گیمرهای ایرانی در جریان جدیدترین تکنیکهای بازیسازی قرار میگیرند/ آموزش بازیسازی با چاشنی ترویج مسائل فرهنگی
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، صنعت بازیسازی به لحاظ اثرگذاری بالای فرهنگی، آموزشی و سرگرمی و همچنین گردش مالی بسیار زیاد در سراسر دنیا مورد توجه قرار دارد. در سالهای اخیر ماراتن جدی بین شرکتهای بازیسازی و فعالان صنعت بازیسازی ایجاد شده و هرکدام از این بازیگران سعی میکنند سهم بیشتری از این صنعت پولساز را بهدست آوردند.
صنعت بازیسازی در ایران همچون سایر نقاط جهان از اهمیت بالایی برخوردار است و باتوجه به جمعیت بالای گیمرهای در شهرهای مختلف کشور هر بازی رایانهای که معرفی و به بازار عرضه میشود مورد توجه تعداد زیادی از گیمرهای نوجوان، جوان و بزرگسال قرار میگیرد. البته توسعه این صنعت در ایران با چالشهای جدی روبهروست که به اذعان بسیاری از فعال و کارشناسان این حوزه مهاجرت بازیسازان متخصص مهمترین آنهاست.
بیشتر بخوانید:
بنیاد ملی بازیهای رایانهای به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت بازیسازی به ویژه در زمینه آموزش و ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی از طریق بازیهای رایانهای با برگزاری اردوهای آموزشی(بوت کمپ) برای رونق صنعت بازیسازی در هر استان و کشف استعدادهای ناشناخته این حوزه میکوشد. این رویداد پیش از همهگیری کرونا در استانهای تبریز، مشهد، اصفهان و خراسان شمالی برگزار شده بود. با فراهم شدن شرایط برگزاری مجدد رویدادهای بازیسازی تیر ماه امسال بوت کمپ استان سیستان بلوچستان برگزار شد و در حال حاضر نیز رویداد بازیسازی کرمانشاه برگزار میشود. اردوی آموزش بازیسازی با هدف تقویت و توانمندسازی استعدادهای استانهای مختلف کشور توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای و از طریق انستیتو بازیسازی برای نوجوانها و جوانهای استانهای مختلف اجرا میشود. در بوت کمپ کرمانشاه بیش از ۱۵۰ شرکت کننده خانم و آقا در گروهای سنی مختلف که از متولدان ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۱ حضور دارند و آموزشهای لازم در زمینه بازیسازی به آنها داده میشود.
سروش عباسیان، مدرس و مربی هنری در حوزه بازیسازی با اشاره به اینکه شرکت کنندگان این رویداد در یک سطح آموزشی نبودند، میگوید «بعضی از تیمها استعداد و تجربه خوبی دارند اما بخاطر بعضی از مسائل تاکنون مورد توجه قرار نگرفتهاند. افراد مبتدی در زمینه بازیسازی در استان کرمانشاه میتوانند از این گروهها به عنوان مربی استفاده کنند.»
فرصتی برای شناسایی استعدادهای درخشان بازیسازی
این مدرس بازیسازی ادامه میدهد «تعدادی از شرکت کنندگان افرادی در گروه سنی نوجوان و جوان هستند که استعداد قابل توجهای دارند و پس از چند دوره آموزشی میتوانند وارد صنعت بازیسازی شوند. در نهایت گروه سوم استعدادهای هستند که سن کمی دارند، اما ظرفیت بسیار بالایی از خود نشان دادند و باید مورد توجه قرار بگیرند که به درستی رشد کنند.»
عباسیان با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ ایرانی در بازیهای رایانهای عنوان میکند «در بخشهای مختلف آموزشی رویداد بوت کمپ مثل طراحی شخصیت و محیط نمادهایی از فرهنگ ایرانی از قبیل قصههای باستانی آوردیم. به عنوان مثال بازی «قصهی بیستون» که موفقیتهای بینالملی چشمگیری کسب کرده است را برای آموزش استفاده میکنیم تا ضمن توجه به مسائل آموزشی و ایجاد روحیه در گروهها فرهنگ ایرانی را بیش از پیش ترویج کنیم. در ادبیات و تاریخ ما قصهها و حکایت و... بسیار جذابی وجود دارد که میتواند ایدههای جالبی برای بازیسازی و ترویج فرهنگ ایرانی باشند.»
ظرفیت بالای شرکتکنندگان در بوت کمپ برای یادگیری فرایندهای بازیسازی
فرشاد غلامی، مدرس طراحی بازیهای رایانهای تأکید میکند «علیرغم مواردی که باعث پرش افکار و تمرکز شرکت کنندگان در رویدادها میشود خوشبختانه در رویداد بازیسازی کرمانشاه شرکتکنندگانی نوجوان حضور داشتند که خیلی زود مطالب را یاد میگرفتند. با توجه به زمان محدود رویداد نمیشود که در چنین زمانی آموزش تخصصی ارائه شود اما همین مسئله که شرکت کنندگان استعداد خود را باور و بتوانند هدف و مسیر خود را مشخص کنند اهمیت زیادی دارد.»
فرزانه شریفی، مدیر انستیتو ملی بازیسازی اظهار میکند «هدف از رویدادهای اردوی آموزشی بازیسازی در شهرستانها این است که برای آموزش بازیسازی صرفاً تمرکز بر استان تهران نباشد و دیگر استانها نیز فعال شوند. پیش از این دورههای آموزشی آنلاین برگزار میشدند و هماکنون با بهتر شدن وضعیت همهگیری کرونا استفاده از ظرفیت استانها در دستور کار قرار دارد و این رویدادها به صورت فشرده در استانها مختلف برای توانمندسازی و فعال کردن صنعت بازیسازی در استانها برگزار میشود.»
شریفی عنوان میکند «بعد از این رویدادها گروهها رها نمیشوند و آموزشها مستمر و پایدار خواهد بود. همچنین بعد از رویداد به صورت رایگان از خدمات آموزشی و منتورینگ بنیاد ملی بازیهای رایانهای بهرمند میشوند. به واسطه این رویدادها استعدادهای زیادی در حوزه بازیسازی کشف میشوند و با آموزشها لازم استانهای کمتر برخوردار نیروی مورد نیاز صنعت بازیسازی را در مدت زمان کوتاهی تامین میکند.»
یکی از اعضای گروههای شرکتکننده در گفتوگو با خبرگزاری گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا میگوید «با توجه به اینکه شرکت کنندگان در یک سطح آموزشی نبودند همین مسئله باعث میشود مدرسان از موارد مبتدی شروع کنند و همچنین از طرفی با سرعت بالا آموزش ارائه میشد که گروههای با تجربهتر خسته نشوند و خب این مسئله بهنظر برای هر دو سطح از بچهها تا حدودی اذیت کننده بود.»
به گفته یکی دیگر از شرکتکنندگان در رویداد بازیسازی کرمانشاه «تبلیغات کمی برای این رویداد انجام شده و اگر تبلیغات بیشتری انجام میشد گروههای بیشتر و شرکتکنندگان حرفهایتر در بوت کمپ کرمانشاه حاضر میشدند.»
نظر نوجوانهای شرکتکننده در این رویداد با مربیان متفاوت است آنها معتقدند «همه چیز در رویداد بوت کمپ عالی بوده و این رویداد برای آنها آوردهای علمی تازه و جذابی را به همراه داشته است.»
ایجاد انگیزه برای یادگیری بیشتر فنون بازیسازی
شرکتکنندهای دیگر عدم محدودیت سنی در رویداد را نکته مثبتی میداند و ادامه میدهد «من با برادرم در این رویداد شرکت کردم و اولین تجربه من در زمینه بازیسازی است. حالا بسیار علاقهمند شدم و تصمیم گرفتم آموزش بازیسازی را محدود به این رویداد نکنم و سعی کنم بیشتر یادبگیرم.»
شرکتکنندگان در این اردو پس از پایان فرآیند آموزش اولیه و تشکیل گروه در قالب مسابقه بازیسازی(گیمجم) با یکدیگر رقابت میکنند تا بتوانند براساس آموزشهای ارائه شده به تولید یک محصول دست پیدا کنند.
انتهای پیام/4144
انتهای پیام/