکل‌های صنفی عرصه هنر و فرهنگ، انجمن عکاسان مطبوعاتی از معدود انجمن‌هایی است که وظیفه‌اش را به درستی ایفا کرده است و میتوان روی آن حساب کرد. البته شاید با نقطه ایده آل فاصله دارند اما همین که هنوز فعالیت  موثری دارند و بدون توجه به جناح بندی های سیاسی کاری می‌کنند که در آینده از تاریخ خجالت نکشند جای سپاس دارد.

وی اظهار کرد: آرزوی من در دوران فعالیتم، فعالیت آزادانه عکاسان مطبوعاتی بدون دغدغه‌های روانی و مالی بوده و هست؛ آن هم در کشوری که هر روز درگیر اتفاقات و اخباری است که در کشورهای دیگر شاید آن اتفاقات در چند سال  به وقع بپیوندد.

صمدیان با اشاره به اتفاق تلخ درگذشت بابک برزویه که دیروز (سه‌شنبه 25 مرداد)  و پس از تحمل بیش از 6 ماه عوارض ناشی از سکته مغزی رخ داد گفت:  بابک حضور بسیار فعالانه و مداومی در حوزه عکاسی سینما و مطبوعات داشت. من  از دهه هفتاد و زمانی که موفق شد برای فیلم «سفر به چزابه» سیمرغ بلورین بهترین عکس سینمایی را در جشنواره فجر از آن خود کند، با او همراه و دوست بودم. این رفاقت جانانه تا 6 ماه پیش و آن حادثه تلخ ادامه داشت. من شرمنده بابک و خانواده‌اش هستم که نتوانستم آن‌گونه که شایسته بود در این مدت در کنارش باشم دلیلش هم حرمت او و خانواده اش بود و این که نمی‌خواستم خانواده‌اش دلگیر شوند. این حضور مستمر بابک می‌تواند درسی برای ما و عکاسان جوان باشد.

در ادامه، حمید فروتن رئیس انجمن عکاسان مطبوعاتی ضمن تسلیت درگذشت بابک برزویه، عنوان کرد: انجمن عکاسان مطبوعات حدود 22 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و از قدیمی‌ترین انجمن‌های عکاسی در کشور است. نحوه عضوگیری ما سخت‌گیرانه است و متقاضیان حتماً باید کارهایی را در رسانه‌ها منتشر کرده باشند. اکنون حدود 400 عضو پیوسته و شناور داریم که البته این تعداد در نوسان است چراکه تعدادی عضو جدید داریم و تعدادی هم از انجمن خارج می‌شوند.

 وی اظهار کرد: عکاسان رسانه ای دستمزدهای پایینی دارند؛ درصورتی که تجهیزاتی که استفاده می‌کنند خیلی گران‌قیمت است. در دیدار اخیر خبرنگاران  با وزیر محترم فرهنتگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت از ایشان خواستیم که تسهیلات و امکاناتی را برای تأمین تجهیزات عکاسان در اختیارانجمن قرار دهنند.

فروتن در ادامه گفت: بیمه عکاسان موضوع مهمی است و امسال قصد داریم همه توان خود را برای مشکلات صنفی عکاسان بگذاریم. با صندوق اعتباری هنر جلساتی برقرار شده و با مدیر عامل آن هم جلساتی داشته‌ایم و قرار شده این مسئله را حل کنیم تا خبرنگاران و عکاسان بتوانند بیمه شوند. عدم امنیت شغلی و اجتماعی عکاسان مطبوعات یکی دیگر از مشکلات است؛ تا حدی که ممکن است حین عکاسی اجتماعی با آنها برخورد شود. هیچ قاعده و قانونی نیست که کسی مانع کارمان نشود و بتوانیم کارمان را به درستی انجام دهیم.

در ادامه  ابوالفضل نسایی دبیر  ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران  با اشاره به این که  این رویداد امسال در فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد و دیگر مثل 2 دوره اخیر آنلاین نیست  افزود:. ۳۴۷ عکاس با 2هزار و 175 عکس در قالب تک ‌عکس و مجموعه عکس در هفت بخش به رقابت پرداختند. یک بخش به نام پروژه‌های بلندمدت هم به این رویداد اضافه شد؛ چون می‌خواستیم عکاسان را به این سمت ببریم که روی پروژه‌های خود بیشتر تمرکز کنند. در بخش چندرسانه‌ای ۲۶ اثر در پروژه‌های سه تا ۱۰ دقیقه‌ای رقابت کردند. بعد از افتتاحیه قصد داریم نشست‌های تخصصی در بخش‌های عکاسی مستند، عکاسی اجتماعی، داستان‌های بصری و مالتی مدیا داشته باشیم.

 وی افزود:  محمود کلاری، رضا معطریان، پیمان هوشمندزاده، علی آقا ربیع و روح الله وحدتی هیئت داوران این دوره از نشان عکس مطبوعاتی سال  هستند امسال از دو نفر از عکاسان پیشگامان تقدیر می‌شود. روز جمعه ۲۸ مرداد مراسم افتتاحیه و اعطای نشان در موسسه صبای فرهنگستان هنر می شود که در همین جا از همه عکاسان دعوت می‌کنم که به این مراسم بیایند . در هفته آیندذه نشست های تخصصی و آموزشی هم در سالن سینما تک این مجموعه برگزار میوشد که جزئیات آن اعلام خواهد شد ضمن این که نمایشگاه آثار برگزیده این رویداد هم از ۲۹ مرداد تا ۶ شهریور در همین محل  میزبان علاقه‌مندان خواهد بود .

 لازم به یادآوری است، موسسه فرهنگی پژوهشی صبا وابسته به فرهنگستان هنر در خیابان ولیعصر(عج)، خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان برادران مظفر پلاک 25 واقع شده است.

 انتهای پیام/4104/

انتهای پیام/

برچسب ها: عکاسی موبایلی
ارسال نظر