صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۱ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
خوشدل‌مفرد تأکید کرد؛

لزوم تربیت تقاضامحور نسل جوان

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: تربیت نسل جوان در دانشگاه‌های ما قبلاً دانش‌محور بوده، نه جامعه‌محور، در حالی که تربیت باید تقاضامحور و با توجه به نیاز جامعه و صنعت انجام می‌شد.
کد خبر : 801959

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از کاشان، حسین خوشدل‌مفرد در نشست هم‌اندیشی با مشاوران تحصیلی مدارس شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل اظهار کرد: پرداختن به تربیت نسل جوان در دانشگاه‌های ما قبلاً دانش‌محور بوده، نه جامعه‌محور، در حالی که تربیت باید تقاضامحور و با توجه به نیاز جامعه و صنعت انجام می‌شد.

وی با بیان حدیثی نبوی که دوران تربیت فرزندان را به سه مقطع هفت ساله تقسیم کرده است، افزود: براساس این تقسیم‌بندی در هفت سال اول خانواده نقش محوری دارد، هفت سال دوم مربوط به دوران آموزش و هفت سال سوم مربوط به دوران وزارت جوان بوده و در این دوره است که جوان باید در معیت پدر یا مربی خود - که اکنون نقش آن را سازمان بر عهده دارد - وارد اجتماع شود. در واقع همراهی و معیت جوان با نشستن سر کلاس اتفاق نمی‌افتد.

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان ادامه داد: در نهاد دانشگاه که برآمده از مدرنیته بود، سازمان جای مربی را گرفت؛ اما در کشور این سازمان وظیفه تربیت را انجام نمی‌دهد و جوان را آماده ورود به اجتماع نمی‌کند؛ چراکه تربیت‌ها، کلاس‌محور بوده و این ضعف نظام آموزش عالی است؛ البته این موضوع را در مدارس با راه‌اندازی رشته‌های کارودانش تا حدودی حل شده؛ اما آموزش عالی زیر بار آن نرفت.

خوشدل‌مفرد با تشریح اجرای طرح پویش در دانشگاه آزاد عنوان کرد: با اجرای این طرح به دنبال تربیت مهارتی و اجتماعی دانشجویان هستیم؛ چراکه معتقدیم دوره تربیت تا سن ۲۱ سالگی است و دانشجو تا این سن باید آموزش‌ها و مهارت‌های لازم برای ورود به اجتماع و صنعت را کسب کند. از دانشجویی که ۱۲ سال در مدرسه و هشت سال در دانشگاه پشت میز نشسته، نمی‌توان انتظار داشت به یکباره وارد محیط سخت کار و اجتماع شود.نکته مهم درباره طرح پویش این است که دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد با اجرای این طرح و توجه به همه نظام‌های تربیتی، جوان را از ۱۸ سالگی به محیط کار متصل کند.

وی  با تأکید بر اینکه جوان فقط با داشتن دانش تخصصی نمی‌تواند کارآمدی لازم را داشته باشد، عنوان کرد: جوان با دانش تخصصی صِرف، زمانی که وارد اجتماع می‌شود، اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهد و به تبع آن، امید او نیز از بین می‌رود و چنین جوانی نمی‌تواند آینده خوبی در پیش داشته باشد. طرح پویش اشتغال قرار است رسالت دانشگاه را که همان بخشیدن اعتمادبه‌نفس و امید به جوانان است را زنده کند.

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان با بیان قابلیت‌های ارزنده منابع انسانی و امکانات سخت‌افزاری و عملکرد ۳۸ ساله این دانشگاه مطرح کرد: هدف معرفی ظرفیت‌ها برای اختیار انتخاب مطلوب داوطلبان تحصیل در دانشگاه است.

انتهای پیام/۴۱۲۱/

انتهای پیام/

ارسال نظر