حمایت از توسعه کارآفرینی و تحقق نوآوریهای فناورانه/ ارائه خدمات علمی در حوزههای فنی، مهندسی و کشاورزی
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان برای حمایت و ارائه خدمات علمی-پژوهشی در حوزههای مختلف فنی و مهندسی و کشاورزی، شهریور ۱۳۹۴ فعالیت خود را بهصورت رسمی آغاز کرده و اکنون دارای ۱۰ هسته فناور، سه واحد فناور و ۲۰ هسته فناور در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی است.
حمایت از ایجاد و توسعه کارآفرینی و تحقق نوآوریهای فناورانه، ایجاد فضای مناسب جهت تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی و فناورانه، برگزاری کارگاه معرفی مراکز رشد، بهرهبرداری از ظرفیت صنایع بزرگ در منطقه، استفاده از ظرفیت دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاه، ارائه راهکارهای علمی بهروز و اثربخش برای رفع مشکلات موجود در صنایع منطقه و شناسایی نخبگان جوان و معرفی آنان به صنعت از اهداف مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان است.
مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان در تازهترین سطحبندی مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی(۱۴۰۱) موفق به کسب سطح دو شد. خبرنگار خبرگزاری آنا به همسن مناسبت و به منظور اطلاعرسانی دستاوردها، محصولات و برنامههای این مرکز گپ و گفتی را با مجید اصلانی رئیس مرکز رشد و فارغالتحصیل مقطع دکتری عمران گرایش ژئوتکنیک ترتیب داده است که مشروح این گفتوگو در پی میآید:
آنا: خلاصهای از تاریخچه مرکز رشد و چرایی و چگونگی راهاندازی آن در دانشگاه آزاد لنجان را تشریح کنید.
اصلانی: مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان از ابتدای سال ۱۳۹۲ بهمنظور تسریع امور با تشکیل شورای مرکز رشد و بررسی طرحهای دریافتی برای راهاندازی شرکتهای دانشبنیان فعالیت خود را بهصورت غیررسمی آغاز کرد. در نهایت پس از گذراندن فرایند دوساله، برنامه کسبوکار این مرکز رشد در شانزدهمین جلسه شورای راهبری و سیاستگذاری مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی (شورای عالی تخصص مراکز رشد)، خرداد ۱۳۹۴ با موضوع تخصصی «بهینهسازی و اتوماسیون» مورد موافقت قرار گرفت و مجوز راهاندازی این مرکز به امضای نمایندگان دانشگاه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید.
مراسم گشایش این مرکز رشد با حضور احمدعلی فروغی دبیر هیئت امنا و رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، شهریور ۱۳۹۴ برگزار و فعالیت این مرکز خود بهصورت رسمی آغاز شد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان در منطقه صنعتی و کشاورزی، گردشگری و صنایعدستی در مجاورت صنایع و واحدهای تولیدی بزرگ و متنوع واقع شده است. مهمترین مشکلات صنایع در این منطقه شامل پایین بودن سطح بازدهی و بهرهوری، پایین بودن کیفیت فرآیند تولید و محصولات، پایین بودن توجه به نوآوری و تحقیق و توسعه، آلودگیهای زیستمحیطی، تکنولوژیهای وارداتی و قدیمی که به شدت نیازمند بهروزرسانی و در بسیاری موارد بومیسازی هستند را در برمیگیرد.
بر این اساس بستری بکر و مناسب برای تشکیل گروههای مختلف تحقیقاتی وجود دارد که در بسیاری از موارد به دلیل عدم حمایت از ایدههای مطرح شده، این گروهها قادر به شکلدهی تشکل سازمانیافته به منظور ادامه حیات سازمانی نبودهاند. با توجه به این واقعیتها وجود مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان برای حمایت و ارائه خدمات علمی-پژوهشی در حوزههای مختلف فنی و مهندسی و کشاورزی در این منطقه بسیار ضروری است.
آنا: مرکز رشد واحد متبوع شما اکنون میزبان چه تعداد هسته، واحد فناور و شرکت دانشبنیان است؟
اصلانی: مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان اکنون دارای ۱۰ هسته فناور، ۳ واحد فناور و ۲۰ هسته فناور در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی بوده و بر اساس ارزیابی و سطحبندی مراکز رشد در سال ۱۴۰۱ توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، این مرکز رشد جایگاه سطح دو را به خود اختصاص داده است.
آنا: تازهترین فعالیتها و برنامههای در حال اجرا و اهداف و برنامههای پیش روی مرکز رشد را بیان کنید.
اصلانی: تازهترین فعالیتها و برنامههای مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان، رویدادهای فناورانه بود که پایان سال گذشته در راستای برگزاری نمایشگاه عصر امید تهران (خرداد ۱۴۰۱) برگزار شد. با ابلاغ آییننامه برگزاری رویداد دبیرخانه مربوط و کارگروههای مرتبط با رویداد تشکیل و جلسات توجیهی برگزار و در فضای مجازی نیز اطلاعرسانی مناسب انجام و تعداد هفت رویداد فناورانه و نخستین جشنواره استانی کسبوکارهای خلاقانه نیز در این مرکز انجام برگزار شد. تعداد ۸۰ ایده و طرح به دبیرخانه ارسال و درنهایت تعداد ۳۳ مورد درخواست باکیفیت مناسب در سامانه رویداد انتخاب شدند.
نخستین رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه ورود این دانشگاه به چهله دوم با هدف دسترسی به علم نافع، درگیر کردن مجموعه اکوسیستم علم و فناوری دانشگاه آزاد، بهرهمندی از نتایج تحقیقات دانشگاهی برای رفع نیاز جامعه و قرار گرفتن فعالیتهای علمی در جاده دانشبنیان و فناورانه از ۸ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ برگزار شد.
برگزاری چنین رویدادی موجب شد توانهای مخفی میان خانواده دانشگاه آزاد اسلامی بروز پیدا کرده و ارائه شوند. رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی از این حیث دارای اهمیت است که امروزه دانشگاههای نسل دوم در حال حرکت به سوی دانشگاههای کارآفرین هستند و یکی از مؤلفههای این جریان بحث اشتغال دانشبنیانها و کارآفرینی آنهاست که این اقدامات تا پیش از این در دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام بود و نیازمند حمایت همهجانبه از این اقدامات فناورانه و نوآورانه در وسعت ملی هستیم. در طول نمایشگاه تفاهمنامه متعددی با بخشهای مختلف منعقد شد که اکنون در حال پیگیری و اجرایی کردن این تفاهمنامهها هستیم.
اهدافی که در مرکز رشد دنبال میکنیم شامل حمایت از ایجاد و توسعه کارآفرینی و تحقق نوآوریهای فناورانه، ایجاد فضای مناسب برای تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی و فناورانه، برگزاری کارگاه معرفی مراکز رشد، بهرهبرداری از ظرفیت صنایع بزرگ در منطقه، استفاده از ظرفیت دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاه، ارائه راهکارهای علمی بهروز و اثربخش برای رفع مشکلات موجود در صنایع منطقه، شناسایی نخبگان جوان و معرفی آنان به صنعت، ایجاد نوآوری و بهرهوری مستمر در واحدهای تولیدی، برگزاری دورههای کوتاهمدت آموزشی، برگزاری نمایشگاه مجازی و کسب درآمد برای واحد دانشگاهی است.
در این راستا مطابق با سال گذشته رویدادهای مهم در زمینه چالش فناوری، استارتآپ، ایده شو و... در مرکز رشد برای سال جاری برنامهریزی شده که با برگزاری این رویدادها شرکت و ایدهها شناسایی و در مرکز رشد مستقر خواهند شد. از برنامههای دیگر مرکز رشد تحقق شعار سال جدید است که در این زمینه باید همه توان به کار گرفته شود و کمکهای لازم به شرکتها انجام شود که امکان دریافت مجوز دانشبنیانی برای آنها فراهم شود.
آنا: آیا در دوره مبارزه با کرونا توسط واحدهای فناور مرکز به تولید محصولی دست یافتید؟
اصلانی: در دوره مبارزه با کرونا هستههای و واحدهای فناور موجود در مرکز رشد فعالیت خود را ادامه میدادند. یکی از محصولات شامل دستگاه برق همراه بود. از محصولات دیگر دستگاه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت کشاورزی است. در طول این مدت دستگاههای ضدعفونی نیز توسط شرکتهای مستقر در مرکز رشد ساخته شد.
آنا: نواقص و کمبودها در راه تجاریسازی محصولات فناورانه محققان را چه میدانید؟
اصلانی: تشویق اعضای هیئتعلمی دارای ارتباط با صنعت بهعنوان کارگزاران فناوری دانشگاه، فعال کردن بازار دانشگاه آزاد اسلامی برای محصولات تولیدی مراکز رشد و ارزیابی مستمر، وظیفه مدیران مراکز رشد، گام مؤثری در توسعهٔ و بهرهبرداری از فناوریهای نوین است.
در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با شناسایی نیازمندیهای تخصصی بازارها، ارتباط سازنده بین صنایع و بازارهای هدف، برگزاری دورههای مناسب درباره برندسازی و تجاریسازی، استفاده از استادان و مشاوران متخصص در این حوزه فعال بوده است.
آنا: آیا با گذشت چند سال از عمر مراکز رشد، تمام بخشهای دانشگاه توانستهاند مأموریت مراکز رشد و سرای نوآوری را بشناسند یا هماهنگی لازم بین بخشهای مختلف دانشگاه در زمینه حمایت از مراکز رشد وجود دارد؟
اصلانی: دانشگاه آزاد اسلامی با روشهای مختلف ازجمله متناسبسازی و کیفیتبخشی دورههای تحصیلی و آموزشهای مهارتی، فنی و حرفهای، برقراری ارتباط با صنایع، ارگانها و سازمانهای مرتبط، گسترش کمی و کیفی فعالیتهای پژوهشی، توانمندسازی و مهارت افزایی اعضای هیئت علمی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه و حمایت از فعالیتهای پژوهشی میتواند در تولید فناوری و دانشبنیان کمک کند.
زیرساختها، تجهیزات و منابع دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله آزمایشگاهها، کارگاهها و در مجموع با یک شبکه هیئت علمی نزدیک به ۳۰ هزار نفر با همه ظرفیت خود در امر تولید فناوری و دانشبنیان فعالیت میکند؛ بنابراین با توجه به ابلاغ آییننامههای مراکز رشد، سراهای نوآوری و خانههای خلاق، در این واحد دانشگاهی کارگاههایی در راستای آشنایی اعضای هیئت علمی و فناوران با این ساختارها برگزار شده است.
در بخش بستههای کاری توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی اهداف آن مشخص شده که باید مدنظر همه دستاندرکاران این حوزه قرار گیرد. این سند تأکید بسیاری در حوزه دانشبنیان، پایداری اقتصادی، شبکهسازی، تحولآفرینی و بهرهوری هر منطقه با هدف دست بابی به دانشگاه کارآمد و پایدار دارد.
آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی چه پیشنهادی ارائه میدهید؟
اصلانی: همکاری واحدهای دانشگاهی در توانمندسازی پژوهشگران به همراه فرهنگسازی کسبوکارهای مبتنی بر نوآوری در ایجاد فرصتهای محلی با محور سراهای نوآوری بسیار اثرگذار است. ترویج بسترسازی، تسهیل تجاریسازی و بازاریابی محصولات دانشبنیان در فرایند تجاریسازی دانش و تحقق زنجیره ارزش ایده تا پدیده در نظام آموزش در راستای ارتقای توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی دانشگاه در اولویت قرار دارند.
سالهای اخیر حمایتهای خوبی از مراکز رشد، سراهای نوآوری و خانههای خلاق انجامشده که تبلور این حمایتها در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی بهصورت عملی به منصه ظهور رسید که نشان از تحول ایجادشده در رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی از آموزش محور بودن به مسئله محوری و رفع مشکلات جامعه و صنعت در همه زمینههای علمی پژوهشی، صنعتی، کشاورزی، اقتصادی و فرهنگی دارد.
انتهای پیام/۴۱۲۱/
انتهای پیام/